moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Jelcz szuka działki pod rozbudowę

Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Jelcz to największy rodzimy producent wojskowych ciężarówek. Rocznie jej hale opuszcza około 500 samochodów w różnych wersjach. Firma, aby podołać zamówieniom z armii, musi zwiększyć możliwości produkcyjne. Dlatego już niedługo zacznie budowę kolejnej fabryki, planuje też zatrudnienie dodatkowych pracowników.

Jelcz to firma z bogatą, ponad 70-letnią tradycją oraz siedzibą w Jelczu-Laskowicach w województwie dolnośląskim. Dziś należy do grupy kapitałowej zarządzanej przez Hutę Stalowa Wola, która jest częścią PGZ. W spółce rocznie powstaje około pół tysiąca ciężarówek. – Obecnie Jelcz ma w ofercie 28 różnego typu podwozi i pojazdów różnego przeznaczenia z napędem od 4x4 do 10x10 – mówi Karina Prajs-Owczarek, główny specjalista w biurze zarządu Jelcza.

Najważniejszym klientem Jelcza są polskie siły zbrojne. Spółka dostarcza pojazdy do wszystkich kluczowych programów modernizacyjnych realizowanych przez polską armię – począwszy od programów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Wisła, Narew czy Pilica, przez pogramy artyleryjskie, takie jak DMO Regina i KMO Rak oraz Homar (zarówno koreański, jak i amerykański), aż po programy przeciwpancerne, np. Ottokar Brzoza. – W ostatnich miesiącach spółka podpisała duże kontrakty – przypomina Karina Prajs-Owczarek. Chodzi m.in. o dwie umowy na pojazdy 4x4 i 6x6 na łączną kwotę 880 mln złotych oraz umowę wykonawczą na dostawę pojazdów i podwozi specjalnych dla modułów wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych zakontraktowanych w Stanach Zjednoczonych oraz w Korei Południowej na łączną kwotę 330 mln zł.

REKLAMA

Zawarcie lukratywnych kontraktów oznacza jednak konieczność zwiększenia możliwości produkcyjnych firmy. – Obecny obiekt produkcyjny powstał w latach pięćdziesiątych minionego wieku. Jego powierzchnia wynosi około 40 tys. mkw. i nie pozwala na zwiększanie wolumenu rocznej produkcji – przyznaje Karina Prajs-Owczarek.

Jelcz nie ma więc wyjścia i aby podołać zamówieniom, musi zainwestować w rozbudowę oraz zwiększyć liczbę pracowników. Firma jest na etapie wyboru działki, na której zostanie zbudowany dodatkowy zakład produkcyjny. Wciąż nie jest pewne, że budynek powstanie w Laskowicach (lub okolicach), może będzie ulokowany w zupełnej innej części kraju. Wiadomo jednak, że jego budowa rozpocznie się po dokapitalizowaniu przez Skarb Państwa spółek z grupy HSW S.A.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Waldemar Młynarczyk/ PGZ S.A., Justyna Orzechowska/ JELCZ Sp. z o.o.

dodaj komentarz

komentarze


Do końca walczył z tyranią
 
Żołnierze pomagają zneutralizować złotą algę
1 Dywizja: mobilność i siła ognia
Najsprawniejsi wieloboiści
Wojsko poza schematem
Piąte zwycięstwo gwiazd Gortata z wojskiem
Czy pracownicy wojska założą mundury?
Finlandia w NATO
Litwini kupią zestawy Grom
83 lata temu alianci wkroczyli do Narwiku
Słowa jak pociski
„Griffin Shock ’23”. Pierwsze takie ćwiczenia w historii NATO
Nowy regulamin dla żołnierzy
Wiedzieliśmy, że coś się wydarzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polacy nie ucierpieli w Kosowie
Polska wśród światowych liderów
Obrady Grupy Północnej w Polsce
Nowy wymiar wojska
Mistrzostwa WOT-u w crossficie
WOT i „Anakonda”
Topaz dla Bułgarii
Maszerowali, lecz nie ginęli
Osiem krążków reprezentantów CWZS-u, w tym pięć złotych
Narada przed szczytem NATO
Arktyczny Delfin na tropie okrętów podwodnych
Szef MON-u o rakiecie odnalezionej pod Bydgoszczą
Razem gotowi na wszystko
Pierwsze w tym roku środki na zapomogi
Żegnali ich kamieniami w bukietach
Żołnierze uczą kobiety samoobrony
Bez szklanego sufitu
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki
Breakthrough for the Polish Armed Forces
Włoski niszczyciel rakietowy w Polsce
Anakonda na Bałtyku
Rusza budowa laboratorium Hardware-in-the-Loop
B9 stawia na solidarność
Pół wieku w zespole
Szefowie sojuszniczych armii o bezpieczeństwie
„Nasze granice w Monte Cassino”
Śladem profesjonalistów
Więcej miejsc na studiach w LAW
Koniec XI zmiany PKW Orlik
Nieletni kandydaci z szansą na wojskowy indeks
Cegiełka na morzu
Holendrzy kończą dyżur w Polsce
Kto wygra ze st. szer. Aleksandrą Mirosław?
Jelcz szuka działki pod rozbudowę
Uczniowska rywalizacja na drawskim poligonie
Włosi na straży polskiego nieba
Gdyńska stocznia zyskała nowe kompetencje
Morawiecki w poznańskiej bazie US Army
Piekielny ogień dla polskiej armii
Ruszyła sprzedaż biletów na Air Show
Koszykarskie święto w Atlas Arenie
Błaszczak: chcemy kupić rozpoznawcze aerostaty dla WP

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO