moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Personel techniczny PKW „Orlik”

Od ich pracy zależy bezpieczeństwo załóg MiG-ów-29 latających w PKW. Mowa o specjalistach służby inżynieryjno-lotniczej kontyngentu, którzy stanowią grupę zabezpieczenia technicznego dzielącą się na dwa klucze: eksploatacji samolotów i zabezpieczenia.


Przy myśliwcach ukrytych w hangarach technicznych ruch zaczyna się od wczesnych godzin porannych. Klucze, podnośniki i inne niezbędne narzędzia – wszystko przygotowane. Technicy rozpoczynają kolejny dzień swojej służby i będą, w zależności od potrzeb, przygotowywać samoloty do lotu, wykonywać przegląd techniczny bądź usuwać ewentualne usterki techniczne.

– Wykonujemy tu prace mające na celu podtrzymanie i odtworzenie gotowości bojowej MiG-ów-29. Dokonujemy okresowych przeglądów, ale również usuwamy niesprawności, które pojawiają się podczas bieżącej eksploatacji – mówi starszy chorąży sztabowy Andrzej Urbanek.

– Samolot MiG-29 M, będący zasadniczym wyposażeniem bojowym w PKW „Orlik 6”, jest urządzeniem o bardzo skomplikowanej konstrukcji, składającym się z ok. 6 milionów części. Poziom skomplikowania budowy myśliwca sprawia, że do jego prawidłowej obsługi potrzeba znacznej liczby wysoko wykwalifikowanych żołnierzy – techników, którzy są wyspecjalizowani w konkretnych dziedzinach dotyczących obsługi i napraw – podkreśla major Marcin Boruta.

Największym wyzwaniem dla specjalistów z klucza eksploatacji samolotów w trakcie pełnienia misji Baltic Air Policing jest konieczność utrzymania wszystkich statków powietrznych w pełnej sprawności technicznej i usprawnianie samolotów natychmiast po wykryciu jakiegokolwiek defektu. Sytuacja taka sprawia, że technicy pracować muszą o różnych porach dnia i nocy, często w trudnych warunkach atmosferycznych. Eksploatacja i dokonywanie napraw każdego statku powietrznego wiąże się z ogromną odpowiedzialnością i bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo lotu. W celu zminimalizowania szansy na popełnienie jakiegokolwiek błędu każdą czynność wykonywaną przez technika kontroluje wyznaczona osoba ze składu personelu technicznego. Funkcje nadzorcze pełni zwykle dowódca klucza lub wyznaczeni technicy, posiadający największe doświadczenie przy wykonywaniu obsług samolotów MiG-29M.


Zadaniem żołnierzy z klucza zabezpieczenia jest naziemna obsługa statków powietrznych. Do ich głównych zadań należy: uzupełnianie instalacji samolotów w gazy techniczne, zasilanie prądem elektrycznym instalacji elektrycznej samolotów, tankowanie, holowanie samolotów, kontrola oraz ładowanie energetycznych źródeł zasilania, przygotowanie oraz przechowywanie lotniczych pocisków rakietowych, obsługa sprzętu dodatkowego typu: klimatyzatory, urządzenia do sprawdzenia instalacji hydraulicznej czy odladzarki, a także obsługa indywidualnego sprzętu wyposażenia pilota oraz spadochronów hamujących. – Okresem trwania misji PKW „Orlik 6” jest czas zimowy, dlatego też w przypadku ekstremalnie trudnych warunków posiadamy urządzenie wykorzystywane do odladzania samolotu typu GL-1800AP – tłumaczy porucznik Dariusz Kozuń.

Awaryjnym źródłem zasilania instalacji elektrycznej samolotów są akumulatory lotnicze, dlatego operatorzy urządzeń ładowania baterii lotniczych typu ATLAS poddają ponownemu ładowaniu napięciem stałym akumulatory, aby z powrotem naładować jego ogniwa. W trakcie ładowania akumulator staje się odbiornikiem energii elektrycznej i zamienia ją na energię chemiczną.

W trakcie wykonywania długotrwałych prac przy samolocie z wykorzystaniem systemów pokładowych konieczna jest praca z wykorzystaniem urządzeń chłodzących tzw. klimatyzatorów typu J03C D54SL. – Oprócz wymienionego ekwipunku w kombinezonie znajduje się nóż spadochronowy, świeca sygnalizacyjna oraz opatrunek. W dolnej części fotela katapultowego znajduje się zasobnik awaryjny NAZ-7M, zawierający m.in. łódkę, nóż maczetę, naboje sygnalizacyjne, proszek barwiący wodę, zapałki sztormowe, radiolatarnię pływającą, lusterko sygnalizacyjne, lekarstwa oraz wyposażenie biwakowe – dodaje major Jan Bartoszuk.

Tekst: mjr Marcin Boruta, kpt. Janusz Szczypiór, por. Dariusz Kozuń

red. PZ

autor zdjęć: st. chor, mar. Arkadiusz Dwulatek

dodaj komentarz

komentarze


Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Road Runner” w Libanie
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Plan na WAM
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Awanse w dniu narodowego święta
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Is It Already War?
Dywersja na kolei. Są dowody
Ogień z Leopardów na Łotwie
„Horyzont” przeciw dywersji
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Sukces Polaka w biegu z marines
„Zamek” pozostał bezpieczny
Dodatkowe zapory
Gdy ucichnie artyleria
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Ułani szturmowali okopy
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Wojskowy bus do szczęścia
Studenci ewakuowali szpital
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Standardy NATO w Siedlcach
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Dostawa Homarów-K
My, jedna armia
Merops wdrażany natychmiast
Brytyjczycy na wschodniej straży
Marynarze podjęli wyzwanie
Mundurowi z benefitami
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kapral Bartnik mistrzem świata
Torpeda w celu
Militarne Schengen
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Dzień wart stu lat
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Im ciemniej, tym lepiej
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Kosmiczna wystawa
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Mity i manipulacje
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO