moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie zakłady naprawią bułgarskie MiG-i

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 wyremontują sześć silników RD-33 serii 2 z samolotów MiG-29 bułgarskich sił powietrznych. Dzięki temu tamtejsze lotnictwo będzie w stanie nadal wykonywać swoje zadania, korzystając z radzieckich myśliwców do czasu, aż otrzyma pierwsze z zamówionych w 2019 roku wielozadaniowych F-16.

Umowa, którą podpisało bułgarskie ministerstwo obrony z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 S.A., przewiduje, że polska firma dostanie za naprawę i serwis sześciu silników RD-33 serii 2 9,5 mln euro (bez podatku VAT). Zgodnie z zapisami kontraktu każdy z napędów RD-33 będzie remontowany w Polsce nie dłużej niż dziewięć miesięcy od daty dostarczenia.

Silniki trafią do warszawskiej filii Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2, dawniej WZL nr 4, które specjalizują się w serwisie lotniczych napędów. Zajmują się m.in. urządzeniami z samolotów: F-16, Hercules, C295M, a także śmigłowców Mi-8/17.

Dla Bułgarii umowa na tzw. naprawę główną silników RD-33 ma olbrzymie znaczenie dla utrzymania zdolności bojowych tamtejszego lotnictwa. Obecnie podstawowym samolotem bojowym bułgarskich sił powietrznych są myśliwce MiG-29A/UB. Bułgaria już od kilku lat ma spory problem z częściami zamiennymi do tych maszyn, a szczególnie z ich silnikami (MiG-i-29 mają dwa napędy RD-33). Ogranicza to liczbę samolotów, które nadają się do służby. Obecnie jest ich 11, a jeszcze w 2021 roku było 14.

Aby zaradzić problemom, w 2019 roku Bułgaria zamówiła amerykańskie samoloty wielozadaniowe F-16. Niestety, ich dostawy się opóźniają, tymczasem wojsko musi stale wykonywać zadania związane z ochroną przestrzeni powietrznej. Dlatego decyzja o utrzymaniu w gotowości bojowej postsowieckich MiG-ów-29 traktowana jest przez rząd w Sofii priorytetowo.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, w których będą się odbywały naprawy bułgarskich MiG-ów, wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Airman 1st Class Brooke Keisler, WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze


Apache i Chinook a sprawa polska
Wyzwaniem – czas
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Speczespół wybierze „Orkę”
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Dziki na Legwanach
Okiełznać Borsuka
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Rekompensaty na nowych zasadach
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Kircholm 1605
Carl-Gustaf przemówił
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Polski „Wiking” dla Danii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Europa ma być zdolna do obrony
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Owad z drukarki
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Abolicja dla ochotników
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Maratońskie święto w Warszawie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Weterani pamiętają
Baltexpo ‘25 wystartowały
W wojsku orientują się najlepiej
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Nowe horyzonty medyków
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Historia jest po to, by z niej czerpać
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Przedwczesny triumf
Pływali jak morscy komandosi
Koniec pewnej epoki
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Czarna taktyka terytorialsów
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
W poszukiwaniu majora Serafina
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Jednym głosem w sprawie obronności
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Koniec dzieciństwa
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
W obronie gazoportu
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
„Road Runner” w Libanie
Drony w natarciu
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Medycyna na trudne czasy
Para ratowników i pies w kopalni złota
Kopuła nad bewupem
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO