moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Skytrucki dla Niemiec

Niemiecka firma PD Sicherheit kupi od polskiej spółki PZL Mielec dwa samoloty M-28 przeznaczone do szkolenia spadochronowego. Pierwszy z nich ma trafić za Odrę już w przyszłym roku, a drugi w 2027 roku. Mieleckie zakłady nie ujawniają wartości umowy, ale przyznają, że obejmuje ona nie tylko statki powietrzne, lecz także serwis i części zamienne.

PD Sicherheit jest to niemiecka firma obronno-edukacyjna, która specjalizuje się w organizowaniu dla wojska i służb mundurowych specjalistycznych szkoleń, przede wszystkim spadochronowych. Od 2017 roku przedsiębiorstwo wykorzystuje do tego polskie samoloty M-28. Obecnie ma w swojej flocie cztery statki powietrzne wyprodukowane przez PZL Mielec, a już niedługo wzbogaci się o kolejne dwa egzemplarze. 25 listopada należąca do amerykańskiego koncernu Lockheed Martin polska spółka poinformowała, że podpisała z niemiecką firmą kontrakt (nie ujawniono jego wartości), na mocy którego dostarczy jeden samolot M-28 05 w 2026 roku, a drugi w roku następnym.

– Współpraca z PD Sicherheit GmbH to dla nas zaszczyt. Każdy kontrakt na dostawę samolotów M-28 05 jest potwierdzeniem jakości naszej inżynierii i doświadczenia zespołu PZL Mielec. Cieszymy się, że rozwiązania opracowane w Polsce wspierają szkolenie i bezpieczeństwo partnerów na całym świecie – komentuje Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec.

REKLAMA

Opracowany na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku samolot M-28 (Skytruck/Bryza) jest jednym z flagowych produktów zakładów z Mielca. Do tej pory polska spółka lotnicza wyprodukowała ponad sto egzemplarzy, które trafiły do odbiorców z całego świata, przede wszystkim do wojska i formacji mundurowych.

Atutem polskiej konstrukcji jest szeroki wybór wersji specjalistycznych – PZL Mielec oferuje M-28 w konfiguracji pasażerskiej, transportowej, pasażersko-transportowej, VIP/SALON, desantowej, ewakuacji medycznej, patrolu morskiego oraz poszukiwawczo-ratowniczej (SAR).

Największym użytkownikiem M-28 jest Wojsko Polskie, które ma ich prawie 40 egzemplarzy – w wersji M-28 Bryza, a z zagranicznych armii – siły zbrojne Wenezueli, które dysponują flotą 11 egzemplarzy. Sporo Skytrucków ma w swoim wyposażeniu także armia Nepalu –pięć egzemplarzy i planuje zakupienie kolejnych. Pierwsze dwa zakontraktowała ponad 20 lat temu, w 2001 roku, a po utracie jednej z maszyn w 2017 roku, dokupiła dwie w 2019 i następne dwie w 2023 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego

dodaj komentarz

komentarze


PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Polscy marynarze na misjach
Polski „Wiking” dla Danii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Skytrucki dla Niemiec
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pociski rakietowe dla Husarzy
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
wGotowości do reakcji
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Noc Dnia Podchorążego
The Darker, the Better
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nowe Kraby w Sulechowie
Najdłuższa noc
Komplet medali wojskowych na ringu
Wojsko na Horyzoncie
Wojsko ma swojego satelitę!
AW149 made in Poland
Militarne Schengen
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Kapral Bartnik mistrzem świata
Wojskowy bus do szczęścia
Marynarze podjęli wyzwanie
Dzień wart stu lat
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pancerniacy jadą na misję
Po co wojsku satelity?
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Zwrot na Bałtyk
Więcej Herculesów dla Abramsów
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Plan na WAM
Razem na ratunek
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Gdy ucichnie artyleria
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Niebo pod osłoną
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
W krainie Świętego Mikołaja
Mundurowi z benefitami
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Obywatele chcą być #wGotowości

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO