moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polacy ćwiczą z niszczycielami czołgów

Symulowane walki powietrzne to element wspólnego treningu, który prowadzą polscy piloci F-16 i Amerykanie pilotujący samoloty A-10 Thunderbolt. Maszyny z 354 Eskadry Ekspedycyjnej „Bulldogs” od kilkunastu dni stacjonują w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

– W Łasku wylądowało dziewięć samolotów A-10 – mówi kpt. Marek Kwiatek, rzecznik 32 Bazy. Ich wizyta to część operacji „Atlantic Resolve”. Amerykanie zainicjowali ją w odpowiedzi na działania Rosji na Krymie i we wschodniej Ukrainie. Akcentując wojskową obecność we wschodniej Europie, pokazują sojusznikom, że są gotowi realizować zapisy o kolektywnej obronie, które stanowią jeden z fundamentów NATO.

Amerykańscy piloci w Łasku nie biorą udziału w rozplanowanych wcześniej ćwiczeniach. – Korzystamy jednak z ich obecności, by wspólnie trenować różne elementy związane z walką powietrzną – wyjaśnia ppłk Marcin Modrzewski, pilot F-16, dowódca 10 Eskadry Lotnictwa Taktycznego z Łasku.

Polscy lotnicy toczą więc symulowane powietrzne pojedynki zarówno z samolotami A-10, jak i innymi F-16, które są przez Amerykanów naprowadzane. – Podczas ćwiczenia nasi przeciwnicy zamierzają zniszczyć ważne dla nas cele znajdujące się na ziemi, a my usiłujemy im w tym przeszkodzić – opowiada ppłk Modrzewski. Przyznaje on, że trening z A-10 to dla Polaków zupełnie nowe doświadczenie. – Samolotów tego typu nie ma na świecie zbyt wiele, a korzystają z nich tylko Amerykanie – zaznacza ppłk Modrzewski i dodaje, że to maszyny specyficzne.

A-10 Thunderbolt zwane są niszczycielami czołgów. Zostały stworzone przede wszystkim z myślą o misjach CAS, które polegają na udzielaniu wojskom lądowym tak zwanego bliskiego wsparcia lotniczego (z ang. Close Air Support). A-10 mają niszczyć z powietrza cele naziemne, na przykład pojazdy opancerzone czy czołgi. – Sprzyja temu konstrukcja, dzięki której mogą latać z małymi prędkościami, na niewielkich wysokościach. Mają niewielki promień skrętu i są odporne na wszelkiego rodzaju uszkodzenia – wyjaśnia ppłk Modrzewski. Na przykład kabina pilota zabezpieczona została tytanowym opancerzeniem. Samolot ma dwa silniki turbowentylatorowe. Uzbrojony jest w działko, może przenosić bomby i uzbrojenie rakietowe. – Aby skutecznie działać, maszynom tego typu potrzeba naprawdę niewiele. Pas startowy, z którego korzystają, nie musi być ani bardzo długi, ani utrzymany w idealnym stanie – zaznacza ppłk Modrzewski.

Poza wspieraniem wojsk na lądzie samoloty A-10 biorą też czasem udział w misjach COMBAT SAR. One z kolei wiążą się z poszukiwaniem i ewakuacją własnych żołnierzy, którzy utknęli na terytorium wroga, na przykład zestrzelonych tam pilotów. – Pilot A-10 w ostatniej fazie operacji utrzymuje kontakt z rozbitkiem i niszczy nieprzyjacielskie siły, które usiłują się do niego zbliżyć – wyjaśnia ppłk Modrzewski.

W czasie swojej służby w amerykańskim lotnictwie A-10 zdążyły się sprawdzić na polu walki. Samoloty brały udział choćby w pierwszej wojnie przeciwko Irakowi. Zniszczyły w sumie tysiąc czołgów, około dwóch tysięcy innego typu pojazdów wojskowych, a także 1200 stanowisk artylerii. Iraccy żołnierze zestrzelili ich tylko pięć. Maszyny tego typu dorobiły się u nich miana „Szepczącej śmierci” albo „Diabelskiego krzyża”.

Amerykańskie A-10 mają stacjonować w Łasku do końca lipca.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Małgorzata Kraków-Okine/ freespotters.com

dodaj komentarz

komentarze

~Wojtekus
1437695880
A-10 powinny cwiczyc z SU-22!!!
2C-A7-FD-2A
~pasjonat lotnictwa
1437584400
od kilku dni latają często nad Opocznem w parach i trójkach,ale naszych szesnastek z Łasku to jeszcze nad Opocznem nigdy nie widziałem :-( A 10 w locie miałem więc okazję widzieć pierwszy raz ,bo jak dotąd to tylko na Air Show Radom na wystawie statycznej
99-52-1F-AA

Medycyna „pancerna”
 
Posłowie o modernizacji armii
Chirurg za konsolą
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wszystkie oczy na Bałtyk
Awanse dla medalistów
Wiązką w przeciwnika
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Olimp w Paryżu
Rekord w „Akcji Serce”
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Zmiana warty w PKW Liban
„Czajka” na stępce
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
W drodze na szczyt
„Szczury Tobruku” atakują
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Kluczowa rola Polaków
Trzecia umowa na ZSSW-30
Determinacja i wola walki to podstawa
Wybiła godzina zemsty
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
„Niedźwiadek” na czele AK
Olympus in Paris
Kluczowy partner
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Świąteczne spotkanie na Podlasiu
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Fundusze na obronność będą dalej rosły
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Czworonożny żandarm w Paryżu
Bohaterowie z Alzacji
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Polskie Casy będą nowocześniejsze
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Polskie Pioruny bronią Estonii
Kadeci na medal
Ryngrafy za „Feniksa”
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Rosomaki i Piranie
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO