moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Akademia Abrams nie zwalnia tempa

Kilkudziesięciu czołgistów i wojskowych techników rozpoczyna właśnie zajęcia w poznańskiej Akademii Abrams. Przez najbliższe miesiące będą poznawać tajniki czołgu, który w niedalekiej przyszłości ma stanowić o sile polskiej armii. To już kolejna grupa żołnierzy, która trafiła pod skrzydła instruktorów ze Stanów Zjednoczonych.

Akademia Abrams wystartowała latem 2022 roku. Ośrodek działa przy Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. Do tej pory przewinęło się przez nią kilkuset żołnierzy – zarówno czołgistów, jak i techników odpowiedzialnych za obsługę pojazdów. Kilka dni temu ruszyła kolejna tura szkoleń. – Na listach mamy kilkudziesięciu uczestników. Łącznie biorą oni udział w sześciu różnych kursach. Część zajęć już trwa, część rozpocznie się dosłownie za chwilę – wyjaśnia mjr Paweł Kaźmierczak z CSWL-u.

Pod okiem amerykańskich instruktorów przygotowują się do służby przyszli członkowie załóg. W ramach kursu OPNET (z ang. Operator New Equipment Training) poznają budowę czołgu, tajniki jego obsługi, a na zakończenie czeka ich test ogniowy na poligonie w Biedrusku. Każdy z żołnierzy nauczy się pracy na kilku stanowiskach. Działonowy dowie się na przykład, jak kierować Abramsem, kierowca zaś – jak prowadzić ogień. Dzięki temu w razie potrzeby każdego członka załogi będzie mógł natychmiast zastąpić inny. Kurs FMNET (z ang. Field Maintenance New Equipment Training) z kolei został przeznaczony dla techników. Podczas zajęć dowiedzą się oni m.in., jak utrzymywać sprawność poszczególnych podzespołów, a także w jaki sposób lokalizować i usuwać drobne usterki.

REKLAMA

Uczestnicy tych zajęć zdobywają szlify, szkoląc się w Abramsach M1A2. Tymczasem do Poznania trafili też kursanci, którzy uczą się obsługi czołgów M1A1. – To żołnierze 18 Dywizji Zmechanizowanej, którzy niebawem będą korzystać właśnie z takich pojazdów – wyjaśnia mjr Kaźmierczak.

Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło bowiem Abramsy w dwóch wersjach – najpierw M1A2 SEPv3, a potem M1A1. Dostawa pierwszych powinna rozpocząć się w przyszłym roku. Drugie od kilku miesięcy docierają do Polski na pokładach statków. Po rozładunku maszyny trafiają do Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu, gdzie przechodzą tzw. deprocessing. Polscy fachowcy sprawdzają sprawność systemów szczególnie narażonych na uszkodzenia podczas transportu. Po dopełnieniu procedur Abramsy są kierowane do CSWL-u. Tam oswajają się z nimi przyszłe załogi i technicy, którzy niebawem będą odpowiadać za utrzymanie czołgów. – Wszyscy już wcześniej ukończyli kursy OPNET i FMNET, a teraz zdobywają dodatkowe kompetencje. Czołgi w starszej wersji M1A1 w pewnych aspektach różnią się bowiem od pojazdów nowszych – tłumaczy mjr Kaźmierczak. Takie kursy uzupełniające trwają trzy tygodnie.

Ale na tym nie koniec. W Akademii Abrams uczą się także technicy, którzy w przyszłości wejdą w skład załóg wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules. Te ważące ponad 60 t pojazdy zostały wyposażone we wciągarki do holowania uszkodzonych czołgów, a także wysięgniki, które umożliwiają podniesienie silnika Abramsa bądź wieży. Ostatni z kursów, numer sześć, przygotowuje techników do obsługi NGATS, czyli zautomatyzowanego systemu testowego nowej generacji. Urządzenie służy do diagnozowania i naprawy mechanicznych podzespołów Abramsa. Mieści się w kontenerze zainstalowanym na ciężarówce.

Tymczasem do długiej listy kursów można dopisać jeszcze jeden punkt – szkolenie dla tzw. shadow instructors. Pod tą nazwą kryją się polscy asystenci instruktorów z USA, którzy od kilku miesięcy gromadzą wiedzę niezbędną do samodzielnego prowadzenia kursów OPNET i FMNET. W sumie jest ich kilkunastu. – W grudniu zaliczyli pierwszy etap szkolenia. Jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, po Wielkanocy będziemy mieli pierwszych pełnoprawnych instruktorów czołgów Abrams – zaznacza mjr Kaźmierczak.

Abramsy uchodzą za najlepsze czołgi na świecie. Do służby w US Army weszły w latach osiemdziesiątych. Potem były wielokrotnie modernizowane. W 2022 roku Polska podpisała umowę na zakup 250 nowych Abramsów M1A2 SEPv3, a w ubiegłym roku na 116 używanych czołgów w wersji M1A1. Kilkadziesiąt pojazdów dotarło już do Polski. Część została przekazana armii, a niektóre zdążyły nawet wyjechać na poligon. W tej chwili kompania Abramsów z 1 Warszawskiej Brygady Pancernej ćwiczy w Nowej Dębie. – Każdego dnia nasze załogi przechodzą szkolenie ogniowe. Zadania stawiają im Amerykanie z 1 Dywizji Pancernej. Testują znajomość procedur, sprawdzają czas reakcji. Wczoraj pierwsze załogi zostały certyfikowane – informuje kpt. Jacek Piotrowski, rzecznik warszawskiej brygady.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. szer. Sławomir Kozioł

dodaj komentarz

komentarze


Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
 
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Szybki marsz, trudny odwrót
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Patriotyczny maraton
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Barwy Ojczyzny
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Dumni z munduru
Pływacy i maratończycy na medal
Posłowie dyskutowali o WOT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pytania o europejską tarczę
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Gunner, nie runner
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
25 lat w NATO – serwis specjalny
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Pierwsi na oceanie
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Weterani pod wszechstronną opieką
Wytropić zagrożenie
Wojna w świętym mieście, epilog
Wioślarze i triatlonistka na podium
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Święto stołecznego garnizonu
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
NATO on Northern Track
Daglezje poszukiwane
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Czarne oliwki dla sojuszników
Husarz na straży nieba
Zmiany w dodatkach stażowych
W obronie wschodniej flanki NATO
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
W Italii, za wolność waszą i naszą
Tragiczne zdarzenie na służbie
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Awanse na Trzeciego Maja
Biel i czerwień łączy pokolenia
Pilecki ucieka z Auschwitz
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Pod skrzydłami Kormoranów
NATO na północnym szlaku
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Ameryka daje wsparcie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO