moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Cougary dla polskiej armii

W grudniu do Polski dostarczono 63 opancerzone pojazdy Cougar. Zanim amerykańskie MRAP-y zostaną przekazane użytkownikom, będą dostosowywane do wymogów polskiej armii i krajowych przepisów drogowych. Zajmują się tym m.in. specjaliści z 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej. Cougary przejdą badania techniczne, otrzymają nowe oświetlenie i polskie tablice rejestracyjne. 

O dostawie kolejnej partii opancerzonych wozów MRAP Cougar 4x4 dla polskich sił zbrojnych poinformowała 1 Pomorska Brygada Logistyczna. Zgodnie z komunikatem, w grudniu do Polski dostarczono 63 opancerzone wozy amerykańskie. To kolejna transza zamówionych w 2021 roku MRAP-ów. Zgodnie z umową o wartości 27,5 mln dolarów, do Polski trafi 300 wozów tego typu. Pierwsze Cougary w kraju pojawiły się w czerwcu tego roku. Wicepremier, minister obrony Mariusz Błaszczak informował wówczas, że pojazdy zostaną przekazane jednostkom rozlokowanym na wschodzie Polski. I tak się stało. Kilkadziesiąt wozów jest już używanych w 16 Dywizji Zmechanizowanej i 18 Dywizji Zmechanizowanej, a kolejne egzemplarze przygotowywane są do eksploatacji w siłach zbrojnych.

 

Nowo dostarczonymi Cougarami zajmują się specjaliści z 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej. – Nie zmieniamy konstrukcji i parametrów technicznych pojazdu oraz znacząco go nie modyfikujemy, dostosowujemy wozy do polskich przepisów – zaznacza płk Witold Bartoszek, dowódca 1 BLog. Chodzi tu zarówno o wymagania polskiej armii, ale także o przepisy Prawa o ruchu drogowym. Obsługą wozów zajmują się żołnierze z 52 Batalionu Remontowego z Czarnego w województwie pomorskim. – Każdy z dostarczonych do nas pojazdów przechodzi najpierw ocenę stanu technicznego, bo prace przy sprzęcie zaczynamy zawsze od usunięcia wszystkich niesprawności – mówi ppłk Aleksander Suchanowski, dowódca 52brem. – Następnie demontujemy niektóre elementy ruchome i przygotowujemy wozy do malowania. Zmieniamy kamuflaż Cougarów i malujemy je na kolor khaki – dopowiada oficer.

To nie wszystko. Pojazdy mają także montowane kierunkowskazy i światła mijania oraz uchwyty na dodatkowe wyposażenie i broń osobistą żołnierzy. Logistycy wymieniają także wszystkie filtry i płyny eksploatacyjne. Pojazdy przechodzą kolejne badania diagnostyczne i dopiero zarejestrowane trafiają do użytkowników. Dostosowaniem Cougarów do polskich przepisów zajmują się także żołnierze z 10 Opolskiej Brygady Logistycznej, a konkretnie 55 Batalion Remontowy.

Cougar 4×4 waży ponad 17 t, ma 5,9 m długości, 2,7 m szerokości i 2,6 m wysokości. Jest tak skonstruowany, że zapewnia dwuosobowej załodze oraz czterem żołnierzom desantu ochronę przed eksplozją ładunku wybuchowego o mocy 7 kg trotylu pod podwoziem i aż 14 kg trotylu pod kołem. Z Cougarów 4x4 korzystali na misjach w Iraku i Afganistanie amerykańscy marines, a potem pododdziały amerykańskich wojsk lądowych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: A. Wolska

dodaj komentarz

komentarze


Gdy ucichnie artyleria
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Awanse w dniu narodowego święta
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Marynarze podjęli wyzwanie
Mundurowi z benefitami
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
OPW budują świadomość obronną
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Abolicja dla ochotników
Starcie pancerniaków
Dzień wart stu lat
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Męska sprawa: profilaktyka
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Sukces Polaka w biegu z marines
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Kircholm 1605
Wellington „Zosia” znad Bremy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kolejny kontrakt Dezametu
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Koniec dzieciństwa
Czy to już wojna?
Marynarze mają nowe motorówki
„Road Runner” w Libanie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Standardy NATO w Siedlcach
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Sportowcy na poligonie
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Zasiać strach w szeregach wroga
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Jesteśmy dziećmi wolności
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Kaman – domknięcie historii
Inwestycja w bezpieczeństwo
Arteterapia dla weteranów
Rusza program „wGotowości”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Pięściarska uczta w Suwałkach
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Mity i manipulacje
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Nie daj się zhakować
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Odznaczenia za wzorową służbę
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Polski „Wiking” dla Danii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO