moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jelcz szuka działki pod rozbudowę

Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Jelcz to największy rodzimy producent wojskowych ciężarówek. Rocznie jej hale opuszcza około 500 samochodów w różnych wersjach. Firma, aby podołać zamówieniom z armii, musi zwiększyć możliwości produkcyjne. Dlatego już niedługo zacznie budowę kolejnej fabryki, planuje też zatrudnienie dodatkowych pracowników.

Jelcz to firma z bogatą, ponad 70-letnią tradycją oraz siedzibą w Jelczu-Laskowicach w województwie dolnośląskim. Dziś należy do grupy kapitałowej zarządzanej przez Hutę Stalowa Wola, która jest częścią PGZ. W spółce rocznie powstaje około pół tysiąca ciężarówek. – Obecnie Jelcz ma w ofercie 28 różnego typu podwozi i pojazdów różnego przeznaczenia z napędem od 4x4 do 10x10 – mówi Karina Prajs-Owczarek, główny specjalista w biurze zarządu Jelcza.

Najważniejszym klientem Jelcza są polskie siły zbrojne. Spółka dostarcza pojazdy do wszystkich kluczowych programów modernizacyjnych realizowanych przez polską armię – począwszy od programów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Wisła, Narew czy Pilica, przez pogramy artyleryjskie, takie jak DMO Regina i KMO Rak oraz Homar (zarówno koreański, jak i amerykański), aż po programy przeciwpancerne, np. Ottokar Brzoza. – W ostatnich miesiącach spółka podpisała duże kontrakty – przypomina Karina Prajs-Owczarek. Chodzi m.in. o dwie umowy na pojazdy 4x4 i 6x6 na łączną kwotę 880 mln złotych oraz umowę wykonawczą na dostawę pojazdów i podwozi specjalnych dla modułów wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych zakontraktowanych w Stanach Zjednoczonych oraz w Korei Południowej na łączną kwotę 330 mln zł.

Zawarcie lukratywnych kontraktów oznacza jednak konieczność zwiększenia możliwości produkcyjnych firmy. – Obecny obiekt produkcyjny powstał w latach pięćdziesiątych minionego wieku. Jego powierzchnia wynosi około 40 tys. mkw. i nie pozwala na zwiększanie wolumenu rocznej produkcji – przyznaje Karina Prajs-Owczarek.

Jelcz nie ma więc wyjścia i aby podołać zamówieniom, musi zainwestować w rozbudowę oraz zwiększyć liczbę pracowników. Firma jest na etapie wyboru działki, na której zostanie zbudowany dodatkowy zakład produkcyjny. Wciąż nie jest pewne, że budynek powstanie w Laskowicach (lub okolicach), może będzie ulokowany w zupełnej innej części kraju. Wiadomo jednak, że jego budowa rozpocznie się po dokapitalizowaniu przez Skarb Państwa spółek z grupy HSW S.A.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Waldemar Młynarczyk/ PGZ S.A., Justyna Orzechowska/ JELCZ Sp. z o.o.

dodaj komentarz

komentarze

~jo10
1685645700
A fabryka autobusów volvo pod Wrocławiem, właśnie ją zamykają po prostu ją kupcie, gotowe hale i taśma produkcyjna w jakimś stopniu gotowa.
F8-88-20-B1

MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Priorytetowe zaangażowanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Medicine for Hard Times
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Kopuła nad bewupem
Koniec pewnej epoki
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Pływali jak morscy komandosi
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Czarnomorski szlif minerów
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Mity i manipulacje
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
„Road Runner” w Libanie
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Terytorialsi w akcji
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Carl-Gustaf przemówił
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kircholm 1605
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Jednym głosem w sprawie obronności
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
W poszukiwaniu majora Serafina
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Polskie Bayraktary nad Turcją
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
W wojsku orientują się najlepiej
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Polski „Wiking” dla Danii
Abolicja dla ochotników
Drugi wojskowy most
Poligon dla medyków w mundurach
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Brytyjczycy na wschodniej straży
Historia jest po to, by z niej czerpać
Czarna taktyka terytorialsów
Maratońskie święto w Warszawie
Okiełznać Borsuka
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Deterrence in Polish
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Czarna taktyka terytorialsów
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Koniec dzieciństwa
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Speczespół wybierze „Orkę”
Weterani pamiętają

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO