moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Polsko-czeska współpraca myśliwców

Współpraca pilotów bojowych z Polski i Czech cały czas się rozwija, a Gripeny regularnie szkolą się z F-16. Nasi południowi sąsiedzi, podobnie jak my, czekają na amerykański samolot V generacji, czyli F-35. To także otwiera nam nowe możliwości współdziałania – mówił podczas Dni NATO w Ostrawie ppłk pil. Łukasz Gradziński, dowódca Grupy Działań Lotniczych z Krzesin.

Współpraca pilotów bojowych z Polski i Czech cały czas się rozwija, a Gripeny regularnie szkolą się z F-16. 

Od jak dawna piloci F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego współpracują z czeskimi pilotami myśliwców?

Ppłk pil. Łukasz Gradziński: Od wielu lat, choć nasza lotnicza współpraca nabrała szczególnego charakteru kilka lat temu. W 2019 roku, na podstawie porozumień podpisanych pomiędzy ministrami obrony Polski i Czech, polskie myśliwce F-16 mogą wlatywać w czeską przestrzeń powietrzną, jeśli np. wykonują misję Air Policing i eskortują samolot, który naruszył przepisy lotnicze. W podobnej sytuacji prawo przekroczenia granicy powietrznej mają nasi południowi sąsiedzi. Tak samo dzieje się w czasie lotów treningowych. Wówczas mówimy o tzw. cross border operations.

REKLAMA

Czy to znaczy, że polski F-16 w dowolnym momencie bez żadnych problemów może wlecieć do Czech?

Właśnie tak. W ramach CBO wykonujemy naprzemiennie treningi w polskiej i czeskiej przestrzeni powietrznej i trenujemy z Gripenami z 211 Eskadry Lotnictwa Taktycznego z bazy w mieście Čáslav. W powietrzu spotykają się najczęściej pary dyżurne z obu krajów i trenują różne elementy taktyki, np. przechwycenia. Treningi operacji transgranicznych odbywały się często przed wybuchem wojny w Ukrainie. Teraz, ze względu na inne obowiązki, prowadzone są nieco rzadziej.

Ppłk pil. Łukasz Gradziński.

Na czym polega wartość tego typu szkoleń?

Dla Czechów treningi w naszej przestrzeni powietrznej są ważne, bo jest ona większa niż ich. A to dla myśliwców ma znaczenie, bo ich piloci potrzebują sporych odległości, by trenować działania taktyczne. Najważniejsze jest jednak to, że dzięki temu podnosimy na wyższy poziom interoperacyjność, budujemy zaufanie do siebie, poznajemy swoje możliwości, co przekłada się na bezpieczeństwo obu krajów. Dzięki podpisanym przed laty porozumieniom, większą swobodę działania ma też CAOC (Combined Air Operations Centre), który zarządza siłami oddelegowanymi w ramach Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej NATO (NATINADS), a także sojuszniczych misji wojskowego nadzoru przestrzeni powietrznej (Air Policing).

Spotykamy się przy okazji Dni NATO w Ostrawie, jednego z największych pikników lotniczo-wojskowych w tym regionie. Zgromadzonej publiczności prezentował się już F-16 Tiger Demo Team, jak i czeskie Gripeny. Zakładamy, że dla was, pilotów, ważne jest nie tylko to, co dzieje się na niebie, lecz także to, co na ziemi. Mamy tu na myśli rozmowy z partnerami z NATO.

Zdecydowanie. Podczas pokazów my najczęściej… nie rozmawiamy o lotniczych akrobacjach. (śmiech) Piloci myśliwców czy innych maszyn bojowych skupiają się na taktyce i wymieniają się doświadczeniami bojowymi. Dzielimy się informacjami i nowinkami w zakresie taktyki, ale także dyskutujemy o bezpieczeństwie, m.in. w kontekście wydarzeń w Ukrainie. Podczas Dni NATO w Ostrawie w rozmowach z czeskimi pilotami mówiliśmy dużo o eksploatacji amerykańskich statków powietrznych. Na przykład czeska 221 Eskadra Śmigłowców przesiada się teraz z Mi-24 na AH-1Z Viper i UH-1Y Venom, więc Czesi byli zainteresowani, jak wyglądało wdrażanie amerykańskich F-16 w Polsce. Rozmawialiśmy o tym, z jakich amerykańskich programów szkoleniowych warto skorzystać i jak organizować współpracę z USA, by dla obu stron była ona korzystna.
W przyszłości Czesi, podobnie jak Polacy, będą eksploatować myśliwce V generacji F-35. Ponieważ my te samoloty będziemy mieli wcześniej niż nasi południowi sąsiedzi, spodziewam się, że będzie to też pole do wymiany doświadczeń.

Kiedy po raz kolejny spotkacie się na treningu powietrznym z czeskimi myśliwcami?

O, już niebawem. W pierwszej połowie października spotkamy się we Włoszech podczas ćwiczeń NATO Tiger Meet. Bardzo się na to cieszymy, bo piloci z Krzesin nie brali udziału w tych treningach od 2020 roku. Najpierw uniemożliwiła nam to pandemia COVID-19, a potem inne zadania związane z wojną w Ukrainie. Teraz wracamy na NTM, by ćwiczyć loty w ramach operacji połączonych oraz trenować walkę powietrzną z innymi platformami – Gripenami, Eurofighterami, Rafale’ami czy F-18. W czasie NATO Tiger Meet będziemy mieli okazję szkolić się także z włoskim F-35. A to oznacza, że skupimy się na tym, co teraz dla sił powietrznych NATO jest najważniejsze: na integracji maszyn IV i V generacji.

Rozmawiały: Ewa Korsak, Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: plut. Łukasz Fiedorowicz/ 31 BLT

dodaj komentarz

komentarze


Porozumienie Sikorski-Stalin
 
Jest nowy rząd, ale bez zmian w MON-ie
Orka po koreańsku
JEF, czyli odpowiedź dla Rosji
Saperzy na wschodzie Polski
Wyższe diety dla przeciwlotników i radiotechników
Holandia i Dania przekażą Ukrainie F-16
PGZ rośnie w siłę
Szef MON-u o planach obrony kraju
Jubileuszowy i rekordowy Maraton Komandosa
Ile powołań do wojska w 2024 roku?
Wojsko Polskie ma nowych oficerów
Futsal na zakończenie rywalizacji
Abramsy jadą na ukraiński front
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wszystkie Pilice w wojsku
Polsko-koreańskie rozmowy
Laserowa rewolucja
Zwycięstwo bez zwycięstwa
Ostatni lot płk Skarżyńskiego
Dodatkowe świadczenie dla przyszłych kierowców wojskowych
Co może Hugin
Sokół czuwa w Tatrach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pathfinder – najlepszy zwiadowca
Realia, a nie teoria
Kolejne zakupy dla wojska
Ukraińska armia szkoli się w Wędrzynie
Polski dzień strzelania w Rumunii
Debiutancka misja Hugina
Wojska specjalne dostały kolejne Black Hawki
Sportowcy CWZS-u czekają na wasze głosy
PKW Orlik gotowy na misję
Spoczęli w ojczyźnie
Więcej pieniędzy na wojskowe mundury
Loty M-346 wstrzymane
Out of the Shadow
Certyfikacja Eurokorpusu
Zimowy test dobrowolsów
Terytorials na etacie
Zielony talizman Polaków
Zawiszacy na manewrach u sąsiadów
Panczenistka i szpadzistka na podium Pucharu Świata
IPN zidentyfikował kolejne 20 ofiar totalitaryzmów
AW101 już w Darłowie
Operacja NATO przy granicy z Rosją
Kolejne Kraby dla wojska
PKW Orlik już w Estonii
Wiara bez wiedzy
Uwolnić zakładników
Polka najlepsza w finale Pucharu Świata
Z okazji urodzin wielkiego Polaka
Podchorążowie świętują
Unijna pomoc dla Ukrainy
32 krążki pływaków-żołnierzy
Ekspresowa pomoc
Żołnierze wojsk rakietowych i artylerii świętują
Drużyna Invictus Games z prezydenckim wsparciem
Misja: obronić Finlandię
Fiński debiut w Sojuszu
Jak chronić granicę? Polacy podpowiedzą Finom

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO