moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-czeska współpraca myśliwców

Współpraca pilotów bojowych z Polski i Czech cały czas się rozwija, a Gripeny regularnie szkolą się z F-16. Nasi południowi sąsiedzi, podobnie jak my, czekają na amerykański samolot V generacji, czyli F-35. To także otwiera nam nowe możliwości współdziałania – mówił podczas Dni NATO w Ostrawie ppłk pil. Łukasz Gradziński, dowódca Grupy Działań Lotniczych z Krzesin.

Współpraca pilotów bojowych z Polski i Czech cały czas się rozwija, a Gripeny regularnie szkolą się z F-16. 

Od jak dawna piloci F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego współpracują z czeskimi pilotami myśliwców?

Ppłk pil. Łukasz Gradziński: Od wielu lat, choć nasza lotnicza współpraca nabrała szczególnego charakteru kilka lat temu. W 2019 roku, na podstawie porozumień podpisanych pomiędzy ministrami obrony Polski i Czech, polskie myśliwce F-16 mogą wlatywać w czeską przestrzeń powietrzną, jeśli np. wykonują misję Air Policing i eskortują samolot, który naruszył przepisy lotnicze. W podobnej sytuacji prawo przekroczenia granicy powietrznej mają nasi południowi sąsiedzi. Tak samo dzieje się w czasie lotów treningowych. Wówczas mówimy o tzw. cross border operations.

Czy to znaczy, że polski F-16 w dowolnym momencie bez żadnych problemów może wlecieć do Czech?

Właśnie tak. W ramach CBO wykonujemy naprzemiennie treningi w polskiej i czeskiej przestrzeni powietrznej i trenujemy z Gripenami z 211 Eskadry Lotnictwa Taktycznego z bazy w mieście Čáslav. W powietrzu spotykają się najczęściej pary dyżurne z obu krajów i trenują różne elementy taktyki, np. przechwycenia. Treningi operacji transgranicznych odbywały się często przed wybuchem wojny w Ukrainie. Teraz, ze względu na inne obowiązki, prowadzone są nieco rzadziej.

Ppłk pil. Łukasz Gradziński.

Na czym polega wartość tego typu szkoleń?

Dla Czechów treningi w naszej przestrzeni powietrznej są ważne, bo jest ona większa niż ich. A to dla myśliwców ma znaczenie, bo ich piloci potrzebują sporych odległości, by trenować działania taktyczne. Najważniejsze jest jednak to, że dzięki temu podnosimy na wyższy poziom interoperacyjność, budujemy zaufanie do siebie, poznajemy swoje możliwości, co przekłada się na bezpieczeństwo obu krajów. Dzięki podpisanym przed laty porozumieniom, większą swobodę działania ma też CAOC (Combined Air Operations Centre), który zarządza siłami oddelegowanymi w ramach Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej NATO (NATINADS), a także sojuszniczych misji wojskowego nadzoru przestrzeni powietrznej (Air Policing).

Spotykamy się przy okazji Dni NATO w Ostrawie, jednego z największych pikników lotniczo-wojskowych w tym regionie. Zgromadzonej publiczności prezentował się już F-16 Tiger Demo Team, jak i czeskie Gripeny. Zakładamy, że dla was, pilotów, ważne jest nie tylko to, co dzieje się na niebie, lecz także to, co na ziemi. Mamy tu na myśli rozmowy z partnerami z NATO.

Zdecydowanie. Podczas pokazów my najczęściej… nie rozmawiamy o lotniczych akrobacjach. (śmiech) Piloci myśliwców czy innych maszyn bojowych skupiają się na taktyce i wymieniają się doświadczeniami bojowymi. Dzielimy się informacjami i nowinkami w zakresie taktyki, ale także dyskutujemy o bezpieczeństwie, m.in. w kontekście wydarzeń w Ukrainie. Podczas Dni NATO w Ostrawie w rozmowach z czeskimi pilotami mówiliśmy dużo o eksploatacji amerykańskich statków powietrznych. Na przykład czeska 221 Eskadra Śmigłowców przesiada się teraz z Mi-24 na AH-1Z Viper i UH-1Y Venom, więc Czesi byli zainteresowani, jak wyglądało wdrażanie amerykańskich F-16 w Polsce. Rozmawialiśmy o tym, z jakich amerykańskich programów szkoleniowych warto skorzystać i jak organizować współpracę z USA, by dla obu stron była ona korzystna.
W przyszłości Czesi, podobnie jak Polacy, będą eksploatować myśliwce V generacji F-35. Ponieważ my te samoloty będziemy mieli wcześniej niż nasi południowi sąsiedzi, spodziewam się, że będzie to też pole do wymiany doświadczeń.

Kiedy po raz kolejny spotkacie się na treningu powietrznym z czeskimi myśliwcami?

O, już niebawem. W pierwszej połowie października spotkamy się we Włoszech podczas ćwiczeń NATO Tiger Meet. Bardzo się na to cieszymy, bo piloci z Krzesin nie brali udziału w tych treningach od 2020 roku. Najpierw uniemożliwiła nam to pandemia COVID-19, a potem inne zadania związane z wojną w Ukrainie. Teraz wracamy na NTM, by ćwiczyć loty w ramach operacji połączonych oraz trenować walkę powietrzną z innymi platformami – Gripenami, Eurofighterami, Rafale’ami czy F-18. W czasie NATO Tiger Meet będziemy mieli okazję szkolić się także z włoskim F-35. A to oznacza, że skupimy się na tym, co teraz dla sił powietrznych NATO jest najważniejsze: na integracji maszyn IV i V generacji.

Rozmawiały: Ewa Korsak, Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: plut. Łukasz Fiedorowicz/ 31 BLT

dodaj komentarz

komentarze


Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
 
Szlachetny gest generała
Nowe możliwości spółki Mesko
Biało-czerwona na Monte Cassino
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Wyzwanie, które integruje
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Amunicja dla czołgów
Stress test dla systemu ratownictwa
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Nowa mapa garnizonów
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa bliżej żołnierzy
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Pamiętają o powstańcach
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Jak kąsają polskie kły
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Od chaosu do wiktorii
Trudny los zwycięzców
Żołnierz influencer?
Fire from Coast
Bałtycka tarcza
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Tajemne uderzenie
Misja PKW „Olimp” doceniona
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Alians HSW ze światowym gigantem
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Podejrzane manewry na Bałtyku
Pancerna nauka jazdy
Kolejne K9 dla zawiszaków
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Polska dołącza do satelitarnej elity
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Nasi czołgiści najlepsi
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Szybujące bomby dla sił powietrznych
AW149 to przygoda życia
Wyjście z cienia
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Drony Wizjer rozpoznają cel
Dziękujemy wam, weterani!
Drony na ratunek
Wyzwanie, które integruje
Kilometry pamięci
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Atom utracony
Unijni ministrowie podpisali SAFE

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO