moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przedwojenny hydroplan na dnie Zatoki Puckiej

Członkowie Stowarzyszenia Historycznego Morskiego Dywizjonu Lotniczego zamierzają podnieść z dna Zatoki Puckiej wrak hydroplanu Lublin R VIII bis. Po niemieckich bombardowaniach w czasie II wojny światowej maszyna zatonęła. Operację jej wydobycia wspiera grupa pasjonatów z Lublina, którzy chcą w ten sposób uczcić 700-lecie założenia miasta.

Wodnosamolot  Lublin R-VIII polskiej konstrukcji (dalekie rozpoznanie) na brzegu, dwumiejscowy, silnik Lorraine-Dietrich 600 KM

– W Lublinie narodził się polski przemysł lotniczy. To właśnie nad naszym miastem latały pierwsze samoloty rodzimej produkcji. Chcemy przypomnieć o tym mieszkańcom – mówi Zbigniew Jurkowski, lubelski radny. Pomóc w tym ma przedwojenny hydroplan Lublin R VIII bis, który od 77 lat spoczywa na dnie Zatoki Puckiej.

Maszyna została wyprodukowana w lubelskich Zakładach Mechanicznych Plage i Laśkiewicz. Na początku lat 30. marynarka wojenna zamówiła cztery hydroplany. Trafiły one do Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku. – Były to maszyny bojowe. Każda z nich miała podwieszany karabin maszynowy i mogła zabrać na pokład do 400 kg bomb – informuje Mariusz Konarski ze Stowarzyszenia Historycznego MDL. Kiedy wybuchła wojna, trzy pozostające w służbie Lubliny R VIII stały w puckim porcie. Przetrwały pierwsze bombardowanie, po czym zostały przeholowane w okolice Półwyspu Helskiego i prowizorycznie zamaskowane. Na niewiele się to jednak zdało. 8 września poważnie ucierpiały w kolejnym nalocie Luftwaffe. – Uszkodzeniu uległy pływaki. Hydroplany z wolna osiadły na dnie. W miejscu, gdzie stały, nie było co prawda głęboko, z czasem jednak części wraków zaczął roznosić po zatoce wiatr i morskie prądy – wyjaśnia Konarski.

W ubiegłym roku nurkowie odkryli w Zatoce Puckiej jeden z wraków. – Spoczywa on na płyciźnie, ale kilkaset metrów od brzegu – zaznacza Konarski. Hydroplan jest w niezłym stanie. Maszyna zachowała się w około 70 proc. Na początku sierpnia pasjonaci związani ze Stowarzyszeniem Historycznym MDL zorganizowali ekspedycję, która zakończyła się wydobyciem na powierzchnię kilku elementów z kadłuba. Wszystkie przekazano do Muzeum Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku. Wcześniej trafiło tam śmigło samolotu. Ale to dopiero początek. – Zamierzamy zorganizować kolejną wyprawę. Podjęte z dna części zostaną poddane konserwacji. Silnik na przykład trafi do specjalnego pojemnika wypełnionego słodką wodą. Przygotowały go z myślą o nas Puckie Zakłady Mechaniczne. Pomoc w pracach konserwatorskich obiecało też Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku – wylicza Konarski i dodaje – Do tej pory mało kto w Polsce to robił. W pewnym sensie jesteśmy prekursorami.

Tymczasem na realizację przedsięwzięcia potrzeba pokaźnych sum pieniędzy. Zbiera je samo stowarzyszenie. Podczas lipcowego pikniku historycznego w Pucku jego członkowie rozprowadzali cegiełki. W akcję włączyli się też pasjonaci z Lublina, którzy zorganizowali zbiórkę za pośrednictwem internetowego portalu Zrzutka.pl. – Chcemy, aby mieszkańcy wpłacali choćby niewielkie kwoty, po pięć, dziesięć złotych. Trochę na zasadzie prowadzonych przed wojną zbiórek na dozbrojenie armii – podkreśla Jurkowski. Organizatorzy założyli, że muszą zebrać pół miliona złotych. Chętni mogą wspomóc akcję, wchodząc na stronę https://zrzutka.pl/kehm39. Zbiórka potrwa jeszcze przez cztery miesiące. – Na tym jednak nie poprzestajemy. Wkrótce nagramy specjalny klip poświęcony hydroplanowi i naszemu przedsięwzięciu. Umieścimy go na portalu YouTube – zapowiada Jurkowski.

Wydobycie i konserwacja szczątków samolotu ma uświetnić 700-lecie założenia Lublina. Rocznica przypada w przyszłym roku.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. Muzeum Marynarki Wojennej

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Front przy biurku
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Sandhurst: końcowe odliczanie
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Głos z katyńskich mogił
Ramię w ramię z aliantami
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
NATO na północnym szlaku
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w świętym mieście, epilog
Wojna na detale
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Święto stołecznego garnizonu
Strażacy ruszają do akcji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
SOR w Legionowie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Przygotowania czas zacząć
Charge of Dragon
Sprawa katyńska à la española
Szpej na miarę potrzeb
Kadisz za bohaterów
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
25 lat w NATO – serwis specjalny
NATO on Northern Track
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
W Italii, za wolność waszą i naszą
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Kolejne FlyEle dla wojska
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Szarża „Dragona”
Zachować właściwą kolejność działań
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Na straży wschodniej flanki NATO
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Barwy walki
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Wojna w świętym mieście, część druga
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Gunner, nie runner
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO