moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hercules na pomoc Abramsowi

Koncern BAE Systems otrzymał w grudniu 2022 zlecenie od rządu USA na wyprodukowanie 26 wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules. Wartość kontraktu to ponad 128 mln dol. Pojazdy przeznaczone do ewakuacji z pola walki uszkodzonych Abramsów mają trafić do Wojska Polskiego i są częścią większego pakietu, w ramach którego armia kupuje amerykańskie czołgi.

To prawdziwe pancerne kolosy. Ważą ponad 63 t, mają długość ponad 8,5 m, 3,6 m szerokości i wysokość 3,1 m. Dzięki napędzającemu je silnikowi Continental AVDS-1790-8CR o mocy 1050 KM są w stanie rozpędzić się do prędkości 48 km/h i holować pojazd o masie do 70 t. Wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules, produkowane przez międzynarodowy koncern BAE Systems, to podstawowe pojazdy logistyczne amerykańskiej armi. Przeznaczone są do ewakuacji z pola walki uszkodzonych lub zepsutych czołgów Abrams, także w najnowszej i najcięższej ich wersji M1A2 SEPv3 (ważą ponad 67 t).

Ale pojazdy M88A2 mogą nie tylko holować zepsute czołgi, lecz także udzielać im w terenie pomocy technicznej. Dzięki dźwigowi o uciągu 35 t, można w Abramsie wymienić wieżę albo silnik (power pack).

26 takich wozów Polska zamówiła wiosną tego roku, gdy podpisywała z amerykańskim rządem umowę na zakup 250 czołgów Abrams M1A2SEPv3 w ramach procedury Foreign Military Sales (sprzedaż prowadzona między rządami państw). M88A2 Hercules mają trafić do Sił Zbrojnych RP do końca 2025 roku.

W grudniu koncern BAE Systems, producent wozów, poinformował, że zgodnie z amerykańskimi przepisami zawarł z Departamentem Obrony USA kontrakt – wart 128 mln dolarów – na wyprodukowanie Herculesów dla Polski.

Niewykluczone, że część wozów – lub ich podzespoły – powstanie w Polsce. Pod koniec listopada 2022 roku BAE Systems i Polska Grupa Zbrojeniowa podpisały bowiem porozumienie o współpracy. Zadeklarowały w nim wspólne dostarczanie dla naszej armii pojazdów M88A2 Hercules.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Sgt. Daymeon Evans / US Army

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1672099500
Powstała nowsza wersja A3. Trzeba było tą zakupić. Jest zacznie nowocześniejsza.
7B-A3-19-E3

Koniec dzieciństwa
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Pływali jak morscy komandosi
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Baltexpo ‘25 wystartowały
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
W poszukiwaniu majora Serafina
Apache i Chinook a sprawa polska
Rekompensaty na nowych zasadach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Owad z drukarki
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Polski „Wiking” dla Danii
Speczespół wybierze „Orkę”
Europa ma być zdolna do obrony
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Koniec pewnej epoki
Medycyna na trudne czasy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowe horyzonty medyków
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
„Road Runner” w Libanie
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Przedwczesny triumf
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Medale na ściance i na torze regatowym
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Abolicja dla ochotników
Historia jest po to, by z niej czerpać
Sk@rp do ochrony wybrzeża
Bądźcie zawsze gotowi!
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Maratońskie święto w Warszawie
Komandosi szkolą cywilnych medyków
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Jednym głosem w sprawie obronności
15 lat pomocy i pamięci
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Para ratowników i pies w kopalni złota
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cios w plecy
W crossie w Lublińcu powtórka sprzed roku
Kircholm 1605
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Logistycy świętują
W obronie gazoportu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Dawka wiedzy od kadry AWL-u, czyli jak reagować w kryzysie
Świadczenia mieszkaniowe w górę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO