Wojskowi inżynierowie pracują nad zmodernizowaniem żołnierskiego sprzętu do przepraw. We Wrocławiu powstaje projekt mostu pontonowego nowej generacji – dowiedziała się polska-zbrojna.pl. Ma być aluminiowy, bardziej wytrzymały i tańszy.
Wojsko bez mostu daleko nie zajedzie. Dlatego w armii trwa program „Daglezja”. Jego celem jest wyposażenie jednostek w nowoczesne środki pokonywania przeszkód w terenie, zwłaszcza wąwozów i rzek.
W tym roku Ministerstwo Obrony Narodowej ma ogłosić przetarg na projekt mostu pontonowego nowej generacji. W Wojskowym Instytucie Techniki Inżynieryjnej we Wrocławiu rozpoczęły się prace badawcze nad taką konstrukcją. Gotowe są już niektóre elementy wersji projektowej wykonane z aluminium i tworzyw sztucznych. Po co wojsku nowy pontonowy most?
– Nowa konstrukcja będzie znacznie mobilniejsza, o większej nośności i wytrzymała na działanie warunków atmosferycznych, a tym samym znacznie tańsza w utrzymaniu, bo nie będzie wymagać ciągłej, kosztownej konserwacji – mówi dr inż. Grzegorz Drogowski, zastępcadyrektora instytutu do spraw naukowo – badawczych.
Nowy most o nazwie Daglezja-P będzie umieszczony na podwoziu kołowym. Jego konstrukcja sprawi, że będzie miał także kilka innych funkcji. Na przykład z jego elementów będą mogły być tworzone całe mosty, tak zwane wstęgi, które oddzielnie będą mogły być wykorzystywane jako promy posiadające własne napędy. - Obecnie trwają próby wytrzymałościowe poszczególnych elementów. Cały projekt powinniśmy mieć gotowy do jesieni bieżącego roku – dodaje dyrektor Drogowski.
Jeszcze w tym roku wojska lądowe mają otrzymać dwa pierwsze komplety innego z mostów. Chodzi o jeden z najnowocześniejszych na świecie – rozkładany most towarzyszący MS-20 Daglezja. To most na podwoziu samochodowym Jelcz C662D43. Mosty „towarzyszące” to jeden z elementów wyposażenia armii, które kolumny wojska zabierają ze sobą podczas przemarszu.
MS-20 Daglezja umożliwia przeprawy przez przeszkody o szerokości 20 metrów. Jego nośność (63 tony) pozwala na przeprawianie różnych ciężkich pojazdów, w tym czołgów Leopard oraz armato-haubic. Dzięki rozkładanym wypełnieniom między przęsłami swobodnie mogą przechodzić po nim pododdziały piesze.
Jeden zestaw Daglezji trafi do Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu, drugi do 2 Batalionu Saperów z 12 Brygady Zmechanizowanej w Stargardzie Szczecińskim.
Obecnie gotowa do produkcji jest również Daglezja-G – most umieszczony na podwoziu gąsienicowym.
autor zdjęć: Andrzej Kinski, OBRUM Gliwice
komentarze