moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Paris Air Show 2015: nie takie małe drobiazgi

O bezpieczeństwie podróżowania samolotami decyduje jakość wykonania podzespołów z których są zbudowane. Ich producenci bardzo często dysponują zaawansowanymi technologiami, których nie mają nawet wielcy, branżowi giganci – pisze z Paris Air Show 2015, Krzysztof Wilewski, publicysta portalu polska-zbrojna.pl.

Imprezy takie jak paryski salon lotniczy zawsze zdominowane są przez śmigłowce, samoloty i wszelkiego rodzaju drony. To także okazja, by zobaczyć z bliska najnowsze, prototypowe statki powietrzne, których los może być krótki i błyskotliwy. Bo jeśli nie znajdzie się wystarczająco dużo chętnych, by je kupić staną się one pięknym, ale jedynie eksponatem muzealnym.

Przypomina o tym los prezentowanego w 2011 roku najszybszego wówczas śmigłowca świata –Eurocoptera X3, który stał się częścią wystawy Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Le Bourget. Goście, którzy przyjechali na paryski salon, nie są zainteresowani nawet tym, by zrobić mu zdjęcie. Ot, było się kiedyś gwiazdą.

Największym z prezentowanych w tym roku samolotów na Paris Air Show, jest pasażerski Airbus 380. Na jego pokładzie może podróżować nawet osiemset osób. Maszyna mimo, iż jest już znana na całym świecie, nadal robi kolosalne wrażenie. Tym większe, im większą ma się świadomość jaką pracę trzeba wykonać by tę maszynę zbudować, i ile trzeba podzespołów, by działała sprawnie i bezawaryjnie. Samolot, który jest obecnie światowym liderem jeśli chodzi o liczbę przewożonych pasażerów, jest opleciony kablami o łącznej długości 900 kilometrów! Czyli gdybyśmy zaczęli je rozwijać pod Warszawą, to do Paryża byśmy wprawdzie nie dociągnęli, ale pod francuską granicę już tak.

Ktoś powie, co tam taka długość kabli. Ale w przypadku A380 długość kabli powodowała tak odczuwalne opóźnienia w transmisji danych pomiędzy kluczowymi podzespołami elektronicznymi, że niemożliwe było jej bezpieczne pilotowanie. Rozwiązanie znaleziono po kilkunastu miesiącach prac badawczo – rozwojowych.

Elektronika jest piętą achillesową wszystkich nowoczesnych samolotów. Musi być ona nie tylko odporna na wszelkie zakłócenia elektromagnetyczne, np. emitowane przez telefony pasażerów, laptopy czy tablety. Sama musi również „wysyłać” ich jak najmniej. Idąc dalej, nawet tak proste na oko podzespoły jak kable, muszą być odporne na działanie wysokich i niskich temperatur. Dla przykładu, systemy sterujące pracą silników muszą pracować bezbłędnie w zakresie temperatur od minus 65 do plus 300° C.

Na paryskim salonie firm, choć największą uwagę przyciągają duże, kolorowe stoiska branżowych gigantów oraz dumnie prezentujące się na wystawie zewnętrznej samoloty, śmigłowce, drony i rakiety, naprawdę warto zagłębić się w gąszcz niewielkich stoisk firm zajmujących się produkcją lotniczych komponentów.

Ich oferta jest przeogromna a technologie którymi dysponują, bardzo często mogą przyprawić o zawrót głowy. Ale nie ma się czemu dziwić. Przy globalnej konkurencji jaka panuje w przemyśle lotniczym, wygrywa te, kto dostarczy produkty nie tańsze, ale przede wszystkim lepsze od konkurencji.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Walka – tak, ale tylko polityczna
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Pancerniacy trenują cywilów
Śmierć przyszła po wojnie
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Oczy na Kijów
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Spędź wakacje z wojskiem!
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Mark Rutte pokieruje NATO
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Ostatnia niedziela…
Strzelnice dla specjalsów
Czujemy się tu jak w rodzinie
Lato pod wodą
Szkolenie do walk w mieście
Szkolenie na miarę czasów
Spadochroniarze na warcie w UE
Biało-czerwona nad Wilnem
RBN przed szczytem NATO
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Pancerny sznyt
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Za zdrowie utracone na służbie
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szpital u „Troski”
Wsparcie MON-u dla studentów
Jak usprawnić działania służb na granicy
Olimp gotowy na igrzyska!
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Prezydent Zełenski w Warszawie
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Serwis bliżej domu
Roczny dyżur spadochroniarzy
Polsko-litewskie konsultacje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO