moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Polskie zakłady naprawią bułgarskie MiG-i

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 wyremontują sześć silników RD-33 serii 2 z samolotów MiG-29 bułgarskich sił powietrznych. Dzięki temu tamtejsze lotnictwo będzie w stanie nadal wykonywać swoje zadania, korzystając z radzieckich myśliwców do czasu, aż otrzyma pierwsze z zamówionych w 2019 roku wielozadaniowych F-16.

Umowa, którą podpisało bułgarskie ministerstwo obrony z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 S.A., przewiduje, że polska firma dostanie za naprawę i serwis sześciu silników RD-33 serii 2 9,5 mln euro (bez podatku VAT). Zgodnie z zapisami kontraktu każdy z napędów RD-33 będzie remontowany w Polsce nie dłużej niż dziewięć miesięcy od daty dostarczenia.

Silniki trafią do warszawskiej filii Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2, dawniej WZL nr 4, które specjalizują się w serwisie lotniczych napędów. Zajmują się m.in. urządzeniami z samolotów: F-16, Hercules, C295M, a także śmigłowców Mi-8/17.

REKLAMA

Dla Bułgarii umowa na tzw. naprawę główną silników RD-33 ma olbrzymie znaczenie dla utrzymania zdolności bojowych tamtejszego lotnictwa. Obecnie podstawowym samolotem bojowym bułgarskich sił powietrznych są myśliwce MiG-29A/UB. Bułgaria już od kilku lat ma spory problem z częściami zamiennymi do tych maszyn, a szczególnie z ich silnikami (MiG-i-29 mają dwa napędy RD-33). Ogranicza to liczbę samolotów, które nadają się do służby. Obecnie jest ich 11, a jeszcze w 2021 roku było 14.

Aby zaradzić problemom, w 2019 roku Bułgaria zamówiła amerykańskie samoloty wielozadaniowe F-16. Niestety, ich dostawy się opóźniają, tymczasem wojsko musi stale wykonywać zadania związane z ochroną przestrzeni powietrznej. Dlatego decyzja o utrzymaniu w gotowości bojowej postsowieckich MiG-ów-29 traktowana jest przez rząd w Sofii priorytetowo.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, w których będą się odbywały naprawy bułgarskich MiG-ów, wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Airman 1st Class Brooke Keisler, WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze


Wielki test w West Point coraz bliżej
 
Mocny sygnał od NATO
Będzie za co kupić koreańską broń
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Zamiana po włosku
Rusza morski „Dragon”
Podwójny Półmaraton Komandosa
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Miejsce kobiet jest (również) w lotnictwie
Nowoczesna łączność dla armii
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Nagroda dla reporterów „Polski Zbrojnej”
Polska przystań brytyjskich jeńców
Tylko sprawny żołnierz może być skuteczny na polu walki
Priorytety dla armii
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Pamiętamy o Niezłomnych
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
„Nie” dla wojskowej misji w Ukrainie
Sztandar dla Dowództwa WOT
Lotnictwo i kobiety
Andrzej Grzyb: Ws. obrony cywilnej liczę na porozumienie ponad podziałami
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
Kleszcze dla wojska
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Którą drogą do armii?
Leopardy jadą na poligon
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Wojenny bohater na szubienicy
Nowy szef CWCR
Ferie w mundurze
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
Zachód przeciwko „korsarzom”
W Jachrance o skokach spadochronowych
F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
Abramsy pod dobrą opieką
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Żołnierze NATO nie pojadą do Ukrainy
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Palmiry – miejsce kaźni
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Ostrożnie! Czołgi na drodze
Brak perspektyw na szybką zmianę sytuacji w Ukrainie
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Jakie podwyżki dla żołnierzy
Offset dla „Wisły”
Tajna misja polskiej agentki
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Air Show ’25 – do zobaczenia
Jaką drogą po wojskowy indeks?
Walczyli o wolną Polskę, zginęli od kul UB
Lista trupich główek
Zmiany w dowództwie Żandarmerii Wojskowej
Nowoczesny system IBCS dla Wojska Polskiego
Operacja „Gryf” i „Rengaw” na Podlasiu
Szwecja kolejnym członkiem NATO
Dobrowolsi – czas start!
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
„Brilliant Jump 2024”: finał długiego marszu
Telefon zaufania dla żołnierzy
Eurofightery znowu w Polsce
Przerwany lot „Orlika”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO