moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samoloty dla VIP-ów. Umowa jesienią

W listopadzie może zostać podpisana umowa na zakup dwóch odrzutowych, małych samolotów pasażerskich do przewozu najważniejszych osób w państwie. W przetargu chce wziąć udział dziewięć firm. Resort obrony planuje też zakup dwóch średnich samolotów, które zastąpią Embraery. Umowa na czarter tych maszyn wygasa w 2017 roku.


Zakup dwóch małych samolotów pasażerskich dla VIP-ów to jeden z elementów przyjętego przez rząd w 2014 roku planu na rzecz bezpieczeństwa państwa. – Maszyny przeznaczone będą do dyspozycji czterech najważniejszych osób w kraju i ich kancelarii: prezydenta, premiera oraz marszałków Sejmu i Senatu – mówi płk Michał Marciniak, zastępca szefa Inspektoratu Uzbrojenia MON, który zajmuje się zakupami dla wojska. Jak dodaje pułkownik, zainteresowanie przetargiem zgłosiło dziewięć firm. – Na razie zgłosiły tylko wnioski o chęć udziału w postępowaniu, bez oferowania nam konkretnych typów maszyn – dodaje.

Cztery z nich to producenci samolotów. Wśród nich są kanadyjski Bombardier, francuski Dassault Aviation, Embraer z Brazylii oraz Gulfstream Aerospace Corporation z USA. Natomiast pięć pozostałych firm zajmuje się usługami lotniczymi. General Aviation Services (USA), GB Aircraft Sp. z o.o. (Polska) i The Jet Business International Corporation (Wielka Brytania) to pośrednicy w sprzedaży maszyn. Kanadyjska Field Aviation Company Inc. zajmuje się modyfikacją samolotów, a spółka Megmar Logistics & Consulting z Polski dostarcza wyroby i technologie dla wojska, policji i straży granicznej oraz sprzęt specjalistyczny dla portów lotniczych. – Chęć udziału w relatywnie niewielkim kontrakcie zgłosiły wszystkie liczące się podmioty na świecie, co pokazuje, że wygrana w rządowym przetargu ma dla nich znaczenie prestiżowe – ocenia Norbert Bączyk, redaktor wydawniczy „Przeglądu Sił Zbrojnych”.

Resort obrony chce kupić dwa odrzutowe samoloty o zasięgu przynajmniej 5000 km i zabierające na pokład od 12 do 14 pasażerów. Przy ograniczeniu liczby osób do ośmiu maszyny mają latać za ocean. Samoloty nie mogą mieć więcej niż dziewięć lat, a ich całkowity nalot nie może przekraczać 3,5 tys. godzin.

W ramach umowy zostanie także przeprowadzone szkolenie dla pilotów i techników. – Ponadto firma, która wygra przetarg, dostarczy wstępny pakiet logistyczny zapewniający eksploatację tych maszyn w początkowym okresie ich użytkowania – dodaje ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy IU.

Wartość umowy będzie zależała przede wszystkim od wieku maszyn. Nowe samoloty tej klasy kosztują od 50 mln dolarów, a używane od 20 mln dolarów.

Płk Marciniak podkreśla, że specjaliści z Inspektoratu teraz sprawdzają potencjalnych kontrahentów. – Do końca lipca skierujemy do zakwalifikowanych przez nas firm zaproszenie do przedstawienia oferty wstępnej – podaje oficer. To wówczas pojawią się propozycje sprzedaży MON konkretnych maszyn.

Na przełomie sierpnia i września, po analizie ofert, Inspektorat zaprosi przedsiębiorstwa do negocjacji. Kolejnym etapem będzie prośba o złożenie ofert ostatecznych. – W listopadzie chcemy wybrać wykonawcę i podpisać z nim umowę – informuje zastępca szefa IU. Jeśli tak się stanie, VIP-y będą mogły latać nowymi samolotami już w 2016 roku.

Maszyny trafią do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie i będą uzupełnieniem istniejącego systemu transportu VIP. Obecnie najważniejsze osoby w państwie korzystają z dwóch wyczarterowanych od Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. samolotów Embraer 175. Czteroletnia umowa wygasa w 2017 roku.

Kolejnym krokiem ma być zakup dwóch średnich samolotów w miejsce czarterowanych Embraerów. Taką potrzebę potwierdza wiceminister obrony Czesław Mroczek. – W perspektywie kilku lat, po wygaśnięciu czarteru, myślimy o zakupie średnich maszyn, aby mieć docelowo flotę czterech samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie – mówi wiceminister.

AD

autor zdjęć: ppłk Artur Goławski

dodaj komentarz

komentarze


Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
 
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Dzień, który zmienił bieg wojny
AW149 to przygoda życia
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Fire from Coast
Dostawa K9 i chrzest ogniowy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rozpoznanie i możliwości rażenia bez ryzyka dla żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sierżant Mateusz Sitek. Cześć jego pamięci!
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Trudny los zwycięzców
Bałtycka tarcza
Drony Wizjer rozpoznają cel
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
PGZ na nowo
Misja PKW „Olimp” doceniona
Siła zaplecza
Amunicja dla czołgów
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Nowe możliwości spółki Mesko
Zagadkowe znalezisko na Podkarpaciu
Nowe cele obronne NATO
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Nasi czołgiści najlepsi
Żołnierz influencer?
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
WOT z pomocą tonącym
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Wyzwanie, które integruje
Letni wypoczynek z MON-em
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Szlachetny gest generała
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Dziękujemy wam, weterani!
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
„Baltops ’25” – NATO ćwiczy na Bałtyku
Pamiętają o powstańcach
Podejrzane manewry na Bałtyku
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Siły szybkiego reagowania na Pustyni Błędowskiej
Medycyna pola walki dla cywilnych lekarzy?
Lotnicza „sztafeta pokoleń”
Zawiszacy zwiększają zasoby K2
K2 ze słowacką tarczą
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Jesteś na Signalu? Nie daj się złowić cyberprzestępcy!
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Od chaosu do wiktorii
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Recepta na sukces: zadowolony pracownik i dumny żołnierz
Wyzwanie, które integruje
Nowa mapa garnizonów
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Następne „Czarne Pantery” dla Wojska Polskiego
ZMU dla marynarzy
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO