moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polska bierze udział w produkcji F-16

W należących do amerykańskiego koncernu Lockheed Martin zakładach PZL Mielec wyprodukowano pierwszą partię podzespołów do najnowszej wersji samolotów F-16. – To bardzo ważny moment dla PZL Mielec i naszych pracowników. Oznacza bowiem powrót naszego zakładu do produkcji wojskowych samolotów odrzutowych i początek udziału w produkcji F-16 – mówi Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec.

Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, które obecnie należą do amerykańskiego koncernu Lockheed Martin, przez ostatnie lata specjalizowały się w produkcji śmigłowców Black Hawk S-70i. Najpierw wytwarzano tylko ich komponenty, a od 2015 roku kompletne maszyny.

Jednak jeszcze pod koniec XX wieku w Mielcu produkowane były wojskowe samoloty odrzutowe, a konkretnie szkolno-treningowe Irydy I-22. Gdy ponad dwie dekady temu zapadły decyzje o zakończeniu ich produkcji, w podkarpackich zakładach nadal wytwarzano samoloty na potrzeby armii, tyle że turbośmigłowe, m.in. M18 Dromader i M28 Bryza.

Teraz Mielec wraca do korzeni. Firma poinformowała, że wyprodukowała pierwszą partię komponentów do najnowszej wersji samolotów wielozadaniowych F-16, oznaczonej jako Block 70/72. W Polsce powstała tylna i przednia część centralnego kadłuba do dwóch samolotów F-16 Block 70/72. Części już zostały dostarczone do Lockheed Martin Aeronautics w Greenville w Karolinie Południowej, gdzie znajduje się linia montażu końcowego samolotów F-16.

Kierownictwo spółki z Mielca podkreśla, że to bardzo ważny moment dla firmy i jej pracowników. – Oznacza to powrót naszego zakładu do produkcji wojskowych samolotów odrzutowych i początek naszego udziału w produkcji F-16 – mówi Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec. Polska spółka dość długo, bo przez około półtora roku, przygotowywała się do współprodukcji wielozadaniowych F-16. Nie tylko modernizowano i unowocześniano hale produkcyjne, lecz także przygotowywano kadry. Kilkudziesięciu pracowników PZL Mielec przez ponad pół roku szkoliło się w Stanach Zjednoczonych, poznając tajniki technologii samolotów F-16.

Jak przyznają przedstawiciele firmy Lockheed Martin, włączenie PZL Mielec w sieć dostawców komponentów F-16 to szansa dla polskiej spółki i jej kooperantów na rozwój i zdobycie nowych rynków zbytu. – F-16 pozostaje kluczowym elementem sił powietrznych i filarem flot samolotów wielozadaniowych wielu armii w Europie Środkowej i Wschodniej – mówi Robert Orzyłowski, dyrektor Lockheed Martin na Polskę, Europę Środkową i Wschodnią. Podkreśla, że wyprodukowane przez PZL Mielec komponenty wzmacniają pozycję Polski jako kluczowego uczestnika globalnego programu F - 16, a to przełoży się na szanse dla innych lokalnych przedsiębiorstw.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Airman 1st Class Duncan C. Bevan / PZL Mielec

dodaj komentarz

komentarze


Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
 
Trudny los zwycięzców
Pancerna nauka jazdy
Kilometry pamięci
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Bałtycka tarcza
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Amunicja dla czołgów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
AW149 to przygoda życia
Misja PKW „Olimp” doceniona
Nasi czołgiści najlepsi
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Wyzwanie, które integruje
Jak kąsają polskie kły
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Następne „Czarne Pantery” dla Wojska Polskiego
Biało-czerwona na Monte Cassino
Drony na ratunek
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Fire from Coast
Nowe możliwości spółki Mesko
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Ustawa bliżej żołnierzy
Pamiętają o powstańcach
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Atom utracony
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Żołnierz influencer?
Tajemne uderzenie
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Podejrzane manewry na Bałtyku
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
„Baltops ’25” – NATO ćwiczy na Bałtyku
Od chaosu do wiktorii
Szlachetny gest generała
Alians HSW ze światowym gigantem
Wyzwanie, które integruje
Dziękujemy wam, weterani!
Letni wypoczynek z MON-em
Drony Wizjer rozpoznają cel
Nowa mapa garnizonów
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Pod siatką o medale mistrzostw WP

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO