moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Atrax – nie tylko do rozpoznania

Może zabrać 15-kilogramowy ładunek, chociaż sam waży o połowę mniej. Wzbija się w powietrze na wysokość kilometra i może w nim spędzić półtorej godziny. Bezzałogowy statek latający Atrax na kieleckich targach został nagrodzony Defenderem.


Specjaliści z warszawskiego Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych mają świadomość, że na rynku jest wiele bezzałogowców, nad którymi pracują wszystkie liczące się lotnicze instytucje naukowo-badawcze oraz branżowe firmy. Szansę na zaistnienie mają tylko innowacyjne i nowatorskie produkty. Jak podkreśla Wojciech Lorenc, który szefuje w ITWL-u pracami badawczo-rozwojowymi, taki jest właśnie quadrokopter Atrax – bezzałogowiec pionowego startu i lądowania.

– Na tle podobnych konstrukcji na rynku zdecydowanie wyróżnia go czas lotu. W podstawowej wersji może spędzić w powietrzu godzinę, a przy dodatkowych ogniwach ten czas wzrasta do dziewięćdziesięciu minut – wyjaśnia Lorenc, dodając, że konkurencyjne konstrukcje dysponują czasem lotu od piętnastu minut do pół godziny.

Polski quadrokopter wyróżnia się również konstrukcją napędu. Aby zapewnić dronowi niezawodność, maszynę wyposażono nie w cztery, a w osiem silników – po dwa dla każdego z czterech dwupłatowych wirników. – Dzięki temu Atrax, w razie awarii jednego z silników, może dalej wykonywać swoje zadania i po ich zakończeniu bezpiecznie wrócić do punktu docelowego – mówi Lorenc.

Atrax, który przy rozpiętości ramion sięgającej 190 centymetrów i 65 centymetrach wysokości, choć waży zaledwie siedem kilogramów, może zabrać ze sobą aż piętnaście kilogramów ładunku. Daje to możliwość zbudowania na jego bazie nie tylko wersji rozpoznawczej, ale również bojowej.

– Obecnie Atrax wyposażony jest jedynie w głowicę optoelektroniczną, dzienną oraz termowizyjną, ale już pracujemy nad jego uzbrojoną wersją. Możliwości w tym zakresie jest sporo, możemy go bowiem wyposażyć np. w nieduży ładunek wybuchowy lub bombę, a docelowo chcielibyśmy także, aby były to niekierowane lub kierowane laserowo pociski – wyjaśnia Wojciech Lorenc.

Innowacyjność Atraxa doceniło jury Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, które nagrodziło twórców bezzałogowca nagrodą Defender.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1410537420
Urządzenie dobrze się prezentuje ze swoimi parametrami i moze być użyte do skrytego podejścia do celu i jego skutecznego zniszczenia. Powinni inžynierowie pomyśleć o miniaturowym bsl wielkości dłoni do celów zwiadowczych. Tylko tej wielkości bsl przetrwa na polu walki nafaszerowanym elektroniką.
3F-95-B2-36
~Stanley
1410417360
Czy jest możliwość zakupu quadrokoptera Atrax do cywilnych zastosowań? Jaka jest cena?
E6-36-AD-C4

Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
 
Wiedza na trudne czasy
Podniebne wsparcie sojuszników
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Medycyna na morzu
Gra o kapitulację
Na pomoc po katastrofie
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Apache’e na horyzoncie
Pegaz nad Europą
Ogień z nabrzeża
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Szabla hubalczyków
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Nowa siła uderzeniowa
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Więcej polskiego trotylu dla USA
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Więcej na mieszkanie za granicą
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Ustawa bliżej żołnierzy
Ukwiał z Gdańska
DriX – towarzysz okrętu
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Gdy sekundy decydują o życiu
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Pierwsza misja Gripenów
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Poznać rakietowego Homara
Henry Szymanski na tropie prawdy
Walka pod napięciem
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Więcej amunicji do Rosomaków
Początek „Burzy”
Sport kształtuje mentalność
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Pracowity dyżur Typhoonów
Filary bezpieczeństwa
Spartakiadowe zmagania w Łasku
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Polskie F-16 w służbie NATO
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Składy wysokiego ryzyka
Koniec wojny, którego nie znamy
Wspólna wola obrony
Podniebny Pegaz
Rodzina na wagę złota
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO