moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Silniki dla wojska zbudują w Poznaniu

Polska armia będzie potrzebowała w najbliższych latach tysięcy silników do nowych ciężarówek, czołgów, bojowych wozów piechoty i samobieżnych haubic. Ich produkcją, remontami i serwisem zajmie się Centrum Silników Wojskowych, które powstanie w poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych. Dziś zawarto umowę w tej sprawie.

Umowę dotyczącą powstania Centrum Silników Wojskowych podpisują (od lewej): Wojciech Dąbrowski, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., Tomasz Siemoniak, minister obrony narodowej oraz Janusz Potocki, prezes zarządu WZM S.A w Poznaniu.

Porozumienie inwestycyjne w sprawie utworzenia w stolicy Wielkopolski Centrum Silników Wojskowych podpisali Tomasz Siemoniak – minister obrony narodowej, Wojciech Dąbrowski – prezes Agencji Rozwoju Przemysłu oraz Janusz Potocki – prezes Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Poznania.

Jak podkreślał szef MON, polska armia w ramach programów modernizacyjnych planuje duże zakupy pojazdów, w tym przede wszystkim ciężarówek. Zgodnie z promowaną przez rząd ideą polonizacji, mają być one produkowane w naszym kraju. Niestety, po likwidacji zakładów PZL Wola, nie wytwarza się już u nas interesujących armię zespołów napędowych. A ponieważ wojsko będzie potrzebowało tysięcy silników, nie tylko do nowych ciężarówek, ale również do czołgów, bojowych wozów piechoty i samobieżnych dział, MON postanowiło wznowić produkcję motorów dla armii.

– Chcemy budować zdolności polskiego przemysłu obronnego, wykorzystując zagraniczne know-how do produkcji w Polsce – wyjaśniał minister Tomasz Siemoniak.

Szef resortu obrony dodał, że MON wybrało na miejsce produkcji silników poznańskie WZMot., ponieważ jest to przedsiębiorstwo, które ma ogromne doświadczenie w remontach użytkowanych przez naszą armię zespołów napędowych i dysponuje zapleczem naukowo-badawczym, które podoła transferowi technologii, związanemu z uruchomieniem produkcji nowoczesnych silników.


Janusz Potocki, prezes Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Poznania, wyjaśniał, że wielkopolska firma szukając partnera strategicznego, przez ostatni rok prowadziła rozmowy ze wszystkimi największymi producentami zespołów napędowych na świecie – Po długich negocjacjach wybraliśmy ostatecznie niemiecki koncern MTU Friedrichshafen GmbH – wyjawił prezes WZMot.

MTU Friedrichshafen GmbH to jedna z największych na świecie firm zajmujących się produkcją zespołów napędowych. Motory MTU znajdziemy m.in. w czołgach Leopard, a także, co nie jest bez znaczenia, w najnowszych wojskowych ciężarówkach rodzimego Jelcza – 442.32.

Jak podkreślał Wojciech Dąbrowski, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu, która będzie współfinansowała uruchomienie w Poznaniu Centrum Silników Wojskowych, pierwsze zespoły napędowe na licencji MTU powinny opuścić hale WZMot. już za dwa lata.

* * * * *

Polskie Siły Zbrojne mają ponad szesnaście tysięcy ciężarówek. Większość wojskowego taboru ciężarowego to auta wyprodukowane w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Samych Starów 266, których produkcja rozpoczęła się w 1973 roku, armia ma ponad trzynaście tysięcy. Plan modernizacji technicznej na lata 2012–2022 zakłada stopniową wymianę wojskowych pojazdów. Obecnie trwają negocjacje z Jelczem w sprawie kupna 866 samochodów średniej ładowności wysokiej mobilności.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Tadeusz Wróbel, mjr Robert Siemaszko / DPI MON

dodaj komentarz

komentarze

~JSM
1518960360
Minęło lat pięć i o produkcji silników wszyscy zapomnieli.
D7-43-4B-F3
~ja-nek
1382972700
To dobrze że wybrali MTU, ciekawe czy będą robić same silniki, czy też power-packi.
D6-4D-38-A9

Olimp w Paryżu
 
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Kluczowy partner
Polskie Casy będą nowocześniejsze
Wybiła godzina zemsty
Polskie Pioruny bronią Estonii
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Awanse dla medalistów
Kadeci na medal
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Chirurg za konsolą
W drodze na szczyt
Rekord w „Akcji Serce”
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Wszystkie oczy na Bałtyk
Medycyna „pancerna”
„Szczury Tobruku” atakują
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Olympus in Paris
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Ryngrafy za „Feniksa”
Fundusze na obronność będą dalej rosły
„Niedźwiadek” na czele AK
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Wiązką w przeciwnika
Posłowie o modernizacji armii
Rosomaki i Piranie
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Kluczowa rola Polaków
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Świąteczne spotkanie na Podlasiu
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
„Czajka” na stępce
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
Zmiana warty w PKW Liban
Determinacja i wola walki to podstawa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Czworonożny żandarm w Paryżu
Trzecia umowa na ZSSW-30
Bohaterowie z Alzacji
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO