moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mielec wraca do odrzutowców

PZL Mielec po ponad dwudziestu latach przerwy znów będzie brał udział w produkcji samolotów odrzutowych. Od przyszłego roku w spółce należącej do koncernu Lockheed Martin mają być wytwarzane kluczowe komponenty do najnowszej generacji amerykańskiego samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. Chodzi m.in. o część tylnego kadłuba i kadłuba centralnego oraz kokpitu.

Po raz ostatni Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu zajmowały się produkcją samolotów odrzutowych ponad dwie dekady temu, kiedy to w jej halach powstawały szkolno-treningowe maszyny I-22 Iryda. Po zaprzestaniu ich produkcji firma skupiła się na wytwarzaniu samolotów turbośmigłowych (m.in. M18 Dromader i M28 Bryza). Po przejęciu jej w 2007 roku przez koncern Sikorski, zaczęto realizować także zamówienia na komponenty do śmigłowców Black Hawk (od 2015 roku całych maszyn modelu S-70i).

Obecny właściciel PZL Mielec, amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin poinformował w poniedziałek, że od 2022 roku w zakładach będą wytwarzane komponenty do najnowszej wersji samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. W specjalnym komunikacie koncern sprecyzował, że chodzi o: „struktury tylnego kadłuba, kadłub centralny, strukturę kokpitu i jego boczne panele z przednią komorą”.

Komponenty kadłuba i kabiny trafią do wszystkich nowo zamawianych samolotów F-16. – To umocni Polskę jako kluczową część globalnego programu F-16 na wiele lat – komentowała Danya Trent, wiceprezes programu F-16 w koncernie Lockheed Martin.

Przedstawiciele amerykańskiej firmy podkreślają, że inwestuje ona w Polsce od dwóch dekad. – Lockheed Martin w Polsce zatrudnia obecnie około 1600 osób i zapewnia kolejnych ponad 5 000 miejsc pracy w ramach polskiego łańcucha dostaw – mówi Robert Orzyłowski, dyrektor firmy Lockheed Martin w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. – Podczas naszego ponad 20-letniego strategicznego partnerstwa z Polską zapewniliśmy transfer technologii, możliwości badawczo-rozwojowe, długoterminowe i zrównoważone miejsca pracy związane z zaawansowanymi technologiami, ale także wzrost ekonomiczny i możliwości eksportowe – dodał.

W związku z uruchomieniem produkcji komponentów do samolotów F-16, w PZL Mielec zostanie zwiększone zatrudnienie. W spółce powstanie sześćdziesiąt dodatkowych etatów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1637673060
Fajnie, ciekawe czy dokupimy partie F16 i czy zmodernizujemy te comamy do wersi V
89-B5-6E-3D

Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
 
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Spadochroniarze na warcie w UE
Polsko-litewskie konsultacje
RBN przed szczytem NATO
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Serwis bliżej domu
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Spędź wakacje z wojskiem!
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Za zdrowie utracone na służbie
Szpital u „Troski”
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Roczny dyżur spadochroniarzy
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Wsparcie MON-u dla studentów
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Olimp gotowy na igrzyska!
Lato pod wodą
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Biało-czerwona nad Wilnem
Pancerniacy trenują cywilów
Szkolenie do walk w mieście
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Szkolenie na miarę czasów
Jak usprawnić działania służb na granicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Oczy na Kijów
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Ostatnia niedziela…
Czujemy się tu jak w rodzinie
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Strzelnice dla specjalsów
Pancerny sznyt
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Walka – tak, ale tylko polityczna
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Prezydent Zełenski w Warszawie
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Mark Rutte pokieruje NATO
Śmierć przyszła po wojnie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO