moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Najlepsze „tygrysy” są z Polski

Silver Tiger, najważniejsza nagroda NATO Tiger Meet, trafiła do Polaków, pilotów z „tygrysiej” eskadry 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Wyróżnienie to otrzymuje eskadra, która najlepiej wykonuje zadania podczas szkolenia. Ale to nie koniec świetnych wiadomości. Polska będzie gospodarzem kolejnego spotkania, które zaplanowano na 2029 rok!

– Z NATO Tiger Meet 2024 wracamy z najważniejszą nagrodą, czyli Silver Tiger!!! – ogłosiła w mediach społecznościowych 6 Eskadra Lotnicza z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Pododdział wyposażony w samoloty F-16 brał udział w trwającym od 2 czerwca szkoleniu, które w tym roku przeprowadzono w bazie lotniczej niemieckich sił powietrznych w Schleswig. W manewrach wzięło udział 18 eskadr lotniczych, które w swoim logo mają tygrysa. Są to m.in. Belgowie, Czesi, Niemcy, Francuzi, Grecy i Portugalczycy.

 

Podczas szkolenia polscy lotnicy spędzili w powietrzu setki godzin, realizując wspólne misje z lotnikami z innych krajów NATO. – Każdego dnia wykonywaliśmy dwie misje. Rano tzw. misja COMAO, w której uczestniczy nawet 60 statków powietrznych. Wieczorem SHADOW z udziałem nieco mniejszej ich liczy, bo około 20 samolotów – mówi mjr pil. Kamil Jóźwiak, pilot F-16, dowódca 6 Eskadry Lotniczej.

Dla Polaków była to wyjątkowa okazja, bo rzadko mają możliwość szkolenia się w tak dużym gronie. – W jednej misji COMAO mogą uczestniczyć F-16, Grippeny czy Eurofightery, a oprócz nich tankowce, samoloty transportowe czy śmigłowce – opowiada dowódca „tygrysiej” eskadry. Podczas tegorocznego NTM po raz pierwszy zadania wykonywały również myśliwce V generacji, czyli F-35 należące do sił powietrznych Królestwa Niderlandów. – Co ciekawe, akurat te samoloty nie stacjonowały z nami na lotnisku w Schleswig, lecz w swojej bazie. Spotykaliśmy się więc już powietrzu, wspólnie realizując misje – opowiada mjr Jóźwiak. Oficer przyznaje, że była to szansa, by obserwować samoloty, które mają trafić do polskich sił powietrznych w 2025 roku. – Wspólne treningi zdarzają się rzadko, bo eskadry F-35 dopiero powstają w Europie. NTM pokazało, że nawet w sytuacji, gdy nie stacjonujemy w jednym miejscu, jesteśmy w stanie zaplanować wspólną operację – tłumaczy dowódca polskiej eskadry.

Piloci „tygrysich” eskadr realizowali misje według scenariusza opracowanego przez organizatorów NTM z uwzględnieniem realnych sytuacji. W czasie ćwiczeń zmienia się on w zależności od tego, jak piloci wykonali zadania. – W scenariuszu mamy fikcyjne państwo, które zostało napadnięte i się broni. Pierwsze misje COMAO mają więc charakter obronny, a kluczowe znaczenie ma wywalczenie przewagi w powietrzu. Kiedy uda się to, przechodzimy do misji ofensywnych – relacjonuje pilot F-16. W czasie misji piloci przechodzą również indywidualne treningi. – Kilku pilotów szkoliło się z dowodzenia formacją czterech samolotów. Mamy także osoby, które osiągnęły w czasie NTM status mission commandera – informuje dowódca krzesińskich „tygrysów”. W tym roku polscy piloci kierowali również misjami COMAO i SHADOW.

Podczas NTM jest prowadzone także szkolenie zespołów wspierających pilotów, m.in. techników odpowiadających za obsługę samolotów F-16. – Ich praca jest niesamowicie ważna, bo bez niej nigdzie byśmy nie polecieli – przyznaje dowódca eskadry.

Tradycyjnie NTM towarzyszą wydarzenia integrujące, podczas których lotnicy przygotowują stoiska promujące kraj, z którego pochodzą. Przygotowują narodowe dania, opowiadają o historii swojego państwa oraz przebierają się w stroje nawiązujące do tygrysów. Na koniec szkolenia eskadrom są przyznawane nagrody. W tym roku na najważniejszą z nich – Silver Tiger dla najlepszego pododdziału – zasłużyli żołnierze z 6 Eskadry Lotniczej. Ale to nie koniec. Polacy otrzymali również wyróżnienie za najlepiej prowadzone operacje w powietrzu oraz wygrane zawody sportowe. Ponadto 31 Baza Lotnictwa Taktycznego podzieliła się informacją, że NATO Tiger Meet w 2029 roku zostanie przygotowane w Polsce. To będzie już drugi raz, kiedy „tygrysie” eskadry zjawią się w Polsce. Po raz pierwszy miało to miejsce w 2018 roku i, jak twierdzą lotnicy, do dziś wspominają je jako najlepiej zorganizowane.

Pierwszy zlot „tygrysów” odbył się w 1960 roku. Początkowo w szkoleniach tych brało udział osiem eskadr. Obecnie jest ich niemal 40. Polska eskadra (6 Eskadra Lotnicza) zadebiutowała w NATO Tiger Meet w 2006 roku, ale długo starała się o status członka NATO Tiger Association, pod egidą którego odbywają się ćwiczenia. Do stowarzyszenia jako pełnoprawny członek dołączyła w 2014 roku.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Paweł Krzeszkiewicz/ 31 BLT, Włodzimierz Drzazgowski/ 31 BLT

dodaj komentarz

komentarze


Brytyjczycy na wschodniej straży
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Dodatkowe zapory
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Gdy ucichnie artyleria
Polski „Wiking” dla Danii
Kosmiczna wystawa
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
„Zamek” pozostał bezpieczny
Czy to już wojna?
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Dzień wart stu lat
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Plan na WAM
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Im ciemniej, tym lepiej
Żołnierze pomagają w akcji na torach
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sukces Polaka w biegu z marines
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Ogień z Leopardów na Łotwie
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Dostawa Homarów-K
My, jedna armia
Ułani szturmowali okopy
Merops wdrażany natychmiast
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kapral Bartnik mistrzem świata
Marynarze podjęli wyzwanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Standardy NATO w Siedlcach
Wojskowy bus do szczęścia
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Is It Already War?
Dywersja na kolei. Są dowody
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Mundurowi z benefitami
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Torpeda w celu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pięściarska uczta w Suwałkach
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
„Road Runner” w Libanie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Awanse w dniu narodowego święta
Kaman – domknięcie historii
Mity i manipulacje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO