moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Cougary dla polskiej armii

W grudniu do Polski dostarczono 63 opancerzone pojazdy Cougar. Zanim amerykańskie MRAP-y zostaną przekazane użytkownikom, będą dostosowywane do wymogów polskiej armii i krajowych przepisów drogowych. Zajmują się tym m.in. specjaliści z 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej. Cougary przejdą badania techniczne, otrzymają nowe oświetlenie i polskie tablice rejestracyjne. 

O dostawie kolejnej partii opancerzonych wozów MRAP Cougar 4x4 dla polskich sił zbrojnych poinformowała 1 Pomorska Brygada Logistyczna. Zgodnie z komunikatem, w grudniu do Polski dostarczono 63 opancerzone wozy amerykańskie. To kolejna transza zamówionych w 2021 roku MRAP-ów. Zgodnie z umową o wartości 27,5 mln dolarów, do Polski trafi 300 wozów tego typu. Pierwsze Cougary w kraju pojawiły się w czerwcu tego roku. Wicepremier, minister obrony Mariusz Błaszczak informował wówczas, że pojazdy zostaną przekazane jednostkom rozlokowanym na wschodzie Polski. I tak się stało. Kilkadziesiąt wozów jest już używanych w 16 Dywizji Zmechanizowanej i 18 Dywizji Zmechanizowanej, a kolejne egzemplarze przygotowywane są do eksploatacji w siłach zbrojnych.

 

Nowo dostarczonymi Cougarami zajmują się specjaliści z 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej. – Nie zmieniamy konstrukcji i parametrów technicznych pojazdu oraz znacząco go nie modyfikujemy, dostosowujemy wozy do polskich przepisów – zaznacza płk Witold Bartoszek, dowódca 1 BLog. Chodzi tu zarówno o wymagania polskiej armii, ale także o przepisy Prawa o ruchu drogowym. Obsługą wozów zajmują się żołnierze z 52 Batalionu Remontowego z Czarnego w województwie pomorskim. – Każdy z dostarczonych do nas pojazdów przechodzi najpierw ocenę stanu technicznego, bo prace przy sprzęcie zaczynamy zawsze od usunięcia wszystkich niesprawności – mówi ppłk Aleksander Suchanowski, dowódca 52brem. – Następnie demontujemy niektóre elementy ruchome i przygotowujemy wozy do malowania. Zmieniamy kamuflaż Cougarów i malujemy je na kolor khaki – dopowiada oficer.

To nie wszystko. Pojazdy mają także montowane kierunkowskazy i światła mijania oraz uchwyty na dodatkowe wyposażenie i broń osobistą żołnierzy. Logistycy wymieniają także wszystkie filtry i płyny eksploatacyjne. Pojazdy przechodzą kolejne badania diagnostyczne i dopiero zarejestrowane trafiają do użytkowników. Dostosowaniem Cougarów do polskich przepisów zajmują się także żołnierze z 10 Opolskiej Brygady Logistycznej, a konkretnie 55 Batalion Remontowy.

Cougar 4×4 waży ponad 17 t, ma 5,9 m długości, 2,7 m szerokości i 2,6 m wysokości. Jest tak skonstruowany, że zapewnia dwuosobowej załodze oraz czterem żołnierzom desantu ochronę przed eksplozją ładunku wybuchowego o mocy 7 kg trotylu pod podwoziem i aż 14 kg trotylu pod kołem. Z Cougarów 4x4 korzystali na misjach w Iraku i Afganistanie amerykańscy marines, a potem pododdziały amerykańskich wojsk lądowych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: A. Wolska

dodaj komentarz

komentarze


Dwie agresje, dwie okupacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Defendery skompletowane
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Trenują przed „Zapadem ‘25”
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Premier: prowokacja bez precedensu
Kurs dla najlepszych w SERE
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Beret „na rekinka” lub koguta
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Husarz z polskim instruktorem
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Brytyjczycy żegnają Malbork
Zwycięska batalia o stolicę
„Road Runner” w Libanie
Wielkie zbrojenia za Odrą
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Hekatomba na Woli
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Tukan na smyczy
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Laury MSPO przyznane
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Pożegnanie z Columbią
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Świetne występy polskich żołnierzy
Święto Wojsk Lądowych
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Orlik na Alfę
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Największy transport Abramsów w tym roku
Rekompensaty na nowych zasadach
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
NATO – jesteśmy z Polską
Black Hawki nad Warszawą
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Terytorialsi na pętli
Z najlepszymi na planszy
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO