moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Startuje „Jaskółka”

Uroczystość cięcia blach na czwarty okręt typu Kormoran II odbyła się we wtorek w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. To symboliczny początek budowy jednostki, która będzie nosiła nazwę ORP „Jaskółka”. Do służby powinna wejść w 2026 roku. Trafi do 12 Dywizjonu Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.

Niszczyciel min, którego budowa rozpoczęła się dziś w gdańskiej stoczni, otworzy drugą serię jednostek projektu 258. W marynarce wojennej służą już trzy Kormorany II – prototypowy ORP „Kormoran” oraz seryjne ORP „Albatros” i ORP „Mewa”. Wszystkie trafiły do 13 Dywizjonu Trałowców, który podlega co prawda 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu, ale stacjonuje w Gdyni. Okręty są przeznaczone do poszukiwania klasyfikacji, niszczenia, ale też stawiania min morskich. Dysponują nowoczesnym wyposażeniem, między innymi całą paletą pojazdów podwodnych. W swojej klasie są zaliczane do ścisłej światowej czołówki. Udana finalizacja projektu sprawiła, że resort obrony podjął decyzję o jego kontynuacji. W czerwcu ubiegłego roku podczas święta marynarki wojennej wicepremier i minister obrony Mariusz Błaszczak podpisał w Świnoujściu kontrakt na budowę trzech kolejnych Kormoranów. Prace nad pierwszym właśnie ruszyły. – Nowe okręty powinny wejść do służby w latach 2026–2027. Tym razem zasilą 12 Dywizjon Trałowców, który stacjonuje w Świnoujściu – wyjaśnia kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski, rzecznik świnoujskiej flotylli.

– To dla nas ważny dzień – podkreśla kmdr Piotr Sikora, dowódca 8 FOW. Przypomina, że polska marynarka od dłuższego czasu dąży do budowy nowoczesnych sił obrony przeciwminowej. – Oprą się one na trzech filarach. Wprowadzenie do służby drugiej serii Kormoranów II sprawi, że skompletujemy dwa z nich. Będziemy mieli nowoczesne okręty oraz rozbudowany pakiet różnego typu pojazdów podwodnych, które operują z ich pokładów. Do tego dojdą modernizowane i wyposażane w nowe zdolności trałowce 207. Pozostanie praca nad bezzałogowymi platformami nawodnymi – zaznacza oficer. Kmdr Sikora zwraca przy tym uwagę na jeszcze jedną rzecz. – Okręty drugiej serii będą właściwie identyczne jak te z serii pierwszej. Pozostajemy przy dotychczasowym wyposażeniu, nie zmieni się też konfiguracja bojowego centrum informacji. To znak, że idziemy dobrą drogą, a korekty, jakie wprowadziliśmy do projektu po wejściu do służby prototypowej jednostki, były optymalne – uważa kmdr Sikora. Kormorany zaliczane do jednostek seryjnych w porównaniu z ORP „Kormoran” (który do linii wszedł jeszcze pod koniec 2017 roku) mają nieco inny zestaw pojazdów podwodnych, mocniejszy ster strumieniowy, korzystają też z nowszego typu armaty.

Czwarty z Kormoranów będzie nosił nazwę ORP „Jaskółka”. – Tak samo nazywały się trzy inne okręty służące w naszej marynarce wojennej – informuje kmdr ppor. Lewandowski. Pierwszym był poniemiecki trałowiec redowy, który pod polską banderą pływał w latach 1921–1931. Drugim – pierwszy z serii sześciu trałowców redowych typu Jaskółka. – Były to pierwsze i zarazem jedyne w II RP okręty w całości zaprojektowane i zbudowane w kraju – wspomina rzecznik 8 FOW. Trałowiec pełnił służbę w latach 1931–1939. Podczas niemieckiej inwazji brał udział w obronie Wybrzeża. 14 września 1939 roku został zatopiony przez samoloty Luftwaffe. Niemcy wydobyli potem wrak i pocięli go na złom. Trzecia „Jaskółka” była zbudowanym w ZSRS trałowcem projektu 253Ł. Polska marynarka korzystała z tej jednostki w latach 1946–1950.

Budowa czwartego i piątego Kormorana ruszy niebawem. Wiadomo już, że okręty otrzymają nazwy ORP „Rybitwa” i ORP „Czajka”. W ten sposób marynarka po raz kolejny nawiąże do Jaskółek z lat 30.

Niszczyciele min projektu 258 są budowane przez konsorcjum, w którego skład, prócz stoczni Remontowa Shipbuilding, wchodzą jeszcze PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni oraz gdyński Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej. 

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. mar. Dariusz Konefał, Marcin Ryngwelski

dodaj komentarz

komentarze


„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Pancerniacy jadą na misję
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Aby granica była bezpieczna
Kto zostanie Asem Sportu?
Wisła dopłynęła
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Combat 56 u terytorialsów
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Burza” nabiera kształtów
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Snowboardzistka i pływacy na medal
Nowe K9 w Węgorzewie
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Święto sportowców w mundurach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Historyczna „Wisła”
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Mundurowi z benefitami
Militarne Schengen
Gdy ucichnie artyleria
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Niebo pod osłoną
Szukali zaginionych w skażonej strefie
W hołdzie poległym
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Niemieckie wsparcie z powietrza
Seryjny Heron coraz bliżej
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Nowe zasady dla kobiet w armii
The Taste of Military Service
Piątka z czwartego wozu
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Najdłuższa noc
Kolejne AW149 nadlatują
Paczka dla bohatera już w drodze!
Polski Rosomak dalej w produkcji
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Gala Boksu na Bemowie
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Panczeniści na podium w Hamar
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Dzień wart stu lat
Plan na WAM
Astronauta w Szkole Orląt
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Wojsko ma swojego satelitę!
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Odpalili K9 Thunder
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Służba w kadrze
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO