moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samoloty dla VIP-ów. Umowa jesienią

W listopadzie może zostać podpisana umowa na zakup dwóch odrzutowych, małych samolotów pasażerskich do przewozu najważniejszych osób w państwie. W przetargu chce wziąć udział dziewięć firm. Resort obrony planuje też zakup dwóch średnich samolotów, które zastąpią Embraery. Umowa na czarter tych maszyn wygasa w 2017 roku.


Zakup dwóch małych samolotów pasażerskich dla VIP-ów to jeden z elementów przyjętego przez rząd w 2014 roku planu na rzecz bezpieczeństwa państwa. – Maszyny przeznaczone będą do dyspozycji czterech najważniejszych osób w kraju i ich kancelarii: prezydenta, premiera oraz marszałków Sejmu i Senatu – mówi płk Michał Marciniak, zastępca szefa Inspektoratu Uzbrojenia MON, który zajmuje się zakupami dla wojska. Jak dodaje pułkownik, zainteresowanie przetargiem zgłosiło dziewięć firm. – Na razie zgłosiły tylko wnioski o chęć udziału w postępowaniu, bez oferowania nam konkretnych typów maszyn – dodaje.

Cztery z nich to producenci samolotów. Wśród nich są kanadyjski Bombardier, francuski Dassault Aviation, Embraer z Brazylii oraz Gulfstream Aerospace Corporation z USA. Natomiast pięć pozostałych firm zajmuje się usługami lotniczymi. General Aviation Services (USA), GB Aircraft Sp. z o.o. (Polska) i The Jet Business International Corporation (Wielka Brytania) to pośrednicy w sprzedaży maszyn. Kanadyjska Field Aviation Company Inc. zajmuje się modyfikacją samolotów, a spółka Megmar Logistics & Consulting z Polski dostarcza wyroby i technologie dla wojska, policji i straży granicznej oraz sprzęt specjalistyczny dla portów lotniczych. – Chęć udziału w relatywnie niewielkim kontrakcie zgłosiły wszystkie liczące się podmioty na świecie, co pokazuje, że wygrana w rządowym przetargu ma dla nich znaczenie prestiżowe – ocenia Norbert Bączyk, redaktor wydawniczy „Przeglądu Sił Zbrojnych”.

Resort obrony chce kupić dwa odrzutowe samoloty o zasięgu przynajmniej 5000 km i zabierające na pokład od 12 do 14 pasażerów. Przy ograniczeniu liczby osób do ośmiu maszyny mają latać za ocean. Samoloty nie mogą mieć więcej niż dziewięć lat, a ich całkowity nalot nie może przekraczać 3,5 tys. godzin.

W ramach umowy zostanie także przeprowadzone szkolenie dla pilotów i techników. – Ponadto firma, która wygra przetarg, dostarczy wstępny pakiet logistyczny zapewniający eksploatację tych maszyn w początkowym okresie ich użytkowania – dodaje ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy IU.

Wartość umowy będzie zależała przede wszystkim od wieku maszyn. Nowe samoloty tej klasy kosztują od 50 mln dolarów, a używane od 20 mln dolarów.

Płk Marciniak podkreśla, że specjaliści z Inspektoratu teraz sprawdzają potencjalnych kontrahentów. – Do końca lipca skierujemy do zakwalifikowanych przez nas firm zaproszenie do przedstawienia oferty wstępnej – podaje oficer. To wówczas pojawią się propozycje sprzedaży MON konkretnych maszyn.

Na przełomie sierpnia i września, po analizie ofert, Inspektorat zaprosi przedsiębiorstwa do negocjacji. Kolejnym etapem będzie prośba o złożenie ofert ostatecznych. – W listopadzie chcemy wybrać wykonawcę i podpisać z nim umowę – informuje zastępca szefa IU. Jeśli tak się stanie, VIP-y będą mogły latać nowymi samolotami już w 2016 roku.

Maszyny trafią do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie i będą uzupełnieniem istniejącego systemu transportu VIP. Obecnie najważniejsze osoby w państwie korzystają z dwóch wyczarterowanych od Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. samolotów Embraer 175. Czteroletnia umowa wygasa w 2017 roku.

Kolejnym krokiem ma być zakup dwóch średnich samolotów w miejsce czarterowanych Embraerów. Taką potrzebę potwierdza wiceminister obrony Czesław Mroczek. – W perspektywie kilku lat, po wygaśnięciu czarteru, myślimy o zakupie średnich maszyn, aby mieć docelowo flotę czterech samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie – mówi wiceminister.

AD

autor zdjęć: ppłk Artur Goławski

dodaj komentarz

komentarze


Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
 
„Popcorny” niemile widziane
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Atak na cyberpoligonie
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Wojsko potrzebuje lotnisk
To nie mogło się udać, ale…
Premier: bezpieczeństwo przede wszystkim!
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Kwalifikacja po raz szesnasty
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Olympus in Paris
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Rosomaki i Piranie
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Wojsko wraca do Gorzowa
Symulator w nowej odsłonie
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Ratownicy pod presją czasu
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Rozgryźć Czarną Panterę
Kluczowy partner
Zawiszacy na ratunek
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Dzieci ze Stronia Śląskiego mają nowe przedszkole
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Nie walczymy z powietrzem
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Polska w gotowości
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Najnowsze Abramsy dla polskiej armii
Trump ogłasza złotą erę Ameryki
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Dziki zachód na wschodzie II RP
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Generacje obok siebie
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Starty na medal w short tracku, biegach narciarskich i snowboardzie
Czworonożny żandarm w Paryżu
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Turecki most nad Białą Lądecką
Zmiany w prawie 2025
Granice są po to, by je pokonywać
Lotnicy i Bayraktary z misją w Turcji
Morze ruin, na których wyrosło życie
Siedząc na krawędzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO