moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Personel techniczny PKW „Orlik”

Od ich pracy zależy bezpieczeństwo załóg MiG-ów-29 latających w PKW. Mowa o specjalistach służby inżynieryjno-lotniczej kontyngentu, którzy stanowią grupę zabezpieczenia technicznego dzielącą się na dwa klucze: eksploatacji samolotów i zabezpieczenia.


Przy myśliwcach ukrytych w hangarach technicznych ruch zaczyna się od wczesnych godzin porannych. Klucze, podnośniki i inne niezbędne narzędzia – wszystko przygotowane. Technicy rozpoczynają kolejny dzień swojej służby i będą, w zależności od potrzeb, przygotowywać samoloty do lotu, wykonywać przegląd techniczny bądź usuwać ewentualne usterki techniczne.

– Wykonujemy tu prace mające na celu podtrzymanie i odtworzenie gotowości bojowej MiG-ów-29. Dokonujemy okresowych przeglądów, ale również usuwamy niesprawności, które pojawiają się podczas bieżącej eksploatacji – mówi starszy chorąży sztabowy Andrzej Urbanek.

– Samolot MiG-29 M, będący zasadniczym wyposażeniem bojowym w PKW „Orlik 6”, jest urządzeniem o bardzo skomplikowanej konstrukcji, składającym się z ok. 6 milionów części. Poziom skomplikowania budowy myśliwca sprawia, że do jego prawidłowej obsługi potrzeba znacznej liczby wysoko wykwalifikowanych żołnierzy – techników, którzy są wyspecjalizowani w konkretnych dziedzinach dotyczących obsługi i napraw – podkreśla major Marcin Boruta.

Największym wyzwaniem dla specjalistów z klucza eksploatacji samolotów w trakcie pełnienia misji Baltic Air Policing jest konieczność utrzymania wszystkich statków powietrznych w pełnej sprawności technicznej i usprawnianie samolotów natychmiast po wykryciu jakiegokolwiek defektu. Sytuacja taka sprawia, że technicy pracować muszą o różnych porach dnia i nocy, często w trudnych warunkach atmosferycznych. Eksploatacja i dokonywanie napraw każdego statku powietrznego wiąże się z ogromną odpowiedzialnością i bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo lotu. W celu zminimalizowania szansy na popełnienie jakiegokolwiek błędu każdą czynność wykonywaną przez technika kontroluje wyznaczona osoba ze składu personelu technicznego. Funkcje nadzorcze pełni zwykle dowódca klucza lub wyznaczeni technicy, posiadający największe doświadczenie przy wykonywaniu obsług samolotów MiG-29M.


Zadaniem żołnierzy z klucza zabezpieczenia jest naziemna obsługa statków powietrznych. Do ich głównych zadań należy: uzupełnianie instalacji samolotów w gazy techniczne, zasilanie prądem elektrycznym instalacji elektrycznej samolotów, tankowanie, holowanie samolotów, kontrola oraz ładowanie energetycznych źródeł zasilania, przygotowanie oraz przechowywanie lotniczych pocisków rakietowych, obsługa sprzętu dodatkowego typu: klimatyzatory, urządzenia do sprawdzenia instalacji hydraulicznej czy odladzarki, a także obsługa indywidualnego sprzętu wyposażenia pilota oraz spadochronów hamujących. – Okresem trwania misji PKW „Orlik 6” jest czas zimowy, dlatego też w przypadku ekstremalnie trudnych warunków posiadamy urządzenie wykorzystywane do odladzania samolotu typu GL-1800AP – tłumaczy porucznik Dariusz Kozuń.

Awaryjnym źródłem zasilania instalacji elektrycznej samolotów są akumulatory lotnicze, dlatego operatorzy urządzeń ładowania baterii lotniczych typu ATLAS poddają ponownemu ładowaniu napięciem stałym akumulatory, aby z powrotem naładować jego ogniwa. W trakcie ładowania akumulator staje się odbiornikiem energii elektrycznej i zamienia ją na energię chemiczną.

W trakcie wykonywania długotrwałych prac przy samolocie z wykorzystaniem systemów pokładowych konieczna jest praca z wykorzystaniem urządzeń chłodzących tzw. klimatyzatorów typu J03C D54SL. – Oprócz wymienionego ekwipunku w kombinezonie znajduje się nóż spadochronowy, świeca sygnalizacyjna oraz opatrunek. W dolnej części fotela katapultowego znajduje się zasobnik awaryjny NAZ-7M, zawierający m.in. łódkę, nóż maczetę, naboje sygnalizacyjne, proszek barwiący wodę, zapałki sztormowe, radiolatarnię pływającą, lusterko sygnalizacyjne, lekarstwa oraz wyposażenie biwakowe – dodaje major Jan Bartoszuk.

Tekst: mjr Marcin Boruta, kpt. Janusz Szczypiór, por. Dariusz Kozuń

red. PZ

autor zdjęć: st. chor, mar. Arkadiusz Dwulatek

dodaj komentarz

komentarze


Sportowcy podsumowali 2025 rok
Szwedzi w pętli
Plan na WAM
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Nowe zasady dla kobiet w armii
Holenderska misja na polskim niebie
Niebo pod osłoną
Obywatele chcą być wGotowości
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Militarne Schengen
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Zawiszacy przywitali Borsuki
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Amunicja od Grupy WB
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Kontrakt na ratowanie życia
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Śnieżnik gotowy na Groty
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Pancerniacy jadą na misję
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Gdy ucichnie artyleria
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Dzień wart stu lat
Jaśminowe szkolenia na AWL-u
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Nowe zdolności sił zbrojnych
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Smak służby
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Mundurowi z benefitami
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Satelita MikroSAR nadaje
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Najdłuższa noc
Orka na kursie
Święto sportowców w mundurach
Wojskowa łączność w Kosmosie
Wojsko ma swojego satelitę!
Polski „Wiking” dla Danii
Kalorie to nie wszystko
Nowe Warmate dla wojska
Niemieckie wsparcie z powietrza
W ochronie granicy
Combat 56 u terytorialsów
Artylerzyści mają moc!
Wszystkie Kormorany na wodzie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO