moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Paris Air Show 2015: nie takie małe drobiazgi

O bezpieczeństwie podróżowania samolotami decyduje jakość wykonania podzespołów z których są zbudowane. Ich producenci bardzo często dysponują zaawansowanymi technologiami, których nie mają nawet wielcy, branżowi giganci – pisze z Paris Air Show 2015, Krzysztof Wilewski, publicysta portalu polska-zbrojna.pl.

Imprezy takie jak paryski salon lotniczy zawsze zdominowane są przez śmigłowce, samoloty i wszelkiego rodzaju drony. To także okazja, by zobaczyć z bliska najnowsze, prototypowe statki powietrzne, których los może być krótki i błyskotliwy. Bo jeśli nie znajdzie się wystarczająco dużo chętnych, by je kupić staną się one pięknym, ale jedynie eksponatem muzealnym.

Przypomina o tym los prezentowanego w 2011 roku najszybszego wówczas śmigłowca świata –Eurocoptera X3, który stał się częścią wystawy Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Le Bourget. Goście, którzy przyjechali na paryski salon, nie są zainteresowani nawet tym, by zrobić mu zdjęcie. Ot, było się kiedyś gwiazdą.

Największym z prezentowanych w tym roku samolotów na Paris Air Show, jest pasażerski Airbus 380. Na jego pokładzie może podróżować nawet osiemset osób. Maszyna mimo, iż jest już znana na całym świecie, nadal robi kolosalne wrażenie. Tym większe, im większą ma się świadomość jaką pracę trzeba wykonać by tę maszynę zbudować, i ile trzeba podzespołów, by działała sprawnie i bezawaryjnie. Samolot, który jest obecnie światowym liderem jeśli chodzi o liczbę przewożonych pasażerów, jest opleciony kablami o łącznej długości 900 kilometrów! Czyli gdybyśmy zaczęli je rozwijać pod Warszawą, to do Paryża byśmy wprawdzie nie dociągnęli, ale pod francuską granicę już tak.

Ktoś powie, co tam taka długość kabli. Ale w przypadku A380 długość kabli powodowała tak odczuwalne opóźnienia w transmisji danych pomiędzy kluczowymi podzespołami elektronicznymi, że niemożliwe było jej bezpieczne pilotowanie. Rozwiązanie znaleziono po kilkunastu miesiącach prac badawczo – rozwojowych.

Elektronika jest piętą achillesową wszystkich nowoczesnych samolotów. Musi być ona nie tylko odporna na wszelkie zakłócenia elektromagnetyczne, np. emitowane przez telefony pasażerów, laptopy czy tablety. Sama musi również „wysyłać” ich jak najmniej. Idąc dalej, nawet tak proste na oko podzespoły jak kable, muszą być odporne na działanie wysokich i niskich temperatur. Dla przykładu, systemy sterujące pracą silników muszą pracować bezbłędnie w zakresie temperatur od minus 65 do plus 300° C.

Na paryskim salonie firm, choć największą uwagę przyciągają duże, kolorowe stoiska branżowych gigantów oraz dumnie prezentujące się na wystawie zewnętrznej samoloty, śmigłowce, drony i rakiety, naprawdę warto zagłębić się w gąszcz niewielkich stoisk firm zajmujących się produkcją lotniczych komponentów.

Ich oferta jest przeogromna a technologie którymi dysponują, bardzo często mogą przyprawić o zawrót głowy. Ale nie ma się czemu dziwić. Przy globalnej konkurencji jaka panuje w przemyśle lotniczym, wygrywa te, kto dostarczy produkty nie tańsze, ale przede wszystkim lepsze od konkurencji.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
 
Ratownik w akcji
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
The Power of Infrastructure
Specjalsi pod nowym dowództwem
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
GROM’s DNA
Inwestycja w żołnierzy
Kajakami po medale
NATO przechodzi do działania
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Wyższe stawki dla niezawodowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Flyer, zdobywca przestworzy
Śmierć gorsza niż wszystkie
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Nowa dostawa Homarów-K
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Policjanci w koszarach WOT
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
K2. Azjatycka pantera
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Pionierski dron
Strażnicy polskiego nieba
Dzień, który zmienił bieg wojny
Świat F-35
Rakiety dla polskich FA-50
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Podróż w ciemność
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Podejrzane manewry na Bałtyku
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Pierwsze oficerskie gwiazdki
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Wypadek Rosomaka
Ewakuacja Polaków z Izraela
Odbudowa obrony cywilnej kraju
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Planowano zamach na Zełenskiego
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Święto sportów walki w Warendorfie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO