moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy niszczyciel czołgów

To jedna z najciekawszych premier targów zbrojeniowych w Kielcach. Konsorcjum PGZ-Ottokar po raz pierwszy publicznie zaprezentowało dwa pojazdy – wóz ogniowy oraz wóz dowodzenia – które będą tworzyły nowy polski system przeciwpancerny Ottokar Brzoza. Obie konstrukcje powstały na bazie auta klasy 4x4 Waran, które opracowali inżynierowie HSW S.A. i czeskiej Tatry.


Waran 4x4 wóz ogniowy

W 2019 roku MON poinformowało, że chce znacząco zwiększyć zdolności przeciwpancerne wojsk lądowych. Dlatego resort obrony postanowił, że przestarzałe i wysłużone niszczyciele czołgów na bazie BRDM-2, uzbrojone w pociski 9M14 Malutka, zastąpi nowa konstrukcja o kryptonimie „Ottokar-Brzoza”.

Polski przemysł obronny błyskawicznie odpowiedział na zapotrzebowanie armii i wkrótce na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach zaprezentował kilka propozycji nowych niszczycieli czołgów: odmiany na KTO Rosomak i na pojeździe typu MRAP oraz wóz gąsienicowy.

Ponieważ przedstawicielom Sił Zbrojnych RP oraz resortu obrony najbardziej do gustu przypadła propozycja kołowa, uzbrojona w pociski przeciwpancerne Brimstone, opracowana przez brytyjski oddział koncernu MBDA, Polska Grupa Zbrojeniowa rozpoczęła negocjacje umów przemysłowych. W maju 2022 roku PGZ S.A., Huta Stalowa Wola S.A., Mesko S.A. i Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A. utworzyły konsorcjum PGZ-Ottokar. Jeszcze w tym samym miesiącu konsorcjum zawarło z MBDA UK porozumienie o współpracy w zakresie programu niszczyciela czołgów.

Natomiast w lipcu 2022 roku konsorcjum PGZ-Ottokar podpisało z Agencją Uzbrojenia umowę ramową dotyczącą prac nad opracowaniem, przebadaniem i dostarczeniem Siłom Zbrojnym RP bateryjnych modułów ogniowych niszczycieli czołgów o kryptonimie „Ottokar-Brzoza”. Zgodnie z tym dokumentem prototypowy moduł ogniowy Ottokara-Brzozy ma trafić do wojskowych testów jeszcze w tym roku.

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach po raz pierwszy publicznie zostały zaprezentowane pojazdy, które niedługo rozpoczną wojskowe badania, czyli wóz ogniowy oraz wóz dowodzenia.

Zgodnie z wytycznymi polskiej armii obie konstrukcje powstały na bazie tego samego auta – taktycznego pojazdu wielozadaniowego o kryptonimie „Waran 4x4”, który powstał w wyniku współpracy inżynierów z Huty Stalowa Wola ze specjalistami z czeskiej spółki Tatra.


Waran 4x4 wóz dowodzenia

Co istotne, Waran jako wóz ogniowy Ottokar-Brzoza mocno różni się od Warana w wersji wozu dowodzenia. I nie chodzi tu jedynie o to, że ten pierwszy ma zainstalowaną wyrzutnię pocisków przeciwpancernych Brimstone na pace (pojazd ma formę pikapa). Główna różnica polega na tym, że w wozie dowodzenia (ma formę furgonu) zastosowano inne zawieszenie. Dlaczego? Jak wyjaśniają przedstawiciele HSW, bojowa odmiana Warana zgodnie z oczekiwaniami wojska została przeprojektowana, tak aby znacząco podnieść jej właściwości terenowe.

Zawieszenie Warana w wersji Ottokar Brzoza stanowi połączenie opracowanej przez Tatrę tzw. ramy królewskiej (legendarnej ze względu na trwałość) z polską myślą techniczną. Konstruktorzy z HSW przekonują, że zapewnia to świetną dzielność terenową Warana Ottokar-Brzoza, ale nie mogą na tym etapie prac zdradzać szczegółów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leszek Chemperek CO/MON

dodaj komentarz

komentarze


Czarna taktyka terytorialsów
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Jednym głosem w sprawie obronności
Czarna taktyka terytorialsów
„Road Runner” w Libanie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Abolicja dla ochotników
Terytorialsi w akcji
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
W wojsku orientują się najlepiej
Okiełznać Borsuka
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Koniec dzieciństwa
Czarnomorski szlif minerów
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Mity i manipulacje
Priorytetowe zaangażowanie
Drugi wojskowy most
Polskie Bayraktary nad Turcją
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Kopuła nad bewupem
Młodzi i bezzałogowce
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Koniec pewnej epoki
Poligon dla medyków w mundurach
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Medicine for Hard Times
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Pływali jak morscy komandosi
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Brytyjczycy na wschodniej straży
W poszukiwaniu majora Serafina
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Jelcz się wzmacnia
Polski „Wiking” dla Danii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Maratońskie święto w Warszawie
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Weterani pamiętają
Medycy na start
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Speczespół wybierze „Orkę”
Deterrence in Polish
Pasja i fart
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Historia jest po to, by z niej czerpać
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Kircholm 1605
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Carl-Gustaf przemówił
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO