moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mielec wraca do odrzutowców

PZL Mielec po ponad dwudziestu latach przerwy znów będzie brał udział w produkcji samolotów odrzutowych. Od przyszłego roku w spółce należącej do koncernu Lockheed Martin mają być wytwarzane kluczowe komponenty do najnowszej generacji amerykańskiego samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. Chodzi m.in. o część tylnego kadłuba i kadłuba centralnego oraz kokpitu.

Po raz ostatni Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu zajmowały się produkcją samolotów odrzutowych ponad dwie dekady temu, kiedy to w jej halach powstawały szkolno-treningowe maszyny I-22 Iryda. Po zaprzestaniu ich produkcji firma skupiła się na wytwarzaniu samolotów turbośmigłowych (m.in. M18 Dromader i M28 Bryza). Po przejęciu jej w 2007 roku przez koncern Sikorski, zaczęto realizować także zamówienia na komponenty do śmigłowców Black Hawk (od 2015 roku całych maszyn modelu S-70i).

Obecny właściciel PZL Mielec, amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin poinformował w poniedziałek, że od 2022 roku w zakładach będą wytwarzane komponenty do najnowszej wersji samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. W specjalnym komunikacie koncern sprecyzował, że chodzi o: „struktury tylnego kadłuba, kadłub centralny, strukturę kokpitu i jego boczne panele z przednią komorą”.

Komponenty kadłuba i kabiny trafią do wszystkich nowo zamawianych samolotów F-16. – To umocni Polskę jako kluczową część globalnego programu F-16 na wiele lat – komentowała Danya Trent, wiceprezes programu F-16 w koncernie Lockheed Martin.

Przedstawiciele amerykańskiej firmy podkreślają, że inwestuje ona w Polsce od dwóch dekad. – Lockheed Martin w Polsce zatrudnia obecnie około 1600 osób i zapewnia kolejnych ponad 5 000 miejsc pracy w ramach polskiego łańcucha dostaw – mówi Robert Orzyłowski, dyrektor firmy Lockheed Martin w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. – Podczas naszego ponad 20-letniego strategicznego partnerstwa z Polską zapewniliśmy transfer technologii, możliwości badawczo-rozwojowe, długoterminowe i zrównoważone miejsca pracy związane z zaawansowanymi technologiami, ale także wzrost ekonomiczny i możliwości eksportowe – dodał.

W związku z uruchomieniem produkcji komponentów do samolotów F-16, w PZL Mielec zostanie zwiększone zatrudnienie. W spółce powstanie sześćdziesiąt dodatkowych etatów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1637673060
Fajnie, ciekawe czy dokupimy partie F16 i czy zmodernizujemy te comamy do wersi V
89-B5-6E-3D

Terytorialsi i czarna taktyka
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Uszyte na miarę
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Flytrap, czyli młot na drony
Hekatomba na Woli
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Świetne występy polskich żołnierzy
Zwycięska batalia o stolicę
Amunicja dla FA-50 kupiona
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Jak zostać kapralem rezerwy
Brytyjczycy żegnają Malbork
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Orlik na Alfę
Już za kilka dni komandosi opanują Dziwnów
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Eksplozja pod Łukowem – rosyjska prowokacja
Beret „na rekinka” lub koguta
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Wojskowe wsparcie z Holandii
Nas nikt nie oszuka
W równym szyku, na centymetry
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Cisza przed wojną
Strzelanina w bazie US Army
Nocne ataki na Ukrainę
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Warszawo, do broni!
Kosmiczny prestiż
Coraz więcej Panter w Polsce
„Road Runner” w Libanie
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Najważniejszy jest żołnierz
Służby badają wybuch pod Łukowem
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Polskie drony dla wojska
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Rozkaz: sformować brygadę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO