moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie zakłady naprawią bułgarskie MiG-i

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 wyremontują sześć silników RD-33 serii 2 z samolotów MiG-29 bułgarskich sił powietrznych. Dzięki temu tamtejsze lotnictwo będzie w stanie nadal wykonywać swoje zadania, korzystając z radzieckich myśliwców do czasu, aż otrzyma pierwsze z zamówionych w 2019 roku wielozadaniowych F-16.

Umowa, którą podpisało bułgarskie ministerstwo obrony z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 S.A., przewiduje, że polska firma dostanie za naprawę i serwis sześciu silników RD-33 serii 2 9,5 mln euro (bez podatku VAT). Zgodnie z zapisami kontraktu każdy z napędów RD-33 będzie remontowany w Polsce nie dłużej niż dziewięć miesięcy od daty dostarczenia.

Silniki trafią do warszawskiej filii Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2, dawniej WZL nr 4, które specjalizują się w serwisie lotniczych napędów. Zajmują się m.in. urządzeniami z samolotów: F-16, Hercules, C295M, a także śmigłowców Mi-8/17.

Dla Bułgarii umowa na tzw. naprawę główną silników RD-33 ma olbrzymie znaczenie dla utrzymania zdolności bojowych tamtejszego lotnictwa. Obecnie podstawowym samolotem bojowym bułgarskich sił powietrznych są myśliwce MiG-29A/UB. Bułgaria już od kilku lat ma spory problem z częściami zamiennymi do tych maszyn, a szczególnie z ich silnikami (MiG-i-29 mają dwa napędy RD-33). Ogranicza to liczbę samolotów, które nadają się do służby. Obecnie jest ich 11, a jeszcze w 2021 roku było 14.

Aby zaradzić problemom, w 2019 roku Bułgaria zamówiła amerykańskie samoloty wielozadaniowe F-16. Niestety, ich dostawy się opóźniają, tymczasem wojsko musi stale wykonywać zadania związane z ochroną przestrzeni powietrznej. Dlatego decyzja o utrzymaniu w gotowości bojowej postsowieckich MiG-ów-29 traktowana jest przez rząd w Sofii priorytetowo.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, w których będą się odbywały naprawy bułgarskich MiG-ów, wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Airman 1st Class Brooke Keisler, WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze


Orka po szwedzku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Kapral Bartnik mistrzem świata
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Polscy marynarze na misjach
Nowe zasady dla kobiet w armii
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Dzień wart stu lat
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Więcej Herculesów dla Abramsów
Okręt skrojony na Bałtyk
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Nowe Kraby w Sulechowie
Żołnierze pomagają w akcji na torach
The Darker, the Better
Zwrot na Bałtyk
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Mundurowi z benefitami
AW149 made in Poland
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Udany start Peruna
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pociski rakietowe dla Husarzy
Niebo pod osłoną
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
W krainie Świętego Mikołaja
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wojsko na Horyzoncie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Razem na ratunek
Ogień z Leopardów na Łotwie
Militarne Schengen
Bezzałogowy nurek
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Obywatele chcą być #wGotowości
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojskowy bus do szczęścia
Polski „Wiking” dla Danii
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Plan na WAM
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Marynarze podjęli wyzwanie
Gdy ucichnie artyleria
Komplet medali wojskowych na ringu
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Wojsko ma swojego satelitę!
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Po co wojsku satelity?
Pancerniacy jadą na misję
Początek „Ratownika”
„Horyzont” przeciw dywersji
Krajowa produkcja amunicji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO