moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Paris Air Show 2015: nie takie małe drobiazgi

O bezpieczeństwie podróżowania samolotami decyduje jakość wykonania podzespołów z których są zbudowane. Ich producenci bardzo często dysponują zaawansowanymi technologiami, których nie mają nawet wielcy, branżowi giganci – pisze z Paris Air Show 2015, Krzysztof Wilewski, publicysta portalu polska-zbrojna.pl.

Imprezy takie jak paryski salon lotniczy zawsze zdominowane są przez śmigłowce, samoloty i wszelkiego rodzaju drony. To także okazja, by zobaczyć z bliska najnowsze, prototypowe statki powietrzne, których los może być krótki i błyskotliwy. Bo jeśli nie znajdzie się wystarczająco dużo chętnych, by je kupić staną się one pięknym, ale jedynie eksponatem muzealnym.

Przypomina o tym los prezentowanego w 2011 roku najszybszego wówczas śmigłowca świata –Eurocoptera X3, który stał się częścią wystawy Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Le Bourget. Goście, którzy przyjechali na paryski salon, nie są zainteresowani nawet tym, by zrobić mu zdjęcie. Ot, było się kiedyś gwiazdą.

Największym z prezentowanych w tym roku samolotów na Paris Air Show, jest pasażerski Airbus 380. Na jego pokładzie może podróżować nawet osiemset osób. Maszyna mimo, iż jest już znana na całym świecie, nadal robi kolosalne wrażenie. Tym większe, im większą ma się świadomość jaką pracę trzeba wykonać by tę maszynę zbudować, i ile trzeba podzespołów, by działała sprawnie i bezawaryjnie. Samolot, który jest obecnie światowym liderem jeśli chodzi o liczbę przewożonych pasażerów, jest opleciony kablami o łącznej długości 900 kilometrów! Czyli gdybyśmy zaczęli je rozwijać pod Warszawą, to do Paryża byśmy wprawdzie nie dociągnęli, ale pod francuską granicę już tak.

Ktoś powie, co tam taka długość kabli. Ale w przypadku A380 długość kabli powodowała tak odczuwalne opóźnienia w transmisji danych pomiędzy kluczowymi podzespołami elektronicznymi, że niemożliwe było jej bezpieczne pilotowanie. Rozwiązanie znaleziono po kilkunastu miesiącach prac badawczo – rozwojowych.

Elektronika jest piętą achillesową wszystkich nowoczesnych samolotów. Musi być ona nie tylko odporna na wszelkie zakłócenia elektromagnetyczne, np. emitowane przez telefony pasażerów, laptopy czy tablety. Sama musi również „wysyłać” ich jak najmniej. Idąc dalej, nawet tak proste na oko podzespoły jak kable, muszą być odporne na działanie wysokich i niskich temperatur. Dla przykładu, systemy sterujące pracą silników muszą pracować bezbłędnie w zakresie temperatur od minus 65 do plus 300° C.

Na paryskim salonie firm, choć największą uwagę przyciągają duże, kolorowe stoiska branżowych gigantów oraz dumnie prezentujące się na wystawie zewnętrznej samoloty, śmigłowce, drony i rakiety, naprawdę warto zagłębić się w gąszcz niewielkich stoisk firm zajmujących się produkcją lotniczych komponentów.

Ich oferta jest przeogromna a technologie którymi dysponują, bardzo często mogą przyprawić o zawrót głowy. Ale nie ma się czemu dziwić. Przy globalnej konkurencji jaka panuje w przemyśle lotniczym, wygrywa te, kto dostarczy produkty nie tańsze, ale przede wszystkim lepsze od konkurencji.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
 
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Więcej na mieszkanie za granicą
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Nasi czołgiści najlepsi
Ustawa bliżej żołnierzy
Pegaz nad Europą
Nowa siła uderzeniowa
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Historyczna umowa z Francją
Więcej amunicji do Rosomaków
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Wspólna wola obrony
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Pierwsza misja Gripenów
Czołgi końca wojny
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Pracowity dyżur Typhoonów
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Koniec wojny, którego nie znamy
Początek „Burzy”
DriX – towarzysz okrętu
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Henry Szymanski na tropie prawdy
Apache’e na horyzoncie
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Więcej polskiego trotylu dla USA
Nowy prezes PGZ-etu
Sport kształtuje mentalność
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Ukwiał z Gdańska
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Gra o kapitulację
Składy wysokiego ryzyka
Podniebne wsparcie sojuszników
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Ogień z nabrzeża
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Obierki z błotem
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Szabla hubalczyków
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Podniebny Pegaz
Wiedza na trudne czasy
Polskie F-16 w służbie NATO
Misja PKW „Olimp” doceniona
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Walka pod napięciem
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Rodzina na wagę złota
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Gdy sekundy decydują o życiu
Na pomoc po katastrofie
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Mamy pierwszych pilotów F-35

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO