moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Żaglowiec dla Wietnamu

W Polsce znowu buduje się żaglowce. Na zlecenie Polskiego Holdingu Obronnego w stoczni w Gdańsku powstała barkantyna szkolna „Le Quy Don” (Lê Quý Đôn) dla marynarki wojennej Wietnamu. Jednostkę zaprezentowano oficjalnie dzisiaj w Gdyni przy Nabrzeżu Prezydenckim.


Nowo zbudowany żaglowiec szkolny „Le Quy Don” trafi do Akademii Marynarki Wojennej Socjalistycznej Republiki Wietnamu w Nha Trang. Prezentację połączono z wręczeniem certyfikatów ukończenia szkolenia wietnamskim kadetom. Azjatyckich marynarzy szkolili od 29 czerwca 2015 roku instruktorzy z Akademii Marynarki Wojennej i 3 Flotylli Okrętów. We wrześniu żaglowiec z mieszaną załogą polsko-wietnamską wyruszy w dziewiczy rejs trasą wokół Afryki, przez Ocean Indyjski, do Wietnamu.

Kontrakt na budowę żaglowca wraz z wyszkoleniem pierwszej załogi miał wartość kilkudziesięciu milionów euro. Polski Holding Obronny podpisał go ze stroną wietnamską w 2013 roku. Projekt barku wykonało Biuro Projektowania Statków P N Choreń Design & Consulting Zygmunt Choreń. Jego pracownia zaprojektowała już kilkadziesiąt żaglowców, w tym m.in. pływające pod polską banderą „Dar Młodzieży” i „Pogorię”. Budowę jednostki powierzono gdańskiej stoczni Marine Projects Ltd. Stępkę pod żaglowiec położono 2 lipca 2014 r. Jego wodowanie miało miejsce 2 czerwca tego roku. Po dokończeniu prac jednostka przechodziła próby morskie na wodach Zatoki Gdańskiej.

„Le Quy Don” jest barkiem, czyli żaglowcem mającym co najmniej trzy maszty, z których ostatni (stermaszt) ma ożaglowanie gaflowe, a pozostałe ożaglowanie rejowe. Powierzchnia żagli wynosi 1400 metrów kwadratowych. Pomocniczy napęd stanowi silnik o mocy 880 kW, który zapewni „Le Quy Don” prędkość 12 węzłów przy zwiniętych żaglach. Żaglowiec wyposażono też w przedni ster strumieniowy o mocy 110 kW, który zwiększa jego manewrowość.

Jednostka wietnamska ma 950 ton wyporności i 67 metrów długości całkowitej z bukszprytem. Stalowy kadłub barku ma 58,3 m. Szerokość żaglowca to 10 metrów, a zanurzenie – 4 m. Na pokładzie jest miejsce dla 30 członków stałej załogi i 80 kadetów. Okręt będzie mógł przebywać w morzu 45 dni bez konieczności zawijania do portu.

Wietnamczycy planują, że ich jednostka szkolna będzie uzbrojona. Na pokładzie są cztery stanowiska dla wielkokalibrowych karabinów maszynowych (12,7 mm), które zamontowane zostaną w Wietnamie. Tamtejsza marynarka prawdopodobnie przewiduje, że poza szkoleniem bark będzie wykonywał zadania patrolowe. Być może powodem planowanego montażu uzbrojenia jest to, że na wodach Azji Południowo-Wschodniej nadal zdarzają się ataki piratów.

Imię żaglowca „Le Quy Don” pochodzi od wietnamskiego encyklopedysty, poety, filozofa i urzędnika, który żył w latach 1726–1784. Le Quy Don pracował w ministerstwach wojny, robót publicznych i finansów. Poeta był też ambasadorem w Chinach i rektorem Narodowego Uniwersytetu ulokowanego w Wan Mieu (Świątynia Literatury) w Hanoi.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Marine Projects

dodaj komentarz

komentarze


Pracowity dyżur Typhoonów
 
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Więcej polskiego trotylu dla USA
Trzy dekady DGW
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
Viva Polaki! Viva liberatori!
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Polskie F-16 w służbie NATO
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Podniebny Pegaz
Debiut polskiego AW149
Pilecki ucieka z Auschwitz
Razem w walce ze skażeniami
Wielkie czyszczenie poligonów
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
„Pułaski” na Atlantyku
Rodzina na wagę złota
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Wyrok za tragiczny wypadek
Powstaje armia dronów
Samolot dla ubogich krewnych
Wielka lekcja
Więcej na mieszkanie za granicą
Pierwsza misja Gripenów
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Sport kształtuje mentalność
Spokojnych świąt na granicy!
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
W Ełku wykuwają charaktery
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Składy wysokiego ryzyka
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Double Eagle – podwodny tropiciel
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zwycięstwo mordercy
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Zatopiony problem
Podniebne wsparcie sojuszników
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Medycyna na morzu
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Poznać rakietowego Homara
Strażnik nieba
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Rex Bolizlavus
Kolejowy sabotaż udaremniony
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO