moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie zakłady naprawią bułgarskie MiG-i

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 wyremontują sześć silników RD-33 serii 2 z samolotów MiG-29 bułgarskich sił powietrznych. Dzięki temu tamtejsze lotnictwo będzie w stanie nadal wykonywać swoje zadania, korzystając z radzieckich myśliwców do czasu, aż otrzyma pierwsze z zamówionych w 2019 roku wielozadaniowych F-16.

Umowa, którą podpisało bułgarskie ministerstwo obrony z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 S.A., przewiduje, że polska firma dostanie za naprawę i serwis sześciu silników RD-33 serii 2 9,5 mln euro (bez podatku VAT). Zgodnie z zapisami kontraktu każdy z napędów RD-33 będzie remontowany w Polsce nie dłużej niż dziewięć miesięcy od daty dostarczenia.

Silniki trafią do warszawskiej filii Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2, dawniej WZL nr 4, które specjalizują się w serwisie lotniczych napędów. Zajmują się m.in. urządzeniami z samolotów: F-16, Hercules, C295M, a także śmigłowców Mi-8/17.

Dla Bułgarii umowa na tzw. naprawę główną silników RD-33 ma olbrzymie znaczenie dla utrzymania zdolności bojowych tamtejszego lotnictwa. Obecnie podstawowym samolotem bojowym bułgarskich sił powietrznych są myśliwce MiG-29A/UB. Bułgaria już od kilku lat ma spory problem z częściami zamiennymi do tych maszyn, a szczególnie z ich silnikami (MiG-i-29 mają dwa napędy RD-33). Ogranicza to liczbę samolotów, które nadają się do służby. Obecnie jest ich 11, a jeszcze w 2021 roku było 14.

Aby zaradzić problemom, w 2019 roku Bułgaria zamówiła amerykańskie samoloty wielozadaniowe F-16. Niestety, ich dostawy się opóźniają, tymczasem wojsko musi stale wykonywać zadania związane z ochroną przestrzeni powietrznej. Dlatego decyzja o utrzymaniu w gotowości bojowej postsowieckich MiG-ów-29 traktowana jest przez rząd w Sofii priorytetowo.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, w których będą się odbywały naprawy bułgarskich MiG-ów, wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Airman 1st Class Brooke Keisler, WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze


Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Hekatomba na Woli
Pożegnanie z Columbią
Największy transport Abramsów w tym roku
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Black Hawki nad Warszawą
Premier: Sytuacja wydaje się być pod kontrolą
Beret „na rekinka” lub koguta
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Terytorialsi w Pieninach
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Szef MON-u: Panujemy nad sytuacją, apeluję o spokój
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kuna na poligonie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Terytorialsi na pętli
Drony zestrzelone. Trwają poszukiwania szczątków maszyn
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Nagrody MSPO 2025 cz. 4
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Z najlepszymi na planszy
Prezydent: to bezprecedensowy moment w historii NATO i Polski
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Laury MSPO przyznane
Zwycięska batalia o stolicę
Defender dla oryginalnych i użytecznych
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Szwecja kupuje Pioruny!
Wielkie zbrojenia za Odrą
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Certyfikacja „Dwunastki” na XII zmianę do Libanu
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Nocne ataki na Ukrainę
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Dwie agresje, dwie okupacje
Defendery skompletowane
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Świetne występy polskich żołnierzy
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
K9 ładowane z automatu
„Żelazny obrońca” na Bugu
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
NATO – jesteśmy z Polską
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Tukan na smyczy
„Road Runner” w Libanie
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Wojsko i policja odnajdują szczątki kolejnych dronów
Rosyjskie drony spowodowały zniszczenia
Orlik na Alfę
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Święto Wojsk Lądowych
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Premier: prowokacja bez precedensu
Brytyjczycy żegnają Malbork
Trenują przed „Zapadem ‘25”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO