moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drugi wojskowy most

Żołnierze z 2 Inowrocławskiego Pułku Inżynieryjnego rozpoczęli budowę przeprawy w Głuchołazach na rzece Biała Głuchołaska. 20 października konstrukcja mostu ma zostać nasunięta nad koryto rzeki, a kilka dni później saperzy planują przekazać gotowy obiekt władzom miasta. To już druga przeprawa, jaką po ubiegłorocznej powodzi wojsko postawi w Głuchołazach.

Wojskowa przeprawa oparta na elementach konstrukcji mostu typu DMS-65 zastąpi istniejący w Głuchołazach most Świętego Wojciecha, który w dużym stopniu zniszczyła ubiegłoroczna powódź. Pomimo usunięciu z niego konarów drzew, śmieci czy części budynków oraz przeprowadzeniu prowizorycznych napraw, ten ważny dla miasta obiekt znacznie utracił na swojej funkcjonalności. Mogą po nim bowiem przejeżdżać w ruchu wahadłowym jedynie pojazdy o wadze do 2,5 ton.

– Z tego powodu dojazd autobusów czy dostawczych samochodów ciężarowych do 16 rodzin oraz trzech ośrodków wczasowych i rehabilitacyjnych stał się niemożliwy – mówi Paweł Szymkowicz, burmistrz miasta. Dodaje, że ustawienie w tym miejscu tymczasowej przeprawy wojskowej pozwoli mieszkańcom i personelowi ośrodków oraz kuracjuszom na normalną komunikację. – Dzięki temu będziemy mieli czas na spokojną odbudowę starego mostu i przywrócenie jego pełnej funkcjonalności – zaznacza burmistrz.

REKLAMA

Przeprawę budują żołnierze 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia. Będzie to już drogi most, jaki wojsko postawi po powodzi w Głuchołazach. Pierwsza taka przeprawa została otwarta w październiku ubiegłego roku.

Najtrudniejsza budowa

Udział wojska w budowie obecnej przeprawy rozpoczął się już pod koniec września. Wtedy z magazynów Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych saperzy zaczęli zwozić do Głuchołaz elementy mostowej konstrukcji. Ze względu na ukształtowanie terenu i gęstość zabudowy w okolicach przeprawy, plac do składowania elementów mostu utworzono blisko kilometr od miejsca montażu tej konstrukcji.

Ponadto żołnierze musieli utwardzić niektóre odcinki gruntowej drogi, aby wojskowe ciężarówki mogły po nich swobodnie przejeżdżać. Pojazdy nie mogą korzystać z drogi publicznej, ponieważ znajduje się nad nią wiadukt kolejowy, pod którym nie przejadą ciężarówki Jelcz z zamontowanym żurawiem dużego udźwigu HIAB.

– Jest to jeden z najtrudniejszych mostów do budowy, z jakim spotkaliśmy się na terenach popowodziowych – mówi por. Beata Szornak, inżynier sekcji wykonawstwa i nadzoru robót inowrocławskiej jednostki. Oficer nadzorowała budowę siedmiu mostów na tych terenach.

Jak wyjaśnia por. Szornak, trudność polega między innymi na tym, że budowana konstrukcja ma długość 45 m, a więc będzie to najdłuższy most, jaki można stworzyć z elementów DMS-65 bez stosowania podpór pośrednich w korycie rzeki. Ponadto, aby przeprawa miała zakładaną nośność 24 ton, żołnierze muszą zamontować na siedmiu środkowych segmentach mostu tzw. nakładkę wzmacniającą, czyli specjalną przestrzenną kratownicę.

To nie wszystkie trudności, jakie mają do pokonania wojskowi specjaliści. Całą konstrukcję wznoszą na niewielkim terenie między korytem rzeki i zabudowaniami, a część powierzchni to grząski grunt, po którym z trudem poruszają się maszyny inżynieryjne. Dodatkowo tuż obok placu montażowego przebiega ruch samochodowy, ponieważ żołnierze nie chcieli na czas budowy odciąć mieszkańcom drogi dojazdowej do domów.

– Ruch samochodowy zostanie zamknięty tylko na jeden dzień, gdy gotową konstrukcję mostu ważącą około 80 ton będziemy nasuwali nad koryto rzeki – wyjaśnia por. Szornak. Jak dodaje, operacja planowana jest na najbliższy poniedziałek.

Doświadczenie i praktyka

Z 2 Pułku Inżynieryjnego do budowy mostu zostało wyznaczonych 21 żołnierzy 1 kompanii mostowej Batalionu Drogowo-Mostowego: specjaliści od montażu, operatorzy dźwigów HIAB i transportowcy. Dołączyło do nich dwóch podchorążych piątego roku Akademii Wojsk Lądowych kierunku inżynieria wojskowa: kpr. pchor. Paulina Witos i kpr. pchor. Hubert Grąz. – Obserwujemy wykonywanie poszczególnych czynności, a gdy trzeba włączamy się w pracę. To daje nam wyobrażenie, jak w przyszłości powinniśmy kierować podobnymi zespołami ludzi – stwierdzają słuchacze AWL-u.

Pluton, którym dowodzi ppor. Kamil Czech, ma do dyspozycji dwa samochody Jelcz z dźwigiem HIAB, dwie uniwersalne maszyny inżynieryjne, ciężarówki Jelcz i Volvo oraz dwie IVECO. – Budowa od początku przebiega sprawnie, ponieważ moi podwładni to doświadczeni żołnierze i, co bardzo ważne przy tego typu pracy, jest to zgrany zespół, w którym każdy ma określone zadania i sprawnie potrafi je wykonywać – mówi ppor. Czech.

Saperów chwali też burmistrz Głuchołaz podkreślając, że wojsko zawsze pracuje na ocenę najwyższą z możliwych. – Specjaliści wojskowi z Inowrocławia sprawdzili się już w naszym mieście podczas budowy pierwszego mostu rok temu. Teraz znów robią dla mieszkańców wiele dobrego i jesteśmy im za to bardzo wdzięczni – podkreśla Szymkowicz. Most ma być gotowy pod koniec przyszłego tygodnia.

Jak informuje por. Szornak, to nie ostatnia przeprawa, nad którą pracują saperzy na terenach popowodziowych. – Prawdopodobnie na przełomie roku będziemy budować kolejny most z elementów DMS-65, tym razem w Bolesławcu na Dolnym Śląsku. Będzie to jednak konstrukcja nie dla ruchu samochodowego, lecz dla pieszych – podaje oficer.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Standardy NATO w Siedlcach
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Marynarze podjęli wyzwanie
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Abolicja dla ochotników
Kolejny kontrakt Dezametu
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Sportowcy na poligonie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Mity i manipulacje
Zasiać strach w szeregach wroga
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Sukces Polaka w biegu z marines
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Rusza program „wGotowości”
Wellington „Zosia” znad Bremy
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Marynarze mają nowe motorówki
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Męska sprawa: profilaktyka
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kircholm 1605
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Odznaczenia za wzorową służbę
Starcie pancerniaków
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Nie daj się zhakować
Kaman – domknięcie historii
Niespokojny poranek pilotów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Szansa na nowe życie
Koniec dzieciństwa
„Road Runner” w Libanie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Arteterapia dla weteranów
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pomnik nieznanych bohaterów
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Mundurowi z benefitami
Inwestycja w bezpieczeństwo
Polski „Wiking” dla Danii
Brytyjczycy na wschodniej straży

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO