moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rządowy Jak-40 sprzedany

Agencja Mienia Wojskowego sprzedała jeden z dwóch samolotów Jak-40. Negocjacje trwały kilka dni. Umowa została podpisana dzisiaj. Nie podano jednak kwoty transakcji i danych nabywcy luksusowego samolotu. – Te informacje są objęte tajemnicą handlową – mówi rzeczniczka Agencji.


Sprzedaż samolotu odbyła się w trybie poprzetargowym. Zainteresowani mogli negocjować zaproponowaną przez Agencję Mienia Wojskowego cenę 700 tysięcy zł za jeden samolot. – Nie mogła być ona jednak niższa niż połowa ceny wywoławczej z ostatniego przetargu – wyjaśnia Andrzej Pilucik, dyrektor Zespołu Gospodarki Mieniem Ruchomym i Obrotu Specjalnego z AMW.

Ile pieniędzy zapłacił nowy właściciel za Jaka-40, nie wiadomo. – Nabywca skorzystał z przysługującego mu prawa do tajemnicy handlowej. Dlatego nie ujawniamy ani jego danych, ani ceny, jaką zapłacił za jeden z samolotów – informuje Małgorzata Golińska, rzeczniczka AMW.

Wiadomo jedynie, że rządową maszynę kupił zagraniczny inwestor. Planuje on, po przeprowadzeniu niezbędnych remontów, eksploatować samolot w powietrzu. – Do ustalenia pozostały jeszcze kwestie związane z wykonaniem ewentualnego przelotu technicznego i uzyskaniem odpowiednich certyfikatów oraz ubezpieczeń – dodaje Małgorzata Golińska.

Gdy transakcja zostanie sfinalizowana, samolot zostanie wyrejestrowany z rejestru statków wojskowych.

Co z drugim Jakiem-40? – Nabywca wyraził wstępne zainteresowanie drugim z samolotów. Złożył w tej sprawie list intencyjny – mówi rzeczniczka AMW. Być może kupi też wart 1,8 mln zł pakiet części do Jaka-40. Czy tak się stanie, zależeć będzie od wyników negocjacji.

* * * * *

Ponad 30-letnie Jaki-40 numerach bocznych 047 i 048 to luksusowe wersje samolotów, przystosowane do przewozu 15 osób. Maszyny należały do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, który obsługiwał loty polskich VIP-ów. Ich eksploatację rozpoczęto w 1980 roku. Oba samoloty przeszły po pięć remontów, ostatni w 2008 na Białorusi.

W pierwszym przetargu za jednego Jaka-40 trzeba było zapłacić co najmniej 2,5 mln zł. Podczas drugiej licytacji cena była niższa o milion. We wrześniowym, trzecim przetargu każdy z samolotów wyceniono na 999 tysięcy zł. Podobnie spadała cena części zamiennych do Jaków i Tu-154M. Najpierw AMW chciała je sprzedać odpowiednio za 8,65 mln zł, i 9,5 mln zł. W drugim postępowaniu ceny były niższe o połowę. Kupiec nie znalazł się także wtedy, gdy AMW obniżyła cenę do 2 mln 175 tys. zł (części do Jaka) i 2 mln 375 tys. zł (części do Tu-154M).

W listopadzie ubiegłego roku AMW po raz pierwszy zorganizowała sprzedaż w tzw. trybie poprzetargowym. I choć nabyciem jednego z Jaków-40 zainteresowała się polska firma, do transakcji nie doszło. Dlatego Agencja Mienia Wojskowego po raz drugi ogłosiła sprzedaż w tzw. trybie poprzetargowym.

PG

autor zdjęć: Jakub Czermiński

dodaj komentarz

komentarze

~Mirando
1381166760
Czy ktoś zna losy samolotu Jak-40 o nr 040?
D4-95-A5-97

Włoskie Eurofightery na polskim niebie
 
Roczny dyżur spadochroniarzy
Olimp gotowy na igrzyska!
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Spędź wakacje z wojskiem!
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Za zdrowie utracone na służbie
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Szpital u „Troski”
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Jak usprawnić działania służb na granicy
Prezydent Zełenski w Warszawie
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Pancerny sznyt
Walka – tak, ale tylko polityczna
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Polsko-litewskie konsultacje
Mark Rutte pokieruje NATO
Pancerniacy trenują cywilów
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Spadochroniarze na warcie w UE
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Śmierć przyszła po wojnie
Wsparcie MON-u dla studentów
Szkolenie do walk w mieście
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Lato pod wodą
Szkolenie na miarę czasów
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Oczy na Kijów
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Ostatnia niedziela…
Serwis bliżej domu
Czujemy się tu jak w rodzinie
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Biało-czerwona nad Wilnem
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Strzelnice dla specjalsów
RBN przed szczytem NATO
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO