moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dron sprawdzi rurociągi

Niszczyciel min ORP „Mewa” zyska możliwość monitorowania podwodnych rurociągów. A wszystko dzięki oprogramowaniu Pipe Tracking, w które zostanie wyposażony bezzałogowy pojazd Hugin. Z podobnego rozwiązania korzysta już załoga ORP „Albatros”. Docelowo powinno ono trafić na wszystkie okręty typu Kormoran II.

Pipe Tracking spina okrętowy system nawigacji z sensorami zainstalowanymi na Huginie. – Kiedy echosonda wielowiązkowa wykryje ułożony na dnie morza rurociąg, pojazd ustawia się ponad nim, a potem podąża jego śladem. Rejestruje przy tym obraz w wysokiej rozdzielczości. Po zakończeniu misji możemy przeanalizować materiał i ocenić, czy w rurociągu nie ma pęknięć, prześwitów, czy nie został on w żaden sposób przesunięty – tłumaczy kmdr por. Michał Dziugan, dowódca 13 Dywizjonu Trałowców. Załoga ORP „Albatros” miała już okazję przetestować to rozwiązanie. I jak zapewnia kmdr por. Dziugan – sprawdza się ono bardzo dobrze.

Tymczasem niebawem podobne możliwości zyska również Hugin, który znajduje się na wyposażeniu ORP „Mewa”, czyli kolejnego niszczyciela min typu Kormoran II. Przetarg na pozyskanie nowego oprogramowania i szkolenie załogi pod koniec października ogłosiła Komenda Portu Wojennego w Gdyni. Kilka dni temu oferty zostały otwarte. Teraz są one poddawane analizie. – Z zakupem chcieliśmy poczekać do czasu, aż takie rozwiązanie przetestujemy na „Albatrosie”. Okazało się, że jest przydatne, dlatego postanowiliśmy doposażyć także „Mewę” – przyznaje kadm. Piotr Sikora, dowódca 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Na tym jednak nie koniec. Pipe Tracking powinny też niebawem otrzymać kolejne okręty projektu 258. Pierwszy z nich – ORP „Kormoran” – niedawno trafił do stoczni, w której przejdzie planowy remont, wieńczący ponadpięcioletnią służbę. Stoczniowcy wymienią m.in. zużyte części, filtry, olej. Z pokładu najpewniej zniknie również pojazd podwodny Morświn, który zostanie wymieniony na drona Double Eagle Sarov. I właśnie przy okazji tych prac na okręcie pojawi się oprogramowanie przystosowane do monitorowania podwodnej infrastruktury. Pipe Tracking trafi też na trzy kolejne Kormorany II, zamówione przez resort obrony pod koniec czerwca 2022 roku.

– Żyjemy w bardzo niespokojnych czasach. Bałtyckie rurociągi, które przecież mają kluczowe znaczenie dla gospodarki nie tylko poszczególnych państw, lecz także całego regionu, są wystawione na większe niebezpieczeństwo od lat – przyznaje kadm. Sikora. Kilkanaście miesięcy temu głośno było np. o ataku na nitki gazociągu Nord Stream I i Nord Stream II. Z kolei w październiku uszkodzony został rurociąg Balticconnector, służący do transferu gazu pomiędzy Finlandią a Estonią. Incydenty te wywołały pytania o bezpieczeństwo niezwykle ważnego dla polskiej gospodarski gazociągu Baltic Pipe, którym płynie surowiec z Norwegii. – Podmorska infrastruktura wymaga wzmożonej uwagi. A Kormorany dają nam taką możliwość. Wielokrotnie powtarzałem, że nie są to po prostu niszczyciele min, ale raczej nowoczesne platformy obrony przeciwminowej, które pełnić mogą bardzo różnorodne funkcje – podkreśla kadm. Sikora.

Kormorany II projektu 258 to najnowsze polskie okręty. W marynarce wojennej służą trzy tego typu jednostki – wszystkie w 13 Dywizjonie Trałowców, który stacjonuje w Gdyni, ale podlega 8 Flotylli Obrony Wybrzeża ze Świnoujścia. Pierwsza z nich – ORP „Kormoran” – weszła do służby w 2017 roku. Kolejne dwie pod koniec ubiegłego i w początkach tego roku. Okręty noszą nazwy ORP „Albatros” i ORP „Mewa”. W najbliższych latach Polska zyska jeszcze trzy jednostki projektu 258, które trafią z kolei do 12 Dywizjonu Trałowców ze Świnoujścia. Pod koniec lipca stoczniowcy położyli stępkę pod „Jaskółkę”. Kolejne okręty z tej serii będą nosiły nazwy „Rybitwa” i „Czajka”. Odbiorcy powinny zostać przekazane w latach 2026–2027. Okręty buduje konsorcjum złożone z gdyńskiej stoczni Remontowa Shipbuilding, gdyńskiego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej oraz PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.

Głównym przeznaczeniem Kormoranów jest poszukiwanie, identyfikacja i neutralizacja min morskich. W tym celu zostały one wyposażone w liczne pojazdy podwodne. Jednym z nich jest Hugin – podwodny dron, który jest w stanie zejść na głębokość sięgającą nawet tysiąca metrów i zlustrować w ciągu doby obszar dziewięciu mil kwadratowych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marynarka Wojenna, 13 Dywizjon Trałowców

dodaj komentarz

komentarze


Broń przeciwko wrogim satelitom
 
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Czarna Pantera celuje
Podejrzane manewry na Bałtyku
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Podróż w ciemność
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Policjanci w koszarach WOT
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Ewakuacja Polaków z Izraela
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
„Różycki” zwodowany
Wyższe stawki dla niezawodowych
Święto sportów walki w Warendorfie
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Ratownik w akcji
Pancerny kot w polskim wojsku
NATO przechodzi do działania
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Drukowanie dronów
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Śmierć gorsza niż wszystkie
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Inwestycja w żołnierzy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
The Power of Infrastructure
Flyer, zdobywca przestworzy
Bezpieczniejsza Europa
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Specjalsi pod nowym dowództwem
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Pracowity pobyt w kosmosie
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Wypadek Rosomaka
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Pionierski dron
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Świat F-35
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Planowano zamach na Zełenskiego
Kajakami po medale
Strażnicy polskiego nieba
Dekapitacyjne uderzenie w Iran

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO