moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Silniki do Leopardów - serwis w Poznaniu

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania będą serwisować i naprawiać m.in. silniki do czołgów Leopard 2. Umowę w tej sprawie, obejmującą również transfer technologii i know-how, podpisali w Kielcach Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes WZMot, oraz Karl-Heinz Weltz, dyrektor MTU  Friedrichshafen, niemieckiej firmy, która produkuje silniki do wojskowych pojazdów.


MON chce, aby w zakładach w Poznaniu powstało centrum silnikowe, które będzie zajmować się serwisowaniem i naprawami zespołów napędowych wszystkich pojazdów używanych przez armię. Zwłaszcza, że w najbliższych latach wojsko będzie wymieniało na nowe: samobieżne haubice, czołgi, bojowe wozy piechoty oraz samochody ciężarowe.

Resort obrony narodowej już w ubiegłym roku zdecydował, że taka instytucja jak centrum silnikowe ma powstać w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych. 28 października 2013 roku porozumienie w tej sprawie podpisali minister obrony Tomasz Siemoniak, Wojciech Dąbrowski, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu, oraz Janusz Potocki, ówczesny prezes WZMot.

Dzisiaj zaś podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach  udało się sfinalizować kolejną umowę w tej sprawie. Tym razem porozumienie z firmą WZMot zawarł jeden z największych na świecie producentów wojskowych silników. Niemiecki koncern, który produkuje m.in. silniki do używanych przez naszą armię czołgów Leopard 2A4 i Leopard 2A5, przekaże poznańskim zakładom technologię i know-how do napraw i serwisu produkowanych przez siebie wojskowych silników.

– To symboliczny początek działalności poznańskiego centrum silnikowego, które uzyskało możliwość serwisowania i napraw, a za jakiś czas, mam nadzieję również i montażu silników produkowanych przez firmę MTU – mówi Czesław Mroczek, wiceminister obrony.

Jak podkreśla Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes WZMot, serwisowanie i naprawy silników MTU to dopiero początek budowania produkcyjnych i technologicznych zdolności poznańskiej firmy. – Kolejnym krokiem będzie pozyskanie uprawnień do serwisu i napraw skrzyń biegów do silników używanych w Leopardach. Dzięki temu będziemy mogli zajmować się obsługą całych zespołów napędowych – mówi Elżbieta Wawrzynkiewicz.

Pierwszy silnik polskich Leopardów 2 może trafić do serwisu w Poznaniu już na początku przyszłego roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~bart
1409683020
Amunicję produkuje MESKO poszukaj na google zamiast trollować i pieklić się...
9A-D0-CC-DF
~piotr
1409663580
Czyli to kolejny krok w stworzenie Leoparda 2A4PL ???
19-A1-6B-71

BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
 
Brak perspektyw na szybką zmianę sytuacji w Ukrainie
Będzie za co kupić koreańską broń
Żołnierze NATO nie pojadą do Ukrainy
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Air Show ’25 – do zobaczenia
Palmiry – miejsce kaźni
Telefon zaufania dla żołnierzy
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Eurofightery znowu w Polsce
Zmiany w dowództwie Żandarmerii Wojskowej
Wojenny bohater na szubienicy
Rozmowy w Pałacu Prezydenckim o bezpieczeństwie
Jaką drogą po wojskowy indeks?
Wojna o porządek świata
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Leopardy jadą na poligon
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Kleszcze dla wojska
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
Nowy szef CWCR
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Offset dla „Wisły”
Wielki test w West Point coraz bliżej
Tajna misja polskiej agentki
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Zamiana po włosku
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
„Brilliant Jump 2024”: finał długiego marszu
Nowoczesny system IBCS dla Wojska Polskiego
Zimowy sprawdzian podchorążych
Zachód przeciwko „korsarzom”
Nowoczesna łączność dla armii
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Podwójny Półmaraton Komandosa
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Nagroda dla reporterów „Polski Zbrojnej”
Szwecja kolejnym członkiem NATO
Lista trupich główek
Dobrowolsi – czas start!
Bruksela przed szczytem
Mocny sygnał od NATO
Jakie podwyżki dla żołnierzy
„Nie” dla wojskowej misji w Ukrainie
Szczury Pustyni dotarły do Polski
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Ostrożnie! Czołgi na drodze
Którą drogą do armii?
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Abramsy pod dobrą opieką
Priorytety dla armii
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Operacja „Gryf” i „Rengaw” na Podlasiu
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
Andrzej Grzyb: Ws. obrony cywilnej liczę na porozumienie ponad podziałami
F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
Polska przystań brytyjskich jeńców
Pierwsze Homary-K w Wojsku Polskim
Po Hucie Pieniackiej nie został ślad

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO