moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Personel techniczny PKW „Orlik”

Od ich pracy zależy bezpieczeństwo załóg MiG-ów-29 latających w PKW. Mowa o specjalistach służby inżynieryjno-lotniczej kontyngentu, którzy stanowią grupę zabezpieczenia technicznego dzielącą się na dwa klucze: eksploatacji samolotów i zabezpieczenia.


Przy myśliwcach ukrytych w hangarach technicznych ruch zaczyna się od wczesnych godzin porannych. Klucze, podnośniki i inne niezbędne narzędzia – wszystko przygotowane. Technicy rozpoczynają kolejny dzień swojej służby i będą, w zależności od potrzeb, przygotowywać samoloty do lotu, wykonywać przegląd techniczny bądź usuwać ewentualne usterki techniczne.

– Wykonujemy tu prace mające na celu podtrzymanie i odtworzenie gotowości bojowej MiG-ów-29. Dokonujemy okresowych przeglądów, ale również usuwamy niesprawności, które pojawiają się podczas bieżącej eksploatacji – mówi starszy chorąży sztabowy Andrzej Urbanek.

– Samolot MiG-29 M, będący zasadniczym wyposażeniem bojowym w PKW „Orlik 6”, jest urządzeniem o bardzo skomplikowanej konstrukcji, składającym się z ok. 6 milionów części. Poziom skomplikowania budowy myśliwca sprawia, że do jego prawidłowej obsługi potrzeba znacznej liczby wysoko wykwalifikowanych żołnierzy – techników, którzy są wyspecjalizowani w konkretnych dziedzinach dotyczących obsługi i napraw – podkreśla major Marcin Boruta.

Największym wyzwaniem dla specjalistów z klucza eksploatacji samolotów w trakcie pełnienia misji Baltic Air Policing jest konieczność utrzymania wszystkich statków powietrznych w pełnej sprawności technicznej i usprawnianie samolotów natychmiast po wykryciu jakiegokolwiek defektu. Sytuacja taka sprawia, że technicy pracować muszą o różnych porach dnia i nocy, często w trudnych warunkach atmosferycznych. Eksploatacja i dokonywanie napraw każdego statku powietrznego wiąże się z ogromną odpowiedzialnością i bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo lotu. W celu zminimalizowania szansy na popełnienie jakiegokolwiek błędu każdą czynność wykonywaną przez technika kontroluje wyznaczona osoba ze składu personelu technicznego. Funkcje nadzorcze pełni zwykle dowódca klucza lub wyznaczeni technicy, posiadający największe doświadczenie przy wykonywaniu obsług samolotów MiG-29M.


Zadaniem żołnierzy z klucza zabezpieczenia jest naziemna obsługa statków powietrznych. Do ich głównych zadań należy: uzupełnianie instalacji samolotów w gazy techniczne, zasilanie prądem elektrycznym instalacji elektrycznej samolotów, tankowanie, holowanie samolotów, kontrola oraz ładowanie energetycznych źródeł zasilania, przygotowanie oraz przechowywanie lotniczych pocisków rakietowych, obsługa sprzętu dodatkowego typu: klimatyzatory, urządzenia do sprawdzenia instalacji hydraulicznej czy odladzarki, a także obsługa indywidualnego sprzętu wyposażenia pilota oraz spadochronów hamujących. – Okresem trwania misji PKW „Orlik 6” jest czas zimowy, dlatego też w przypadku ekstremalnie trudnych warunków posiadamy urządzenie wykorzystywane do odladzania samolotu typu GL-1800AP – tłumaczy porucznik Dariusz Kozuń.

Awaryjnym źródłem zasilania instalacji elektrycznej samolotów są akumulatory lotnicze, dlatego operatorzy urządzeń ładowania baterii lotniczych typu ATLAS poddają ponownemu ładowaniu napięciem stałym akumulatory, aby z powrotem naładować jego ogniwa. W trakcie ładowania akumulator staje się odbiornikiem energii elektrycznej i zamienia ją na energię chemiczną.

W trakcie wykonywania długotrwałych prac przy samolocie z wykorzystaniem systemów pokładowych konieczna jest praca z wykorzystaniem urządzeń chłodzących tzw. klimatyzatorów typu J03C D54SL. – Oprócz wymienionego ekwipunku w kombinezonie znajduje się nóż spadochronowy, świeca sygnalizacyjna oraz opatrunek. W dolnej części fotela katapultowego znajduje się zasobnik awaryjny NAZ-7M, zawierający m.in. łódkę, nóż maczetę, naboje sygnalizacyjne, proszek barwiący wodę, zapałki sztormowe, radiolatarnię pływającą, lusterko sygnalizacyjne, lekarstwa oraz wyposażenie biwakowe – dodaje major Jan Bartoszuk.

Tekst: mjr Marcin Boruta, kpt. Janusz Szczypiór, por. Dariusz Kozuń

red. PZ

autor zdjęć: st. chor, mar. Arkadiusz Dwulatek

dodaj komentarz

komentarze


BWP-1 – historia na dekady
 
Pracowity pobyt w kosmosie
Wypadek Rosomaka
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Święto sportów walki w Warendorfie
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Śmierć gorsza niż wszystkie
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Strażnicy polskiego nieba
Policjanci w koszarach WOT
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Pancerny kot w polskim wojsku
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Drukowanie dronów
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Podejrzane manewry na Bałtyku
The Power of Infrastructure
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Prezydent na wschodniej granicy
Ratownik w akcji
Kajakami po medale
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Flyer, zdobywca przestworzy
Ewakuacja Polaków z Izraela
Inwestycja w żołnierzy
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Wyższe stawki dla niezawodowych
Dzieci wojny
Czarna Pantera celuje
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Świat F-35
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
„Różycki” zwodowany
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Podróż w ciemność
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Planowano zamach na Zełenskiego
Bezpieczniejsza Europa
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Broń przeciwko wrogim satelitom
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO