moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 oczkiem w głowie racjonalizatorów

Myśliwce wyprodukowane w USA to nie tylko powód do dumy Sił Powietrznych, ale także znacząca pozycja w ich budżecie. Koszty użytkowania maszyn są wysokie, dlatego nie dziwią starania, by jak najwięcej napraw było wykonywanych w Polsce. Technicy wojskowi sami opracowali kilka rozwiązań, które usprawniają eksploatację Jastrzębi.


Z roku na rok rośnie liczba zgłaszanych przez żołnierzy i pracowników wojska modyfikacji technicznych i organizacyjnych. Tylko w ubiegłym roku dzięki takim pomysłom Wojsko Polskie zaoszczędziło prawie 8 mln zł. Projekty racjonalizatorskie dotyczą zmian w sposobie wykorzystania sprzętu, jego przebudowy oraz naprawy usterek i uszkodzeń.

Jak się okazuje, działalność ta wcale nie jest wyłącznie domeną naukowców ze specjalistycznych wojskowych instytutów badawczych. Wartościowe pomysły powstają w całej Polsce, w jednostkach wojskowych wszystkich rodzajów sił zbrojnych – opracowują je żołnierze i pracownicy wojska na co dzień używający sprzętu i stykający się z problemami w jego eksploatacji.

– Po wprowadzeniu do służby w polskim lotnictwie samolotu wielozadaniowego F-16 znalazł się on niejako na celowniku racjonalizatorów Sił Powietrznych. Doświadczenia zbierane w trakcie eksploatacji tych maszyn dały możliwość dokonywania w kraju napraw niektórych uszkodzeń, wcześniej wykonywanych za oceanem – wyjaśnia płk rez. dr inż. Henryk Czyżyk, szef Sekretariatu ds. Działalności Racjonalizatorskiej w Dowództwie Sił Powietrznych.

Na pomysł naprawiania w Polsce uszkodzonego w eksploatacji nadajnika radaru AN/APG-68(v)9 wpadli por. Tomasz Grykiel, kierownik laboratorium diagnozowania awioniki klucza obsługi i naprawy awioniki eskadry technicznej 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego, oraz jego zastępca mł. chor. sztab. Piotr Jakubik. Zgłosili projekt racjonalizatorski, który umożliwia wymianę niesprawnych modułów lampy nadawczej 3A1 i filtrów przeciwzakłóceniowych. Dzięki temu zmniejszyła się liczba radarów, których naprawa musi być wykonywana przez producenta w Stanach Zjednoczonych. Pomysł lotników pozwolił w ubiegłym roku zaoszczędzić nie tylko ok. 0,5 mln dolarów, ale także mnóstwo czasu. Naprawa sprzętu w Polsce zajmuje tylko 3 dni, a wysyłka do Stanów oznaczała, że z uszkodzonego nadajnika nie można było korzystać przez ponad 3 miesiące.

W tej samej bazie rok temu powstał pomysł modernizacji sposobu unieruchomiania sterów samolotu podczas napraw i przeglądów maszyny. Przedstawili go chor. Roman Krawczak, chor. Artur Seweryniak oraz sierż. Jacek Pater. Zablokowanie stabilizatora poziomego i klapolotki po wymontowaniu z samolotu F-16 mechanizmu hydraulicznego ISA (Integrated Servoactuator) wykonuje się poprzez sztywne połączenie steru z konstrukcją samolotu. Służy do tego metalowy łącznik ze specjalnymi sworzniami, które skręca się nakrętkami po włożeniu w gniazda montażowe. Oryginalne sworznie w miarę użytkowania ulegały uszkodzeniu i mogły rozkalibrować oraz zniekształcić gniazda montażowe. Dorobione przez Polaków łącznik oraz sworznie uzyskały rekomendację producenta samolotów, firmy Lockheed Martin Aeronautics Company.

– Konieczność zachowania wysokiej jakości obsługi technicznej skutkowała zaś opracowaniem oprogramowania wspierającego proces zbierania danych – podkreśla Henryk Czyżyk. System o nazwie „Program wspomagający utrzymanie standardów jakości obsługiwania technicznego samolotów F-16 w bazie lotnictwa taktycznego, SKT ver. 4.0 Beta” stworzył w 2011 r. kpt. Wojciech Prokopowicz z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Do systemu trafiają wszystkie informacje dotyczące eksploatacji i przeprowadzanych napraw naszych Jastrzębi. Dzięki temu technicy dokładnie wiedzą, jaki jest stan maszyn i jakie działania należy podjąć.

Wcześniej „Program ewidencji i analizy niesprawności samolotów F-16” opracował kpt. Robert Kutryba. Umożliwia on ewidencjonowanie w formie elektronicznej danych dotyczących niesprawności systemów pokładowych samolotów, rotacji części i agregatów na tych samolotach. Dzięki możliwości jednoczesnego korzystania z programu przez wielu użytkowników pozwala on na sprawną i szybką wymianę informacji między stanowiskami służb lotów i obsługi F-16.

gp

autor zdjęć: Krzysztof Walczak

dodaj komentarz

komentarze

~pick
1411938720
kody źródłowe
6E-56-F6-D3
~puma
1353957420
to stwórzcie wresxcie coś polskiego
F8-33-0C-50
~GJ
1353954060
Powoli wychodzi "szydło z worka" że koszty użytkowania są wysokie,że maszyny się sypią,że brak części zamiennych,że przeciąga się serwis itd.itd.ale jak się tłumaczyło przed zakupem tego złomu że tak będzie to mądre głowy które zgarnęły kasę mówiły że te maszyny się nie psują bo są takie dobre-najlepsze a teraz co? oczka się otwarły.Maszyna / najstarsza 6 lat/ i kupa problemów a co będzie za 5 lat? jak całkowicie przestaną produkować to "padło" będzie jak z Su i Migiem że części będziemy szukać na złomie albo szmuglować z nie do końca legalnych źródeł. Tylko z Su i Migiem jest lepsza sprawa bo posiadamy wszystkie schematy a do F-16 kody źródłowe nasz Wielki sojusznik i przyjaciel nie raczył nam przekazać dlatego sami technicy próbują " kowalską metodą" coś naprawiać
8B-B3-1B-3A

Mark Rutte pokieruje NATO
 
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Ostatnia niedziela…
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Jak usprawnić działania służb na granicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Parasol nad Morzem Bałtyckim
Unia Europejska pomoże Ukrainie
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Roczny dyżur spadochroniarzy
Ludzie bez twarzy
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Polsko-litewskie konsultacje
Biało-czerwona nad Wilnem
Za zdrowie utracone na służbie
Ćwierć wieku pracy na rzecz polskich peacekeeperów
Katastrofa gibraltarska, czyli śmierć gen. Sikorskiego
Szkolenie do walk w mieście
Prezydent Zełenski w Warszawie
Walka – tak, ale tylko polityczna
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Wsparcie MON-u dla studentów
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Pierwsze ćwiczenia Eurokorpusu w Polsce
Szkolenie na miarę czasów
Olimp gotowy na igrzyska!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Logistyczne wzmocnienie Pilicy
Serwis bliżej domu
Lato pod wodą
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Nowy porządek w Europie
Śmierć przyszła po wojnie
RBN przed szczytem NATO
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Pancerny sznyt
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Oczy na Kijów
Strzelnice dla specjalsów
Miliardy na modernizację armii
„Jaguar” z Gujany
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Spędź wakacje z wojskiem!
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Żołnierze gen. Maczka na piłkarskich koszulkach
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Spadochroniarze na warcie w UE
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO