moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nadchodzi era Borsuka

Bojowy wóz piechoty Borsuk po latach oczekiwań trafi do polskich żołnierzy. Huta Stalowa Wola dostarczy 15 Giżyckiej Brygadzie Zmechanizowanej 15 Borsuków, przystosowanych do działania w wymagającym terenie. Nowy BWP jest w stanie z marszu pokonywać szerokie przeszkody wodne i stanowi poważne zagrożenie dla innych wozów bojowych, a nawet czołgów.

Nowy, pływający bojowy wóz piechoty ma dużą zwrotność i może być używany w różnych warunkach terenowych oraz pogodowych. Pojazd jest przeznaczony do transportu i ochrony załogi i żołnierzy piechoty przed ostrzałem z broni strzeleckiej, granatników przeciwpancernych i skutkami wybuchu IED (improwizowanego urządzenia wybuchowego). BWP Borsuk zabiera na pokład trzyosobową załogę (dowódca załogi, kierowca, operator uzbrojenia) i sześciu żołnierzy desantu.

REKLAMA

 

Nowy BWP – nowa jakość

BWP Borsuk waży 28 t, ma 7,6 m długości i 3,4 m szerokości. Jest napędzany silnikiem Diesla MTU 8V199 TE20 o mocy 720 KM, po drodze może poruszać się z prędkością około 65 km/h. Jego żywiołem jest jednak trudny teren, dostępny wyłącznie dla pojazdów gąsienicowych. Załoga bojowego wozu piechoty w założeniu ma wspierać działania pododdziałów pancernych, czyli w przypadku żołnierzy 15 BZ – użytkowników czołgów K2 Black Panther.

Nowy BWP poza zapewnieniem bezpieczeństwa załodze i żołnierzom desantu ma także znaczące zdolności ogniowe dzięki zamontowaniu ZSSW-30. Zdalnie sterowany system wieżowy opracowany w całości przez polskich specjalistów z HSW i WB Electronics jest przeznaczony do wsparcia ogniowego pododdziałów w czasie prowadzenia działań bojowych. Dzięki wieży załoga Borsuka może zwalczać, niszczyć lub obezwładniać cele lekko i silnie opancerzone oraz inne obiekty przeciwnika (infrastrukturę). Główne uzbrojenie wieży stanowi automatyczna armata kalibru 30 mm Mk 44S Bushmaster. ZSSW-30 ma ponadto karabin kalibru 7,62 mm UKM-2000C i wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych (PPK) Spike LR.


Realizacja: Jakub Zagalski, Marcin Łobaczewski

Poza opancerzeniem, uzbrojeniem i możliwością działania w trudnym terenie ogromną zaletą nowego BWP są cyfrowe systemy do zarządzania polem walki, które dzięki kamerom rozwijają świadomość sytuacyjną załogi i dowódcy drużyny do poziomu niedostępnego dla żołnierzy w BWP-1. Dowódca w BWP Borsuk może bez trudu zarządzać polem walki na poziomie dowódcy plutonu, kompanii, przesyłać komunikaty głosowe i pakiety danych za pomocą łączności satelitarnej, wzywać artylerię w procedurze call for fire bez użycia radiostacji itp.

11 lat pracy

Początki BWP Borsuk sięgają roku 2014, kiedy konsorcjum z Hutą Stalowa Wola na czele podpisało umowę na opracowanie nowego, pływającego bojowego wozu piechoty. Pojazd mający w przyszłości zastąpić BWP-1 (konstrukcja bazująca na sowieckim BMP-1 z lat sześćdziesiątych) w Wojsku Polskim został po raz pierwszy zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach w 2017 roku. Po przeprowadzeniu testów zakładowych i poligonowych Borsuk trafił w ręce przyszłych użytkowników, czyli żołnierzy 15 Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej. Zawiszacy jako pierwsi sprawdzali Borsuka na terenie Ośrodka Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Orzyszu w listopadzie 2022 roku.

Kilka miesięcy później Agencja Uzbrojenia podpisała umowę ramową, która określiła zasady i warunki zawierania poszczególnych umów wykonawczych związanych z dostawą bojowych wozów piechoty Borsuk oraz całej rodziny specjalistycznych pojazdów gąsienicowych opartych na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej (UMPG) dla Sił Zbrojnych RP. Umowa dotyczy około 1,4 tys. pojazdów: BWP Borsuk, gąsienicowych transporterów rozpoznawczych Żuk, gąsienicowych wozów dowodzenia Oset, wozów ewakuacji medycznej Gotem, wozów zabezpieczenia technicznego Gekon oraz transporterów rozpoznania skażeń Ares.

Pierwsza umowa wykonawcza o wartości około 6,57 mld złotych została podpisana w marcu 2025 roku i dotyczy 111 Borsuków dostarczonych Wojsku Polskiemu w latach 2025–2029. Kontrakt obejmuje również pakiet szkoleniowy i logistyczny, a także opracowanie dokumentacji technicznej do produkcji seryjnej oraz programu komisyjnych badań zdawczo-odbiorczych i ich przeprowadzenie.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: PGZ, Michał Niwicz, st. chor. sztab. Mariusz Kraśnicki/ 15 GBZ

dodaj komentarz

komentarze


Militarne Schengen
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Noc Dnia Podchorążego
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Razem na ratunek
Nowe zasady dla kobiet w armii
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Nadchodzi era Borsuka
Wojsko na Horyzoncie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kapral Bartnik mistrzem świata
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Wojsko przetestuje nowe technologie
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Przygotowani znaczy bezpieczni
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Dzień wart stu lat
Wojsko ma swojego satelitę!
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Niebo pod osłoną
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Zwrot na Bałtyk
Z Su-22 dronów nie będzie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Mundurowi z benefitami
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Czwarta dostawa Abramsów
wGotowości do reakcji
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polski „Wiking” dla Danii
Pociski rakietowe dla Husarzy
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Więcej Herculesów dla Abramsów
The Darker, the Better
Komplet medali wojskowych na ringu
Najdłuższa noc
Gdy ucichnie artyleria
Uczelnie łączą siły
W krainie Świętego Mikołaja
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pancerniacy jadą na misję
Wojskowy bus do szczęścia
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Plan na WAM
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Skytrucki dla Niemiec
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Po co wojsku satelity?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO