moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mielec wraca do odrzutowców

PZL Mielec po ponad dwudziestu latach przerwy znów będzie brał udział w produkcji samolotów odrzutowych. Od przyszłego roku w spółce należącej do koncernu Lockheed Martin mają być wytwarzane kluczowe komponenty do najnowszej generacji amerykańskiego samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. Chodzi m.in. o część tylnego kadłuba i kadłuba centralnego oraz kokpitu.

Po raz ostatni Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu zajmowały się produkcją samolotów odrzutowych ponad dwie dekady temu, kiedy to w jej halach powstawały szkolno-treningowe maszyny I-22 Iryda. Po zaprzestaniu ich produkcji firma skupiła się na wytwarzaniu samolotów turbośmigłowych (m.in. M18 Dromader i M28 Bryza). Po przejęciu jej w 2007 roku przez koncern Sikorski, zaczęto realizować także zamówienia na komponenty do śmigłowców Black Hawk (od 2015 roku całych maszyn modelu S-70i).

Obecny właściciel PZL Mielec, amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin poinformował w poniedziałek, że od 2022 roku w zakładach będą wytwarzane komponenty do najnowszej wersji samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. W specjalnym komunikacie koncern sprecyzował, że chodzi o: „struktury tylnego kadłuba, kadłub centralny, strukturę kokpitu i jego boczne panele z przednią komorą”.

Komponenty kadłuba i kabiny trafią do wszystkich nowo zamawianych samolotów F-16. – To umocni Polskę jako kluczową część globalnego programu F-16 na wiele lat – komentowała Danya Trent, wiceprezes programu F-16 w koncernie Lockheed Martin.

Przedstawiciele amerykańskiej firmy podkreślają, że inwestuje ona w Polsce od dwóch dekad. – Lockheed Martin w Polsce zatrudnia obecnie około 1600 osób i zapewnia kolejnych ponad 5 000 miejsc pracy w ramach polskiego łańcucha dostaw – mówi Robert Orzyłowski, dyrektor firmy Lockheed Martin w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. – Podczas naszego ponad 20-letniego strategicznego partnerstwa z Polską zapewniliśmy transfer technologii, możliwości badawczo-rozwojowe, długoterminowe i zrównoważone miejsca pracy związane z zaawansowanymi technologiami, ale także wzrost ekonomiczny i możliwości eksportowe – dodał.

W związku z uruchomieniem produkcji komponentów do samolotów F-16, w PZL Mielec zostanie zwiększone zatrudnienie. W spółce powstanie sześćdziesiąt dodatkowych etatów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1637673060
Fajnie, ciekawe czy dokupimy partie F16 i czy zmodernizujemy te comamy do wersi V
89-B5-6E-3D

Dziękujemy wam, weterani!
 
Fire from Coast
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Trudny los zwycięzców
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Podejrzane manewry na Bałtyku
AW149 to przygoda życia
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Pamiętają o powstańcach
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Atom utracony
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Alians HSW ze światowym gigantem
Amunicja dla czołgów
Drony na ratunek
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Wyzwanie, które integruje
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Nowa mapa garnizonów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Baltops ’25” – NATO ćwiczy na Bałtyku
Biało-czerwona na Monte Cassino
Ustawa bliżej żołnierzy
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Jak kąsają polskie kły
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Żołnierz influencer?
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Bałtycka tarcza
Szlachetny gest generała
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Letni wypoczynek z MON-em
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Nowe możliwości spółki Mesko
Tajemne uderzenie
Nasi czołgiści najlepsi
Drony Wizjer rozpoznają cel
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Od chaosu do wiktorii
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Misja PKW „Olimp” doceniona
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Kilometry pamięci
Wyzwanie, które integruje
Pancerna nauka jazdy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO