moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie zakłady naprawią bułgarskie MiG-i

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 wyremontują sześć silników RD-33 serii 2 z samolotów MiG-29 bułgarskich sił powietrznych. Dzięki temu tamtejsze lotnictwo będzie w stanie nadal wykonywać swoje zadania, korzystając z radzieckich myśliwców do czasu, aż otrzyma pierwsze z zamówionych w 2019 roku wielozadaniowych F-16.

Umowa, którą podpisało bułgarskie ministerstwo obrony z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 S.A., przewiduje, że polska firma dostanie za naprawę i serwis sześciu silników RD-33 serii 2 9,5 mln euro (bez podatku VAT). Zgodnie z zapisami kontraktu każdy z napędów RD-33 będzie remontowany w Polsce nie dłużej niż dziewięć miesięcy od daty dostarczenia.

Silniki trafią do warszawskiej filii Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2, dawniej WZL nr 4, które specjalizują się w serwisie lotniczych napędów. Zajmują się m.in. urządzeniami z samolotów: F-16, Hercules, C295M, a także śmigłowców Mi-8/17.

Dla Bułgarii umowa na tzw. naprawę główną silników RD-33 ma olbrzymie znaczenie dla utrzymania zdolności bojowych tamtejszego lotnictwa. Obecnie podstawowym samolotem bojowym bułgarskich sił powietrznych są myśliwce MiG-29A/UB. Bułgaria już od kilku lat ma spory problem z częściami zamiennymi do tych maszyn, a szczególnie z ich silnikami (MiG-i-29 mają dwa napędy RD-33). Ogranicza to liczbę samolotów, które nadają się do służby. Obecnie jest ich 11, a jeszcze w 2021 roku było 14.

Aby zaradzić problemom, w 2019 roku Bułgaria zamówiła amerykańskie samoloty wielozadaniowe F-16. Niestety, ich dostawy się opóźniają, tymczasem wojsko musi stale wykonywać zadania związane z ochroną przestrzeni powietrznej. Dlatego decyzja o utrzymaniu w gotowości bojowej postsowieckich MiG-ów-29 traktowana jest przez rząd w Sofii priorytetowo.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, w których będą się odbywały naprawy bułgarskich MiG-ów, wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Airman 1st Class Brooke Keisler, WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze


Strażnik nieba
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Uważaj, gdzie robisz selfie!
Double Eagle – podwodny tropiciel
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Pierwsza misja Gripenów
Wyrok za tragiczny wypadek
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Spokojnych świąt na granicy!
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Viva Polaki! Viva liberatori!
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
GROM pod ostrzałem
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Czy z „zetek” będą żołnierze?
Razem w walce ze skażeniami
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Pokój nie obroni się sam
Bliżej wojska
Wielka lekcja
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Ocalić resztki światła ukryte w sercu
Kolejowy sabotaż udaremniony
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Priorytety dla Tarczy Wschód
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Rodzina na wagę złota
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Więcej polskiego trotylu dla USA
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Pani oficer za sterami Jastrzębia
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Więcej na mieszkanie za granicą
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
Kadisz za bohaterów
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Motocykliści na weterańskim szlaku
Pracowity dyżur Typhoonów
Pamięć ofiar
Tysiące świątecznych kartek dla żołnierzy
Sport kształtuje mentalność
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Test wytrzymałości
Podniebne wsparcie sojuszników
„Pułaski” na Atlantyku
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Walka z ogniem trwa
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Power is Here
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Wielkie czyszczenie poligonów
Polskie F-16 w służbie NATO
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Blekinge znaczy duch

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO