moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rządowy Jak-40 sprzedany

Agencja Mienia Wojskowego sprzedała jeden z dwóch samolotów Jak-40. Negocjacje trwały kilka dni. Umowa została podpisana dzisiaj. Nie podano jednak kwoty transakcji i danych nabywcy luksusowego samolotu. – Te informacje są objęte tajemnicą handlową – mówi rzeczniczka Agencji.


Sprzedaż samolotu odbyła się w trybie poprzetargowym. Zainteresowani mogli negocjować zaproponowaną przez Agencję Mienia Wojskowego cenę 700 tysięcy zł za jeden samolot. – Nie mogła być ona jednak niższa niż połowa ceny wywoławczej z ostatniego przetargu – wyjaśnia Andrzej Pilucik, dyrektor Zespołu Gospodarki Mieniem Ruchomym i Obrotu Specjalnego z AMW.

Ile pieniędzy zapłacił nowy właściciel za Jaka-40, nie wiadomo. – Nabywca skorzystał z przysługującego mu prawa do tajemnicy handlowej. Dlatego nie ujawniamy ani jego danych, ani ceny, jaką zapłacił za jeden z samolotów – informuje Małgorzata Golińska, rzeczniczka AMW.

Wiadomo jedynie, że rządową maszynę kupił zagraniczny inwestor. Planuje on, po przeprowadzeniu niezbędnych remontów, eksploatować samolot w powietrzu. – Do ustalenia pozostały jeszcze kwestie związane z wykonaniem ewentualnego przelotu technicznego i uzyskaniem odpowiednich certyfikatów oraz ubezpieczeń – dodaje Małgorzata Golińska.

Gdy transakcja zostanie sfinalizowana, samolot zostanie wyrejestrowany z rejestru statków wojskowych.

Co z drugim Jakiem-40? – Nabywca wyraził wstępne zainteresowanie drugim z samolotów. Złożył w tej sprawie list intencyjny – mówi rzeczniczka AMW. Być może kupi też wart 1,8 mln zł pakiet części do Jaka-40. Czy tak się stanie, zależeć będzie od wyników negocjacji.

* * * * *

Ponad 30-letnie Jaki-40 numerach bocznych 047 i 048 to luksusowe wersje samolotów, przystosowane do przewozu 15 osób. Maszyny należały do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, który obsługiwał loty polskich VIP-ów. Ich eksploatację rozpoczęto w 1980 roku. Oba samoloty przeszły po pięć remontów, ostatni w 2008 na Białorusi.

W pierwszym przetargu za jednego Jaka-40 trzeba było zapłacić co najmniej 2,5 mln zł. Podczas drugiej licytacji cena była niższa o milion. We wrześniowym, trzecim przetargu każdy z samolotów wyceniono na 999 tysięcy zł. Podobnie spadała cena części zamiennych do Jaków i Tu-154M. Najpierw AMW chciała je sprzedać odpowiednio za 8,65 mln zł, i 9,5 mln zł. W drugim postępowaniu ceny były niższe o połowę. Kupiec nie znalazł się także wtedy, gdy AMW obniżyła cenę do 2 mln 175 tys. zł (części do Jaka) i 2 mln 375 tys. zł (części do Tu-154M).

W listopadzie ubiegłego roku AMW po raz pierwszy zorganizowała sprzedaż w tzw. trybie poprzetargowym. I choć nabyciem jednego z Jaków-40 zainteresowała się polska firma, do transakcji nie doszło. Dlatego Agencja Mienia Wojskowego po raz drugi ogłosiła sprzedaż w tzw. trybie poprzetargowym.

PG

autor zdjęć: Jakub Czermiński

dodaj komentarz

komentarze

~Mirando
1381166760
Czy ktoś zna losy samolotu Jak-40 o nr 040?
D4-95-A5-97

Im ciemniej, tym lepiej
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Sportowcy na poligonie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Mundurowi z benefitami
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kaman – domknięcie historii
Nowe zasady dla kobiet w armii
Czy to już wojna?
Grecka walka z sabotażem
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Jesteśmy dziećmi wolności
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Starcie pancerniaków
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Zasiać strach w szeregach wroga
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Polski „Wiking” dla Danii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Rusza program „wGotowości”
Sukces Polaka w biegu z marines
Abolicja dla ochotników
Gdy ucichnie artyleria
Pięściarska uczta w Suwałkach
Arteterapia dla weteranów
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Święto wolnej Rzeczypospolitej
OPW budują świadomość obronną
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Marynarze podjęli wyzwanie
Mity i manipulacje
Kosmiczna wystawa
Wellington „Zosia” znad Bremy
„Road Runner” w Libanie
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Standardy NATO w Siedlcach
Dzień wart stu lat
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Ku wiecznej pamięci
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Awanse w dniu narodowego święta

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO