moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Atrax – nie tylko do rozpoznania

Może zabrać 15-kilogramowy ładunek, chociaż sam waży o połowę mniej. Wzbija się w powietrze na wysokość kilometra i może w nim spędzić półtorej godziny. Bezzałogowy statek latający Atrax na kieleckich targach został nagrodzony Defenderem.


Specjaliści z warszawskiego Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych mają świadomość, że na rynku jest wiele bezzałogowców, nad którymi pracują wszystkie liczące się lotnicze instytucje naukowo-badawcze oraz branżowe firmy. Szansę na zaistnienie mają tylko innowacyjne i nowatorskie produkty. Jak podkreśla Wojciech Lorenc, który szefuje w ITWL-u pracami badawczo-rozwojowymi, taki jest właśnie quadrokopter Atrax – bezzałogowiec pionowego startu i lądowania.

– Na tle podobnych konstrukcji na rynku zdecydowanie wyróżnia go czas lotu. W podstawowej wersji może spędzić w powietrzu godzinę, a przy dodatkowych ogniwach ten czas wzrasta do dziewięćdziesięciu minut – wyjaśnia Lorenc, dodając, że konkurencyjne konstrukcje dysponują czasem lotu od piętnastu minut do pół godziny.

Polski quadrokopter wyróżnia się również konstrukcją napędu. Aby zapewnić dronowi niezawodność, maszynę wyposażono nie w cztery, a w osiem silników – po dwa dla każdego z czterech dwupłatowych wirników. – Dzięki temu Atrax, w razie awarii jednego z silników, może dalej wykonywać swoje zadania i po ich zakończeniu bezpiecznie wrócić do punktu docelowego – mówi Lorenc.

Atrax, który przy rozpiętości ramion sięgającej 190 centymetrów i 65 centymetrach wysokości, choć waży zaledwie siedem kilogramów, może zabrać ze sobą aż piętnaście kilogramów ładunku. Daje to możliwość zbudowania na jego bazie nie tylko wersji rozpoznawczej, ale również bojowej.

– Obecnie Atrax wyposażony jest jedynie w głowicę optoelektroniczną, dzienną oraz termowizyjną, ale już pracujemy nad jego uzbrojoną wersją. Możliwości w tym zakresie jest sporo, możemy go bowiem wyposażyć np. w nieduży ładunek wybuchowy lub bombę, a docelowo chcielibyśmy także, aby były to niekierowane lub kierowane laserowo pociski – wyjaśnia Wojciech Lorenc.

Innowacyjność Atraxa doceniło jury Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, które nagrodziło twórców bezzałogowca nagrodą Defender.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1410537420
Urządzenie dobrze się prezentuje ze swoimi parametrami i moze być użyte do skrytego podejścia do celu i jego skutecznego zniszczenia. Powinni inžynierowie pomyśleć o miniaturowym bsl wielkości dłoni do celów zwiadowczych. Tylko tej wielkości bsl przetrwa na polu walki nafaszerowanym elektroniką.
3F-95-B2-36
~Stanley
1410417360
Czy jest możliwość zakupu quadrokoptera Atrax do cywilnych zastosowań? Jaka jest cena?
E6-36-AD-C4

Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
 
Jaki będzie czołg przyszłości?
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
Nie wierzę panu, mister Karski!
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Na ratunek… komandos
Za zdrowie utracone na służbie
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Terytorialsi w gotowości do pomocy
International Test
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Włoski Centauro na paryskim salonie
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Lotnicy pamiętają o powstaniu
Olimp gotowy na igrzyska!
Operacja „Wschodnia zorza”
Medycy na poligonie
„Operacja borelioza”
Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
Sejm podziękował za służbę na granicy
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
Prezydent Zełenski w Warszawie
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Posłowie o efektach szczytu NATO
Formoza. Za kulisami
Spadochroniarze na warcie w UE
Hala do budowy Mieczników na finiszu
The Suwałki Gap in the Game
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Armia mistrzów” – sporty wodne
Most III, czyli lot z V2
Silniejsza obecność sojuszników z USA
Feniks – następca Mangusty?
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Pioruny dla sojuszników
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
Roczny dyżur spadochroniarzy
Partyzanci z republiki
Londyn o „Tarczy Wschód”
Z parlamentu do wojska
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
„Armia mistrzów” – sporty walki
Jak usprawnić działania służb na granicy
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO