moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Tygrysy, witamy w Polsce

W ciągu dwóch tygodni samoloty z tygrysim logo z kilkunastu europejskich krajów wzbiją się w powietrze około tysiąca razy, a piloci spędzą za sterami 1600 godzin. Szkolenie NATO Tiger Meet ma niemal 60-letnią tradycję, ale w Polsce odbywa się po raz pierwszy. Dziś pilotów m.in. z Grecji, Włoch i Czech przywitał Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej.

– Mam niezwykłą satysfakcję, że w roku setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości gościmy pod Poznaniem lotników z jednostek spod znaku tygrysa – mówił minister Mariusz Błaszczak podczas spotkania pilotami, którzy przylecieli do Krzesin na NATO Tiger Meet. Szef resortu obrony dodał, że Polacy od zawsze byli miłośnikami lotnictwa i podziwiali zarówno samoloty, jak i pilotów, którzy nimi latają. – Również z tego powodu NATO Tiger Meet w Krzesinach to dla nas wielkie święto – podkreślał minister Błaszczak. 

Szef MON-u odwiedził strefę operacyjną szkolenia, tam obserwował proces planowania misji, na którą ćwiczący piloci niebawem wyruszyli. Startowi maszyn przyglądali się także uczniowie klas mundurowych.


Film: MON

Do 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego, gdzie przez najbliższe dwa tygodnie będzie odbywać się ćwiczenie, przyleciało niemal 80 samolotów. Są wśród nich myśliwce F-16, Gripeny, śmigłowce: Gazelle, Puma i Merlin, oraz natowski samolot wczesnego ostrzegania AWACS. Maszyny pochodzą m.in. z jednostek z Włoch, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Czech i Węgier – w sumie 24 eskadry z NATO Tiger Association – stowarzyszenia, które skupia samoloty z tygrysim logo oraz 10 eskadr, które są członkami honorowymi stowarzyszenia. Polskę reprezentuje 6 Eskadra Lotnicza z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego – jednostka, która osiągnęła najlepsze wyniki na NATO Tiger Meet w 2014 roku w  Niemczech. 

Co będzie się działo w Krzesinach przez najbliższe dwa tygodnie? Maszyny będą latały od rana do wieczora w przestrzeni powietrznej od Poznania do Mazur oraz od Poznania do Morza Bałtyckiego. Codziennie piloci będą wykonywali dwie misje: rano – COMAO (Composite Air Operation), czyli taką, którą wykonują razem różne typy maszyn, a po południu – shadow wave, czyli mniej skomplikowane, typowo treningowe.  – W ramach tych misji piloci będą wykonywać różne zadania. Na przykład zintegrowaną obronę przestrzeni powietrznej albo zmasowaną operację ofensywną w głąb terytorium przeciwnika – zapowiada  płk pil. Rafał Zadencki, dowódca 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Ale to nie wszystko. Piloci m.in. śmigłowców przeprowadzą misję personnel recovery. – Zadanie będzie polegało na zintegrowanym działaniu sił, które mają odzyskać personel znajdujący się na terytorium przeciwnika – mówi płk Zadencki. Dowódca dodaje, że rozmach przedsięwzięcia jest ogromnywedług planu samoloty wzbiją się w powietrze około tysiąca razy, a piloci spędzą za ich sterami 1600 godzin.



NATO Tiger Meet to także wielkie święto dla spotterów, miłośników zdjęć lotniczych. Maszyny ozdobione tygrysimi motywami będą mogli sfotografować na przykład 18 maja podczas wizyty w bazie lotniczej. Z kolei w weekend 19 i 20 maja na lotnisku Ławica odbędzie się poznański Airshow. Każdy będzie mógł z bliska zobaczyć samoloty i porozmawiać z pilotami.

Szkolenie tygrysich eskadr jest organizowane od 1960 roku. Początkowo brało w nim udział osiem eskadr, dziś jest ich niemal 40. Polska eskadra (6 Eskadra Lotnicza) po raz pierwszy wzięła udział w NATO Tiger Meet w 2006 roku, ale długo starała się o status członka NATO Tiger Association. Do stowarzyszenia dołączyła w 2014 roku.

KE

autor zdjęć: Leszek Chemperek/CO MON, Grzegorz Marciniak/31 Baza Lotnictwa Taktycznego

dodaj komentarz

komentarze


Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
W poszukiwaniu majora Serafina
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Cios w plecy
Debiut polskich Patriotów
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Największy transport Abramsów w tym roku
Czołgiści w ogniu
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
NATO – jesteśmy z Polską
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Święto Wojsk Lądowych
Defendery skompletowane
Dwie agresje, dwie okupacje
Black Hawki nad Warszawą
Zwycięska batalia o stolicę
Pożegnanie z Columbią
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Kurs dla najlepszych w SERE
Hekatomba na Woli
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Husarz z polskim instruktorem
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Z najlepszymi na planszy
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Brytyjczycy żegnają Malbork
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Orlik na Alfę
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Krok ku niezależności
Rekompensaty na nowych zasadach
17 września 1939. Nigdy więcej
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Brytyjczycy na wschodniej straży
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
„Road Runner” w Libanie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wielkie zbrojenia za Odrą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO