moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ekstremalne ćwiczenia w przestworzach

Samolot wznosi się pod kątem 70 stopni. Na wysokości 39 tysięcy stóp dochodzi do tak zwanego przeciągnięcia. Maszyna przestaje reagować na stery. Pilot ma tylko chwilę, by odzyskać nad nią kontrolę – takie ćwiczenia mogą wykonywać tylko najlepsi. Wśród nich są lotnicy polscy, którzy właśnie wyjechali do amerykańskiej bazy Edwards.


– Dla mnie to coś nowego. Owszem, tego typu manewry ćwiczyłem pilotując Iskrę czy Orlika, ale F-16 to zupełnie inna historia. W wypadku tego samolotu podobne manewry utrudniają komputery – podkreśla kpt. pil. Jacek Szczotka z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu-Krzesinach.

Jest on jednym z trzech pilotów, którzy w sobotę wyruszyli do bazy Edwards w Stanach Zjednoczonych. Tam wezmą udział w treningu Hi AoA. Polega on na wyprowadzaniu samolotu z bezwładności, spowodowanej tak zwanym nadkrytycznym kątem natarcia.

Takie ćwiczenia mogą wykonywać tylko najlepsi piloci i to pod okiem doświadczonych instruktorów. Baza Edwards nadaje się do tego idealnie. Ma kilka pasów startowych, a obok znajduje się wyschnięte jezioro. Wszystko to sprawia, że można tam bezpiecznie wylądować nawet z wyłączonym silnikiem.

Jak wygląda samo ćwiczenie? – Manewr rozpoczyna się z prędkości 375 węzłów na godzinę od wyprowadzenia samolotu na wznoszenie pod kątem około 70 stopni – opisuje ppłk pil. Ireneusz Nowak z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Na wysokości 37–39 tysięcy stóp dochodzi do tak zwanego przeciągnięcia. Maszyna niemal całkowicie traci prędkość i przestaje reagować na stery. Pilot nie może stracić głowy. Za pomocą wielu manewrów musi odzyskać panowanie nad samolotem, zanim ten opadnie na wysokość 25 tysięcy stóp. – Jeśli to się nie uda, stery przejmuje instruktor – tłumaczy ppłk pil. Ireneusz Nowak.

Ćwiczenia w ramach Hi AoA wykonuje się na specjalnie w tym celu przygotowanych samolotach. Mają one przesunięty środek ciężkości. Dodatkowo siedzący za sterami pilot tak reguluje zużycie paliwa, aby jak najszybciej opróżnić zbiorniki z przodu maszyny. Takie zabiegi mają ułatwić doprowadzenie samolotu do stanu przeciągnięcia.

Treningi Hi AoA poprzedzone są zajęciami teoretycznymi. W lutym cykl zaliczyło trzech pierwszych pilotów z Polski. Kolejna grupa powinna wybrać się do USA w kwietniu.



Wymiana doświadczeń między polskimi i amerykańskimi Siłami Powietrznymi nie ogranicza się do pilotów. Do Stanów Zjednoczonych wybierają się także logistycy. Więcej czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

 

  Lotnicy ruszają do Stanów Zjednoczonych

Trzech oficerów Sił Powietrznych pojedzie na dwa lata do USA. Będą poznawać, w jaki sposób działa najbardziej zaawansowana technicznie armia świata. Na ich miejsce przyjadą żołnierze amerykańscy. To pierwsza tego typu roszada w polskim lotnictwie wojskowym.
Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Edwards Air Force Base

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1363091820
To nasi piloci po 7 latach użytkowania F-16 dopiero się uczą i to w oszałamiającej ilości Brawo Brawo.A taki to super samolot ten F-16 a nie ma ciągu wektorowego a gruchot Mig 29 ma
FD-F2-DC-09
~scoobydoopoznan
1363084200
Kupcie coś ze zmiennym wektorem ciągu - nie będzie trzeba się wygłupiać.. .
00-B3-ED-57

Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
 
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Prezydent Zełenski w Warszawie
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Roczny dyżur spadochroniarzy
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Polsko-litewskie konsultacje
Lato pod wodą
RBN przed szczytem NATO
Biało-czerwona nad Wilnem
Olimp gotowy na igrzyska!
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Za zdrowie utracone na służbie
Spadochroniarze na warcie w UE
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Szkolenie na miarę czasów
Walka – tak, ale tylko polityczna
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Ostatnia niedziela…
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Jak usprawnić działania służb na granicy
Strzelnice dla specjalsów
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Spędź wakacje z wojskiem!
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Pancerny sznyt
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Czujemy się tu jak w rodzinie
Szkolenie do walk w mieście
Oczy na Kijów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Wsparcie MON-u dla studentów
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Szpital u „Troski”
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Śmierć przyszła po wojnie
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Pancerniacy trenują cywilów
Mark Rutte pokieruje NATO
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Serwis bliżej domu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO