moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie zakłady naprawią bułgarskie MiG-i

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 wyremontują sześć silników RD-33 serii 2 z samolotów MiG-29 bułgarskich sił powietrznych. Dzięki temu tamtejsze lotnictwo będzie w stanie nadal wykonywać swoje zadania, korzystając z radzieckich myśliwców do czasu, aż otrzyma pierwsze z zamówionych w 2019 roku wielozadaniowych F-16.

Umowa, którą podpisało bułgarskie ministerstwo obrony z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 S.A., przewiduje, że polska firma dostanie za naprawę i serwis sześciu silników RD-33 serii 2 9,5 mln euro (bez podatku VAT). Zgodnie z zapisami kontraktu każdy z napędów RD-33 będzie remontowany w Polsce nie dłużej niż dziewięć miesięcy od daty dostarczenia.

Silniki trafią do warszawskiej filii Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2, dawniej WZL nr 4, które specjalizują się w serwisie lotniczych napędów. Zajmują się m.in. urządzeniami z samolotów: F-16, Hercules, C295M, a także śmigłowców Mi-8/17.

Dla Bułgarii umowa na tzw. naprawę główną silników RD-33 ma olbrzymie znaczenie dla utrzymania zdolności bojowych tamtejszego lotnictwa. Obecnie podstawowym samolotem bojowym bułgarskich sił powietrznych są myśliwce MiG-29A/UB. Bułgaria już od kilku lat ma spory problem z częściami zamiennymi do tych maszyn, a szczególnie z ich silnikami (MiG-i-29 mają dwa napędy RD-33). Ogranicza to liczbę samolotów, które nadają się do służby. Obecnie jest ich 11, a jeszcze w 2021 roku było 14.

Aby zaradzić problemom, w 2019 roku Bułgaria zamówiła amerykańskie samoloty wielozadaniowe F-16. Niestety, ich dostawy się opóźniają, tymczasem wojsko musi stale wykonywać zadania związane z ochroną przestrzeni powietrznej. Dlatego decyzja o utrzymaniu w gotowości bojowej postsowieckich MiG-ów-29 traktowana jest przez rząd w Sofii priorytetowo.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, w których będą się odbywały naprawy bułgarskich MiG-ów, wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Airman 1st Class Brooke Keisler, WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze


GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Panczeniści na podium w Hamar
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Mundurowi z benefitami
„Burza” nabiera kształtów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Nowe K9 w Węgorzewie
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Aby granica była bezpieczna
Polski Rosomak dalej w produkcji
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Gdy ucichnie artyleria
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Wojsko ma swojego satelitę!
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Wisła dopłynęła
Niemieckie wsparcie z powietrza
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
The Taste of Military Service
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Kolejne AW149 nadlatują
Plan na WAM
Święto sportowców w mundurach
Służba w kadrze
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Snowboardzistka i pływacy na medal
Paczka dla bohatera już w drodze!
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Combat 56 u terytorialsów
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Gala Boksu na Bemowie
Odpalili K9 Thunder
Kto zostanie Asem Sportu?
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Najdłuższa noc
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Niebo pod osłoną
Astronauta w Szkole Orląt
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Militarne Schengen
Historyczna „Wisła”
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Piątka z czwartego wozu
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Pancerniacy jadą na misję
Dzień wart stu lat
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Seryjny Heron coraz bliżej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO