moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Najlepsi na Herculesach

Ważące około 50 ton polskie i amerykańskie transportowe samoloty Hercules rywalizowały ze sobą w celnych zrzutach ładunku i precyzyjnym lądowaniu. W obu konkurencjach zwyciężyły amerykańskie załogi. Zawody zorganizowała 33 Baza Lotnictwa Transportowego w Powidzu, a okazją do rywalizacji było zakończenie wspólnych ćwiczeń polskich i amerykańskich załóg transportowców.

Amerykańskie samoloty C130 Hercules z 181 Eskadry Lotniczej w Forth Worth w Teksasie przyleciały do Powidza w połowie miesiąca, a do macierzystej bazy odlecą 29 marca. Ich kilkunastodniowa obecność w Polsce to pierwsza w tym roku rotacja w ramach Aviation Detachment. Amerykanie ćwiczyli z Polakami nie tylko wspólne loty, desant ludzi i ładunków, ale też lądowanie Herculesami na nieutwardzonych nawierzchniach.

Koniec wspólnego szkolenia zwieńczyły zawody transportowców zorganizowane dziś w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – To już nasza tradycja. Po każdych ćwiczeniach organizujemy zawody, w których rywalizują ze sobą załogi polskich i amerykańskich Herculesów – mówi kpt. Martyna Fedro-Samojedny, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego. Dziś konkurowały ze sobą cztery maszyny – dwie ze Stanów Zjednoczonych i dwie z biało-czerwoną szachownicą. Ich załogi zmierzyły się w dwóch konkurencjach. Pierwsza polegała na precyzyjnym zrzuceniu ładunku. – Samoloty wystartowały, odleciały kawałek, a następnie znalazły się nad zrzutowiskiem. Ich zadaniem było zrzucenie ładunku jak najbliżej wyznaczonego punktu – wyjaśnia kpt. Fedro-Samojedny. Nie było łatwo, bo samoloty leciały z prędkością około 240 km na godzinę, na wysokości 150 metrów. O tym, w którym momencie trzeba zrzucić ładunek, decyduje nawigator, a o precyzji rzutu decydują ułamki sekund. Kolejna konkurencja polegała na precyzyjnym lądowaniu na pasie nieutwardzonym. – Na pasie trawiastym wyznaczono linię, a samoloty miały za zadanie wylądować jak najbliżej niej – relacjonuje kpt. Fedro-Samojedny.

REKLAMA

W ogólnej klasyfikacji wygrali amerykańscy żołnierze. W zrzucie ładunków pierwsze i trzecie miejsce zajęła załoga amerykańska, na drugim i czwartym miejscu byli Polacy. W precyzyjnym lądowaniu pierwsze i drugie miejsce zdobyli Amerykanie, Polacy byli na trzecim i czwartym miejscu. – Zwycięzcy tej konkurencji osiągnęli spektakularny wynik. Ich samolot wylądował dokładnie w wyznaczonym miejscu – mówi rzeczniczka 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego. – W poprzednich zawodach wygrały polskie załogi. Tym razem lepsi byli amerykańscy piloci – dodaje kpt. Fedro-Samojedny.

Aviation Detachment to stały komponent lotniczy Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych stacjonujący w Łasku. Tworzy go grupa kilku amerykańskich żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Dodatkowo na ćwiczenia lotnicze do Polski przylatują piloci i personel techniczny z USA. Szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i 32 Bazy w Łasku.

Ewa Korsak

autor zdjęć: MFS

dodaj komentarz

komentarze


Pięcioro żołnierzy medalistami II Europejskich Igrzysk
 
Stawiamy na rozwój
„Mieszko” po wodowaniu
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
„Pułaski” wrócił do kraju
Wielkie święto kawalerii!!!
Defilada na Śląsku pod hasłem „Wierni Polsce”
Miroslawiec Up
Kolejna szabla AFN zdobyta
Obława pełna białych plam
Polscy żołnierze wracają do Libanu
Początek dowódczej drogi
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Judocy z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Fleet of the Future
Kierunek: Afganistan
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Wielki Mecz: pomoc dla dzieci, szacunek dla żołnierzy
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Sport nie dzieli, sport łączy
Działalność firm na rzecz obronności
„Wojskowe wyzwanie” u pancerniaków
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Desant na czeskich spadochronach
„Operacja Wuhan” na ostatniej prostej
Polskie szpadzistki mistrzyniami Europy
Obrady Rady Unii Europejskiej
„Dragon’19” od kuchni
Raki dla zawiszaków
Nowe nakolanniki
Dni Huty Pieniackiej były policzone
Płk Krasnodębski – pierwszy dowódca Dywizjonu 303
Moja „bazówka”
Tak umierał Wołyń
Rywalizacja na zamkniętym morzu
ORP „Mewa” – historia bliska końca
Polsko-francuska szkoła uczuć
Bomby dla Jastrzębi produkowane w Polsce
Brytyjska „pamiątka”
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Zmiany w przepisach mundurowych
Air-Landing Outside Comfort Zone
Pierwsze kroki w „Legii Akademickiej”
Sojusze na fali
Karabiny od dęblińskich saperów
Nowi szturmani w JW Agat
Nowy pułk artylerii
Gotowi na F-35?
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
Zjawimy się tam, gdzie trzeba
The Chariots of Jihad
Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
Formowanie 19 Brygady
Rozdarty subkontynent
Rozpoczynamy nową erę
F-35 wylądowały w Powidzu

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO