moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak wprowadzić Rosomaka na okręt

  Okazuje się, że załadowanie Rosomaka na pokład samolotu to niełatwe zadanie. Ale żołnierze, którzy będą pełnić dyżur w Grupie Bojowej Unii Europejskiej, poradzili sobie z nim dobrze.

Jeśli wystąpi realne zagrożenie, żołnierze będą musieli przetransportować sprzęt w miejsca oddalone nawet o 6000 kilometrów od Brukseli. A wcześniej załadować go na środek transportu. W trakcie ćwiczeń „Wyzwanie 12” sprawdzają swoje umiejętności.

Wcześnie rano z Wędrzyna ruszyły pierwsze kolumny pojazdów. Żołnierze musieli przetransportować sprzęt i ludzi w rejon konfliktu – tak zakładał scenariusz ćwiczeń. Żołnierze z 4 kompanii manewrowej ćwiczyli transport kolejowy, pozostali – morski w Świnoujściu i lotniczy – w Powidzu. – Kiedy skończymy załadunek do pociągu, pojedziemy do Trzemeszna Lubuskiego, aby tam rozładować sprzęt – mówi dowódca jednostki por. Marcin Konieczny.

W Świnoujściu żołnierze na pokład ORP „Poznań” i „Toruń” załadowali 55 pojazdów wojskowych, między innymi Rosomaki. Kiedy sprawdzą i zabezpieczą sprzęt, będą mogli go rozładować. To dla nich egzamin ze znajomości procedur załadowywania oraz metod rozmieszczenia sprzętu na okrętach. – Na ORP „Poznań” i „Toruń” można przetransportować cały batalion, na przykład ponad 500 żołnierzy i 45 Rosomaków – mówi kmdr ppor. Jacek Kwiatkowski, rzecznik prasowy 8 FOW. Załadunek i rozładunek sprzętu i ludzi może odbywać się nie tylko w porcie, ale także na nieprzygotowanym brzegu. Wtedy nie trzeba budować żadnego systemu logistycznego.

Rosomaki wjechały też na pokład Herkulesa C-130 w Powidzu. Jak mówi porucznik Martyna Fedro z biura prasowego 17 Brygady Zmechanizowanej, przy tego typu operacji najważniejsza jest współpraca kierowcy i dowódcy załadowywanego pojazdu. Ponieważ kierowca podczas wjeżdżania na pokład samolotu nie widzi prawie nic, musi polegać na znakach i sygnałach dowódcy. Tylko dzięki ich zgraniu, akcja może się udać.

 

Ewa Korsak

autor zdjęć: mjr Szczepan Głuszczak, Marcin Purman

dodaj komentarz

komentarze


Kajakami po medale
 
Śmierć gorsza niż wszystkie
Podróż w ciemność
Flyer, zdobywca przestworzy
Wyższe stawki dla niezawodowych
Ewakuacja Polaków z Izraela
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Podejrzane manewry na Bałtyku
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejni Polacy ewakuowani z Bliskiego Wschodu
Nowy rozdział w historii Mesko
Setka lotów w „Akcji Serce” za nimi!
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Nasi czołgiści najlepsi
Polska natowskim liderem
Umarł król, niech żyje król!
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Letni wypoczynek z MON-em
K2. Azjatycka pantera
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Gen. Sosabowski upamiętniony
Święto sportów walki w Warendorfie
Dzień, który zmienił bieg wojny
Droga do zespołu bojowego GROM
Misja PKW „Olimp” doceniona
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Budowa Muzeum Bitwy Warszawskiej na ostatniej prostej
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Ewakuowani Polacy już bezpieczni w kraju
„Baltops” także na lądzie
Film o Feniksie i terytorialsach
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Planowano zamach na Zełenskiego
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
DNA GROM-u
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Apache’e z szachownicą
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Wykuwanie interoperacyjności

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO