moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Cougary dla polskiej armii

W grudniu do Polski dostarczono 63 opancerzone pojazdy Cougar. Zanim amerykańskie MRAP-y zostaną przekazane użytkownikom, będą dostosowywane do wymogów polskiej armii i krajowych przepisów drogowych. Zajmują się tym m.in. specjaliści z 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej. Cougary przejdą badania techniczne, otrzymają nowe oświetlenie i polskie tablice rejestracyjne. 

O dostawie kolejnej partii opancerzonych wozów MRAP Cougar 4x4 dla polskich sił zbrojnych poinformowała 1 Pomorska Brygada Logistyczna. Zgodnie z komunikatem, w grudniu do Polski dostarczono 63 opancerzone wozy amerykańskie. To kolejna transza zamówionych w 2021 roku MRAP-ów. Zgodnie z umową o wartości 27,5 mln dolarów, do Polski trafi 300 wozów tego typu. Pierwsze Cougary w kraju pojawiły się w czerwcu tego roku. Wicepremier, minister obrony Mariusz Błaszczak informował wówczas, że pojazdy zostaną przekazane jednostkom rozlokowanym na wschodzie Polski. I tak się stało. Kilkadziesiąt wozów jest już używanych w 16 Dywizji Zmechanizowanej i 18 Dywizji Zmechanizowanej, a kolejne egzemplarze przygotowywane są do eksploatacji w siłach zbrojnych.

 

Nowo dostarczonymi Cougarami zajmują się specjaliści z 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej. – Nie zmieniamy konstrukcji i parametrów technicznych pojazdu oraz znacząco go nie modyfikujemy, dostosowujemy wozy do polskich przepisów – zaznacza płk Witold Bartoszek, dowódca 1 BLog. Chodzi tu zarówno o wymagania polskiej armii, ale także o przepisy Prawa o ruchu drogowym. Obsługą wozów zajmują się żołnierze z 52 Batalionu Remontowego z Czarnego w województwie pomorskim. – Każdy z dostarczonych do nas pojazdów przechodzi najpierw ocenę stanu technicznego, bo prace przy sprzęcie zaczynamy zawsze od usunięcia wszystkich niesprawności – mówi ppłk Aleksander Suchanowski, dowódca 52brem. – Następnie demontujemy niektóre elementy ruchome i przygotowujemy wozy do malowania. Zmieniamy kamuflaż Cougarów i malujemy je na kolor khaki – dopowiada oficer.

To nie wszystko. Pojazdy mają także montowane kierunkowskazy i światła mijania oraz uchwyty na dodatkowe wyposażenie i broń osobistą żołnierzy. Logistycy wymieniają także wszystkie filtry i płyny eksploatacyjne. Pojazdy przechodzą kolejne badania diagnostyczne i dopiero zarejestrowane trafiają do użytkowników. Dostosowaniem Cougarów do polskich przepisów zajmują się także żołnierze z 10 Opolskiej Brygady Logistycznej, a konkretnie 55 Batalion Remontowy.

Cougar 4×4 waży ponad 17 t, ma 5,9 m długości, 2,7 m szerokości i 2,6 m wysokości. Jest tak skonstruowany, że zapewnia dwuosobowej załodze oraz czterem żołnierzom desantu ochronę przed eksplozją ładunku wybuchowego o mocy 7 kg trotylu pod podwoziem i aż 14 kg trotylu pod kołem. Z Cougarów 4x4 korzystali na misjach w Iraku i Afganistanie amerykańscy marines, a potem pododdziały amerykańskich wojsk lądowych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: A. Wolska

dodaj komentarz

komentarze


Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Mundurowi z benefitami
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Militarne Schengen
Krajowa produkcja amunicji
Komplet medali wojskowych na ringu
„Horyzont” przeciw dywersji
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Pancerniacy jadą na misję
Pilica w linii
Kapral Bartnik mistrzem świata
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Polski „Wiking” dla Danii
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Wojsko na Horyzoncie
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Okręt skrojony na Bałtyk
The Darker, the Better
Początek „Ratownika”
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Bezzałogowy nurek
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Udany start Peruna
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Razem na ratunek
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Elementy Wisły testowane w USA
Obywatele chcą być #wGotowości
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Plan na WAM
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Ogień z Leopardów na Łotwie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Gdy ucichnie artyleria
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wojskowy bus do szczęścia
Warto być wGotowości
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Niebo pod osłoną
Dzień wart stu lat
W krainie Świętego Mikołaja
Brytyjczycy na wschodniej straży
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Marynarze podjęli wyzwanie
Orka po szwedzku
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO