moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Gdynia: nowe holowniki w komplecie

3 Flotylla Okrętów ma już komplet holowników projektu B860. Dziś rano do służby został wprowadzony ostatni z nich – H-3 „Leszko”. To jednostka grupowa, którą w odróżnieniu od pozostałych dowodzi oficer. Będzie on koordynował działania wszystkich jednostek pomocniczych wchodzących w skład flotylli.

„Leszko” ma 30 metrów długości, a jego wyporność wynosi 490 ton. Napęd zapewniają mu dwa silniki o mocy prawie 1200 kW oraz para pędników azymutalnych. Dzięki nim jednostka zyskuje na manewrowości. Może wykonać zwrot niemalże w miejscu, płynąć bokiem, po ukosie, a także utrzymać określoną pozycję bez rzucania kotwicy. – Dla nas to technologiczny skok. Holowniki starszego typu nie miały takich możliwości. Jest to szczególnie istotne podczas manewrowania w porcie, kiedy trzeba asystować okrętom, dopchnąć je podczas cumowania czy przeprowadzić przez newralgiczne rejony podczas wychodzenia na morze – podkreśla por. mar. Michał Klekot, dowódca H-3.

Do tego dochodzą jeszcze dwie wciągarki, sprzęt do podejmowania z wody ćwiczebnych torped oraz dwie armatki gaśnicze o zasięgu 120 metrów. Holownik został również przystosowany do neutralizowania unoszących się na morzu zanieczyszczeń. Jeśli zajdzie potrzeba, załoga rozstawia 300-metrową pneumatyczną zaporę odgradzającą nieczystości, a następnie wpuszcza do wody skimmer, który poprzez rurę tłoczy niebezpieczne substancje do specjalnego zbiornika. Jednostka pomieści na pokładzie ładunek czterech ton albo 50 osób. Z kolei tak zwany uciąg na palu, czyli siła, z jaką holownik może działać przy wyłączonych silnikach na zerowej prędkości, został obliczony na 35 ton. „Leszko” rozwija prędkość do 12 węzłów, zaś jego załoga liczy dziesięć osób.

Jest on ostatnim z holowników projektu B860, które zbudowano z myślą o 3 Flotylli Okrętów. Konstrukcyjnie nie różni się od dwóch pozostałych, a jednak to jednostka szczególna. Choćby dlatego, że dowodzi nią nie podoficer, lecz oficer w stopniu porucznika. Będzie on kierował poczynaniami wszystkich jednostek pomocniczych wchodzących w skład gdyńskiej flotylli. – W sumie jest ich dziesięć. Obok trzech holowników projektu B860, mamy po trzy starsze holowniki i kutry oraz motorówkę cumowniczą – wyjaśnia por. mar. Klekot. Od nabrzeża odbijają właściwie każdego dnia. Wczoraj na przykład trzy gdyńskie holowniki (jeden nowy oraz dwa starszego typu) wraz z motorówką przeprowadzały do stoczni zabytkowy niszczyciel ORP „Błyskawica”. – Stopniowo poznajemy nowe jednostki, uczymy się ich możliwości. Moją załogę jeszcze w maju czeka zadanie programowe O1, które potwierdzi naszą gotowość do działania. Przed wakacjami powinniśmy zaliczyć O2, a tym samym poświadczyć, że jesteśmy w stanie samodzielnie wykonywać zadania na morzu – zapowiada oficer.

Holowniki B860 zostały zbudowane w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. Do tej pory do służby w marynarce wojennej trafiło ich pięć – trzy do Gdyni, dwa do Świnoujścia, do 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. – Docelowo też będziemy mieli trzy tego typu jednostki. Budowa ostatniej trwa. W myśl zapowiedzi stoczniowców, powinna do nas trafić jeszcze w tym roku – informuje kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski, rzecznik 8 FOW.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. mar. Anna Sech, st. chor. szt. mar. Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1615465380
A moze by tak jakis OP, Fregata czy niszczyciel? I moze by tak uzbroic Slazaka co?
89-B5-6E-3D
~Piotrr
1615405440
A kiedy jakiś okręt wojenny?
69-17-82-73

Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Medicine for Hard Times
Maratońskie święto w Warszawie
Medycy na start
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Terytorialsi w akcji
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Okiełznać Borsuka
Jelcz się wzmacnia
Carl-Gustaf przemówił
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Deterrence in Polish
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Historia jest po to, by z niej czerpać
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Abolicja dla ochotników
Kircholm 1605
Jednym głosem w sprawie obronności
Weterani pamiętają
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Mity i manipulacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Młodzi i bezzałogowce
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Pływali jak morscy komandosi
W poszukiwaniu majora Serafina
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Polskie Bayraktary nad Turcją
Kopuła nad bewupem
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Czarna taktyka terytorialsów
W wojsku orientują się najlepiej
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Priorytetowe zaangażowanie
Pasja i fart
Koniec pewnej epoki
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Czarna taktyka terytorialsów
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Czarnomorski szlif minerów
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Drugi wojskowy most
Polski „Wiking” dla Danii
„Road Runner” w Libanie
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Koniec dzieciństwa
Poligon dla medyków w mundurach
Speczespół wybierze „Orkę”
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO