moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Startuje „Jaskółka”

Uroczystość cięcia blach na czwarty okręt typu Kormoran II odbyła się we wtorek w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. To symboliczny początek budowy jednostki, która będzie nosiła nazwę ORP „Jaskółka”. Do służby powinna wejść w 2026 roku. Trafi do 12 Dywizjonu Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.

Niszczyciel min, którego budowa rozpoczęła się dziś w gdańskiej stoczni, otworzy drugą serię jednostek projektu 258. W marynarce wojennej służą już trzy Kormorany II – prototypowy ORP „Kormoran” oraz seryjne ORP „Albatros” i ORP „Mewa”. Wszystkie trafiły do 13 Dywizjonu Trałowców, który podlega co prawda 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu, ale stacjonuje w Gdyni. Okręty są przeznaczone do poszukiwania klasyfikacji, niszczenia, ale też stawiania min morskich. Dysponują nowoczesnym wyposażeniem, między innymi całą paletą pojazdów podwodnych. W swojej klasie są zaliczane do ścisłej światowej czołówki. Udana finalizacja projektu sprawiła, że resort obrony podjął decyzję o jego kontynuacji. W czerwcu ubiegłego roku podczas święta marynarki wojennej wicepremier i minister obrony Mariusz Błaszczak podpisał w Świnoujściu kontrakt na budowę trzech kolejnych Kormoranów. Prace nad pierwszym właśnie ruszyły. – Nowe okręty powinny wejść do służby w latach 2026–2027. Tym razem zasilą 12 Dywizjon Trałowców, który stacjonuje w Świnoujściu – wyjaśnia kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski, rzecznik świnoujskiej flotylli.

– To dla nas ważny dzień – podkreśla kmdr Piotr Sikora, dowódca 8 FOW. Przypomina, że polska marynarka od dłuższego czasu dąży do budowy nowoczesnych sił obrony przeciwminowej. – Oprą się one na trzech filarach. Wprowadzenie do służby drugiej serii Kormoranów II sprawi, że skompletujemy dwa z nich. Będziemy mieli nowoczesne okręty oraz rozbudowany pakiet różnego typu pojazdów podwodnych, które operują z ich pokładów. Do tego dojdą modernizowane i wyposażane w nowe zdolności trałowce 207. Pozostanie praca nad bezzałogowymi platformami nawodnymi – zaznacza oficer. Kmdr Sikora zwraca przy tym uwagę na jeszcze jedną rzecz. – Okręty drugiej serii będą właściwie identyczne jak te z serii pierwszej. Pozostajemy przy dotychczasowym wyposażeniu, nie zmieni się też konfiguracja bojowego centrum informacji. To znak, że idziemy dobrą drogą, a korekty, jakie wprowadziliśmy do projektu po wejściu do służby prototypowej jednostki, były optymalne – uważa kmdr Sikora. Kormorany zaliczane do jednostek seryjnych w porównaniu z ORP „Kormoran” (który do linii wszedł jeszcze pod koniec 2017 roku) mają nieco inny zestaw pojazdów podwodnych, mocniejszy ster strumieniowy, korzystają też z nowszego typu armaty.

Czwarty z Kormoranów będzie nosił nazwę ORP „Jaskółka”. – Tak samo nazywały się trzy inne okręty służące w naszej marynarce wojennej – informuje kmdr ppor. Lewandowski. Pierwszym był poniemiecki trałowiec redowy, który pod polską banderą pływał w latach 1921–1931. Drugim – pierwszy z serii sześciu trałowców redowych typu Jaskółka. – Były to pierwsze i zarazem jedyne w II RP okręty w całości zaprojektowane i zbudowane w kraju – wspomina rzecznik 8 FOW. Trałowiec pełnił służbę w latach 1931–1939. Podczas niemieckiej inwazji brał udział w obronie Wybrzeża. 14 września 1939 roku został zatopiony przez samoloty Luftwaffe. Niemcy wydobyli potem wrak i pocięli go na złom. Trzecia „Jaskółka” była zbudowanym w ZSRS trałowcem projektu 253Ł. Polska marynarka korzystała z tej jednostki w latach 1946–1950.

Budowa czwartego i piątego Kormorana ruszy niebawem. Wiadomo już, że okręty otrzymają nazwy ORP „Rybitwa” i ORP „Czajka”. W ten sposób marynarka po raz kolejny nawiąże do Jaskółek z lat 30.

Niszczyciele min projektu 258 są budowane przez konsorcjum, w którego skład, prócz stoczni Remontowa Shipbuilding, wchodzą jeszcze PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni oraz gdyński Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej. 

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. mar. Dariusz Konefał, Marcin Ryngwelski

dodaj komentarz

komentarze


„Road Runner” w Libanie
17 września 1939. Nigdy więcej
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Czołgiści w ogniu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Cios w plecy
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Brytyjczycy na wschodniej straży
Debiut polskich Patriotów
Święto Wojsk Lądowych
Apache’e nad Inowrocławiem
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Człowiek w pętli
Miliardy na budowę schronów
Husarz z polskim instruktorem
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Krok ku niezależności
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Hekatomba na Woli
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
NATO – jesteśmy z Polską
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Największy transport Abramsów w tym roku
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Pożegnanie z Columbią
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Zwycięska batalia o stolicę
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Brytyjczycy żegnają Malbork
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
W poszukiwaniu majora Serafina
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Rekompensaty na nowych zasadach
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Orlik na Alfę
Black Hawki nad Warszawą
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Z najlepszymi na planszy
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Kurs dla najlepszych w SERE
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Dwie agresje, dwie okupacje
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Wielkie zbrojenia za Odrą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO