moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hercules na pomoc Abramsowi

Koncern BAE Systems otrzymał w grudniu 2022 zlecenie od rządu USA na wyprodukowanie 26 wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules. Wartość kontraktu to ponad 128 mln dol. Pojazdy przeznaczone do ewakuacji z pola walki uszkodzonych Abramsów mają trafić do Wojska Polskiego i są częścią większego pakietu, w ramach którego armia kupuje amerykańskie czołgi.

To prawdziwe pancerne kolosy. Ważą ponad 63 t, mają długość ponad 8,5 m, 3,6 m szerokości i wysokość 3,1 m. Dzięki napędzającemu je silnikowi Continental AVDS-1790-8CR o mocy 1050 KM są w stanie rozpędzić się do prędkości 48 km/h i holować pojazd o masie do 70 t. Wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules, produkowane przez międzynarodowy koncern BAE Systems, to podstawowe pojazdy logistyczne amerykańskiej armi. Przeznaczone są do ewakuacji z pola walki uszkodzonych lub zepsutych czołgów Abrams, także w najnowszej i najcięższej ich wersji M1A2 SEPv3 (ważą ponad 67 t).

Ale pojazdy M88A2 mogą nie tylko holować zepsute czołgi, lecz także udzielać im w terenie pomocy technicznej. Dzięki dźwigowi o uciągu 35 t, można w Abramsie wymienić wieżę albo silnik (power pack).

26 takich wozów Polska zamówiła wiosną tego roku, gdy podpisywała z amerykańskim rządem umowę na zakup 250 czołgów Abrams M1A2SEPv3 w ramach procedury Foreign Military Sales (sprzedaż prowadzona między rządami państw). M88A2 Hercules mają trafić do Sił Zbrojnych RP do końca 2025 roku.

W grudniu koncern BAE Systems, producent wozów, poinformował, że zgodnie z amerykańskimi przepisami zawarł z Departamentem Obrony USA kontrakt – wart 128 mln dolarów – na wyprodukowanie Herculesów dla Polski.

Niewykluczone, że część wozów – lub ich podzespoły – powstanie w Polsce. Pod koniec listopada 2022 roku BAE Systems i Polska Grupa Zbrojeniowa podpisały bowiem porozumienie o współpracy. Zadeklarowały w nim wspólne dostarczanie dla naszej armii pojazdów M88A2 Hercules.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Sgt. Daymeon Evans / US Army

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1672099500
Powstała nowsza wersja A3. Trzeba było tą zakupić. Jest zacznie nowocześniejsza.
7B-A3-19-E3

Flyer, zdobywca przestworzy
 
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Ewakuacja Polaków z Izraela
Wyższe stawki dla niezawodowych
Drukowanie dronów
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Planowano zamach na Zełenskiego
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Święto sportów walki w Warendorfie
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Policjanci w koszarach WOT
Specjalsi pod nowym dowództwem
Bezpieczniejsza Europa
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pierwsze oficerskie gwiazdki
The Power of Infrastructure
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Śmierć gorsza niż wszystkie
Inwestycja w żołnierzy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kajakami po medale
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Pionierski dron
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Strażnicy polskiego nieba
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Podejrzane manewry na Bałtyku
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Wypadek Rosomaka
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Broń przeciwko wrogim satelitom
Pancerny kot w polskim wojsku
Ratownik w akcji
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Różycki” zwodowany
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
NATO przechodzi do działania
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Podróż w ciemność
Świat F-35

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO