moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie zakłady naprawią bułgarskie MiG-i

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 wyremontują sześć silników RD-33 serii 2 z samolotów MiG-29 bułgarskich sił powietrznych. Dzięki temu tamtejsze lotnictwo będzie w stanie nadal wykonywać swoje zadania, korzystając z radzieckich myśliwców do czasu, aż otrzyma pierwsze z zamówionych w 2019 roku wielozadaniowych F-16.

Umowa, którą podpisało bułgarskie ministerstwo obrony z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 S.A., przewiduje, że polska firma dostanie za naprawę i serwis sześciu silników RD-33 serii 2 9,5 mln euro (bez podatku VAT). Zgodnie z zapisami kontraktu każdy z napędów RD-33 będzie remontowany w Polsce nie dłużej niż dziewięć miesięcy od daty dostarczenia.

Silniki trafią do warszawskiej filii Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2, dawniej WZL nr 4, które specjalizują się w serwisie lotniczych napędów. Zajmują się m.in. urządzeniami z samolotów: F-16, Hercules, C295M, a także śmigłowców Mi-8/17.

REKLAMA

Dla Bułgarii umowa na tzw. naprawę główną silników RD-33 ma olbrzymie znaczenie dla utrzymania zdolności bojowych tamtejszego lotnictwa. Obecnie podstawowym samolotem bojowym bułgarskich sił powietrznych są myśliwce MiG-29A/UB. Bułgaria już od kilku lat ma spory problem z częściami zamiennymi do tych maszyn, a szczególnie z ich silnikami (MiG-i-29 mają dwa napędy RD-33). Ogranicza to liczbę samolotów, które nadają się do służby. Obecnie jest ich 11, a jeszcze w 2021 roku było 14.

Aby zaradzić problemom, w 2019 roku Bułgaria zamówiła amerykańskie samoloty wielozadaniowe F-16. Niestety, ich dostawy się opóźniają, tymczasem wojsko musi stale wykonywać zadania związane z ochroną przestrzeni powietrznej. Dlatego decyzja o utrzymaniu w gotowości bojowej postsowieckich MiG-ów-29 traktowana jest przez rząd w Sofii priorytetowo.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, w których będą się odbywały naprawy bułgarskich MiG-ów, wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Airman 1st Class Brooke Keisler, WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze


Czego potrzebują żołnierze na granicy?
 
Ameryka daje wsparcie
Borsuk w Paryżu
NATO on Northern Track
Inwestycja potrzebna jak tlen
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Terytorialsi przechodzą certyfikację
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Mistrzowie Spike`ów
Kajakarze i wioślarze na podium
Paryskie trendy
Eurosatory 2024 idą na rekord
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Gortat Team vs drużyna NATO
Wkrótce certyfikacja WOT-u
Żołnierze bronią nas, my musimy zadbać o żołnierzy
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Koreański sprzęt będzie produkowany w Polsce
Przez Dunaj do Rumunii
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Policjanci szkolą wojsko
Sztandar dla cyberwojsk
Wyrwali się z niemieckiego kotła
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Polskie firmy wesprą bezpieczeństwo kraju
Plan na szczyt
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Sześcioosobowe armie na start!
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Docenić „misjonarzy”
„Pierwsza Drużyna” na start
AWACS-y dostarczone
Incydent lotniczy
„Osiodłać krowę”
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Niezwyciężonym” sporty zimowe niestraszne
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Baltops dla bezpiecznego Bałtyku
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
M-ATV po polsku
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
„Czarownice” nad Londynem
Pierwsi za sterami Apache
Spadochroniarze w operacji TALO
Podróż w ciemność
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Światowi liderzy o drodze do pokoju na Wschodzie
Koszykarskie święto w Łodzi
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
„Umieram jak Polak”
Pokazali swoją siłę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO