moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polska bierze udział w produkcji F-16

W należących do amerykańskiego koncernu Lockheed Martin zakładach PZL Mielec wyprodukowano pierwszą partię podzespołów do najnowszej wersji samolotów F-16. – To bardzo ważny moment dla PZL Mielec i naszych pracowników. Oznacza bowiem powrót naszego zakładu do produkcji wojskowych samolotów odrzutowych i początek udziału w produkcji F-16 – mówi Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec.

Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, które obecnie należą do amerykańskiego koncernu Lockheed Martin, przez ostatnie lata specjalizowały się w produkcji śmigłowców Black Hawk S-70i. Najpierw wytwarzano tylko ich komponenty, a od 2015 roku kompletne maszyny.

Jednak jeszcze pod koniec XX wieku w Mielcu produkowane były wojskowe samoloty odrzutowe, a konkretnie szkolno-treningowe Irydy I-22. Gdy ponad dwie dekady temu zapadły decyzje o zakończeniu ich produkcji, w podkarpackich zakładach nadal wytwarzano samoloty na potrzeby armii, tyle że turbośmigłowe, m.in. M18 Dromader i M28 Bryza.

Teraz Mielec wraca do korzeni. Firma poinformowała, że wyprodukowała pierwszą partię komponentów do najnowszej wersji samolotów wielozadaniowych F-16, oznaczonej jako Block 70/72. W Polsce powstała tylna i przednia część centralnego kadłuba do dwóch samolotów F-16 Block 70/72. Części już zostały dostarczone do Lockheed Martin Aeronautics w Greenville w Karolinie Południowej, gdzie znajduje się linia montażu końcowego samolotów F-16.

Kierownictwo spółki z Mielca podkreśla, że to bardzo ważny moment dla firmy i jej pracowników. – Oznacza to powrót naszego zakładu do produkcji wojskowych samolotów odrzutowych i początek naszego udziału w produkcji F-16 – mówi Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec. Polska spółka dość długo, bo przez około półtora roku, przygotowywała się do współprodukcji wielozadaniowych F-16. Nie tylko modernizowano i unowocześniano hale produkcyjne, lecz także przygotowywano kadry. Kilkudziesięciu pracowników PZL Mielec przez ponad pół roku szkoliło się w Stanach Zjednoczonych, poznając tajniki technologii samolotów F-16.

Jak przyznają przedstawiciele firmy Lockheed Martin, włączenie PZL Mielec w sieć dostawców komponentów F-16 to szansa dla polskiej spółki i jej kooperantów na rozwój i zdobycie nowych rynków zbytu. – F-16 pozostaje kluczowym elementem sił powietrznych i filarem flot samolotów wielozadaniowych wielu armii w Europie Środkowej i Wschodniej – mówi Robert Orzyłowski, dyrektor Lockheed Martin na Polskę, Europę Środkową i Wschodnią. Podkreśla, że wyprodukowane przez PZL Mielec komponenty wzmacniają pozycję Polski jako kluczowego uczestnika globalnego programu F - 16, a to przełoży się na szanse dla innych lokalnych przedsiębiorstw.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Airman 1st Class Duncan C. Bevan / PZL Mielec

dodaj komentarz

komentarze


Jednym głosem w sprawie obronności
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Czarna taktyka terytorialsów
Polskie Bayraktary nad Turcją
Jelcz się wzmacnia
Speczespół wybierze „Orkę”
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
W poszukiwaniu majora Serafina
Weterani pamiętają
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Koniec pewnej epoki
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kopuła nad bewupem
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Polski „Wiking” dla Danii
Mity i manipulacje
„Road Runner” w Libanie
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Maratońskie święto w Warszawie
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Poligon dla medyków w mundurach
Koniec dzieciństwa
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Terytorialsi w akcji
Carl-Gustaf przemówił
Medicine for Hard Times
Brytyjczycy na wschodniej straży
Deterrence in Polish
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Czarna taktyka terytorialsów
Okiełznać Borsuka
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Priorytetowe zaangażowanie
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Czarnomorski szlif minerów
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Abolicja dla ochotników
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kircholm 1605
W wojsku orientują się najlepiej
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Historia jest po to, by z niej czerpać
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Drugi wojskowy most
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Pływali jak morscy komandosi
MON chce nowych uprawnień dla marynarki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO