moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy niszczyciel czołgów

To jedna z najciekawszych premier targów zbrojeniowych w Kielcach. Konsorcjum PGZ-Ottokar po raz pierwszy publicznie zaprezentowało dwa pojazdy – wóz ogniowy oraz wóz dowodzenia – które będą tworzyły nowy polski system przeciwpancerny Ottokar Brzoza. Obie konstrukcje powstały na bazie auta klasy 4x4 Waran, które opracowali inżynierowie HSW S.A. i czeskiej Tatry.


Waran 4x4 wóz ogniowy

W 2019 roku MON poinformowało, że chce znacząco zwiększyć zdolności przeciwpancerne wojsk lądowych. Dlatego resort obrony postanowił, że przestarzałe i wysłużone niszczyciele czołgów na bazie BRDM-2, uzbrojone w pociski 9M14 Malutka, zastąpi nowa konstrukcja o kryptonimie „Ottokar-Brzoza”.

Polski przemysł obronny błyskawicznie odpowiedział na zapotrzebowanie armii i wkrótce na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach zaprezentował kilka propozycji nowych niszczycieli czołgów: odmiany na KTO Rosomak i na pojeździe typu MRAP oraz wóz gąsienicowy.

Ponieważ przedstawicielom Sił Zbrojnych RP oraz resortu obrony najbardziej do gustu przypadła propozycja kołowa, uzbrojona w pociski przeciwpancerne Brimstone, opracowana przez brytyjski oddział koncernu MBDA, Polska Grupa Zbrojeniowa rozpoczęła negocjacje umów przemysłowych. W maju 2022 roku PGZ S.A., Huta Stalowa Wola S.A., Mesko S.A. i Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A. utworzyły konsorcjum PGZ-Ottokar. Jeszcze w tym samym miesiącu konsorcjum zawarło z MBDA UK porozumienie o współpracy w zakresie programu niszczyciela czołgów.

Natomiast w lipcu 2022 roku konsorcjum PGZ-Ottokar podpisało z Agencją Uzbrojenia umowę ramową dotyczącą prac nad opracowaniem, przebadaniem i dostarczeniem Siłom Zbrojnym RP bateryjnych modułów ogniowych niszczycieli czołgów o kryptonimie „Ottokar-Brzoza”. Zgodnie z tym dokumentem prototypowy moduł ogniowy Ottokara-Brzozy ma trafić do wojskowych testów jeszcze w tym roku.

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach po raz pierwszy publicznie zostały zaprezentowane pojazdy, które niedługo rozpoczną wojskowe badania, czyli wóz ogniowy oraz wóz dowodzenia.

Zgodnie z wytycznymi polskiej armii obie konstrukcje powstały na bazie tego samego auta – taktycznego pojazdu wielozadaniowego o kryptonimie „Waran 4x4”, który powstał w wyniku współpracy inżynierów z Huty Stalowa Wola ze specjalistami z czeskiej spółki Tatra.


Waran 4x4 wóz dowodzenia

Co istotne, Waran jako wóz ogniowy Ottokar-Brzoza mocno różni się od Warana w wersji wozu dowodzenia. I nie chodzi tu jedynie o to, że ten pierwszy ma zainstalowaną wyrzutnię pocisków przeciwpancernych Brimstone na pace (pojazd ma formę pikapa). Główna różnica polega na tym, że w wozie dowodzenia (ma formę furgonu) zastosowano inne zawieszenie. Dlaczego? Jak wyjaśniają przedstawiciele HSW, bojowa odmiana Warana zgodnie z oczekiwaniami wojska została przeprojektowana, tak aby znacząco podnieść jej właściwości terenowe.

Zawieszenie Warana w wersji Ottokar Brzoza stanowi połączenie opracowanej przez Tatrę tzw. ramy królewskiej (legendarnej ze względu na trwałość) z polską myślą techniczną. Konstruktorzy z HSW przekonują, że zapewnia to świetną dzielność terenową Warana Ottokar-Brzoza, ale nie mogą na tym etapie prac zdradzać szczegółów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leszek Chemperek CO/MON

dodaj komentarz

komentarze


Na ratunek pancerniakom
Warsztat na kółkach dla F-16
Cisza przed wojną
Cel: wyszkolić podoficera
K2 będą produkowane w Polsce
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Na rosyjskim pasku
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Las Pamięci uczci poległych
Beret „na rekinka” lub koguta
Warszawa uczciła rocznię Powstania
Polsko-norweskie partnerstwo w zwalczaniu dronów
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Pucharowe zmagania Polaków
Coraz więcej żołnierzy pomaga usuwać skutki nawałnic
Brytyjczycy żegnają Malbork
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Pieta Michniowska
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Terytorialsi zawitają do Płocka
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Stańcie do apelu!
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Aira – pierwszy pies wojskowy w 6 Mazowieckiej Brygadzie OT
BWR-1 – weteran po liftingu
Czołg K2 made in Poland
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Kolarskie święto w stolicy
Tłumy na zawodach w Krakowie
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
W drodze po młodszego nurka
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
7TP – czołg kompromisu
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Rekompensaty na ostatniej prostej
Czas próby
Orlik na Alfę
Zmiana warty na wschodniej granicy
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Zmodernizowany Leopard 2PL
Inwestycje w mobilność wojska
Ostatnia niedziela…
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Warszawo, do broni!
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
Cześć bohaterom naszej wolności
Pamięć o poległych na misjach wciąż żywa
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO