moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kontrakt na holowniki

Ponad 280 mln zł zapłaci Inspektorat Uzbrojenia MON gdańskiej Stoczni Remontowej Shipbuilding za zbudowanie sześciu holowników. Pierwsza z jednostek ma zostać przekazana marynarce wojennej w 2019 roku, ostatnia do końca 2020 roku. Holowniki mają być wykorzystywane m.in. przy pracach portowych, do neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody torped.

– Okręty tego typu są przeznaczone między innymi do zabezpieczenia bojowego, wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych – wyjaśnia płk Sławomir Lewandowski, pełniący obowiązki rzecznika prasowego IU MON. Ale na tym nie kończą się zadania holowników. Są także wykorzystywane przy transporcie osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń czy podejmowania z wody torped.

Nowe jednostki mają nie tylko wykonywać zadania pomocnicze na rzecz dużych jednostek wojennych. Jak podkreśla przedstawiciel IU MON, mają one być także przygotowane do samodzielnej żeglugi przez pięć dób oraz przewiezienia ładunku o łącznym ciężarze 40 kN (kiloniutonów) – w tym około 60 pasażerów (z czego dwunastu w kabinach, a ponad 50 na pokładzie otwartym). Według specyfikacji jednostki powinny dysponować uciągiem 250 kN.

Holowniki obecnie używane przez marynarkę wojenną lata świetlności mają już za sobą. Wysłużone jednostki będą zastępowane nowymi od 2019 roku. Tak przewiduje zawarty w ubiegłym tygodniu kontrakt pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a Stocznią Remontową Shipbuilding. Gdańska firma ma zaprojektować i zbudować w sumie sześć holowników. Pierwszy z nich ma być oddany w 2019 roku, natomiast ostatni – najpóźniej w grudniu 2020 roku. Podpisana umowa jest warta 283 mln zł.

Po raz pierwszy przetarg na zakup holowników Inspektorat ogłosił w 2014 roku. Zgłosiły się trzy podmioty: konsorcjum stoczni Damen Shipyards z Gdyni ze Stocznią Marynarki Wojennej z Gdyni, konsorcjum Stoczni Remontowej „Nauta” z Gdyni z Morską Stocznią Remontową „Gryfia” ze Szczecina oraz Stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska.

Po dwóch latach negocjacji i rozmów, w 2016 roku polskie wojsko za najkorzystniejszą uznało ofertę tej ostatniej firmy – opiewającą na 220 mln zł. Z takim wyborem nie pogodziła się konkurencja, która dwukrotnie odwoływała się do Krajowej Izby Odwoławczej. W styczniu tego roku KIO orzekła o ważności przetargu, jednak wówczas Departament Kontroli MON uznał, że przetarg miał „nieusuwalną wadę” i nakazał Inspektoratowi, by anulował postepowanie. Z tą decyzją nie zgodziła się Stocznia Remontowa Shipbuilding, która odwołała się do KIO. Ta zaś ponownie orzekła ważność postępowania. MON postanowiło się nie odwoływać i ostatecznie kontrakt trafił do Stoczni Remontowej Shipbuilding.

Umowa została podpisana 19 czerwca 2017 roku. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Remontowa Shipbuilding

dodaj komentarz

komentarze


Lotnicza konferencja w Warszawie
 
Przerwany lot „Orlika”
Jedność w sprawie bezpieczeństwa jest racją stanu
Poradnik na czas kryzysu już kwietniu
Borsuki kupione
Podniebne tankowanie „Husarza”
Moskwa zrzuca winę na Kijów, licząc na przychylność Waszyngtonu
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
Podniebne wsparcie sojuszników
Dla firm przychylnych żołnierzom WOT-u
Dodatkowe pieniądze dla żołnierzy trzech jednostek
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Hercules wydobyty, trzech członków załogi nie żyje
Sekrety biegu patrolowego
Wyrok za tragiczny wypadek
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
GROM walczy na Bałtyku
Borsuk potrafi!
Podwyżki dla wojskowych ustalone
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Rosomaki na Bałtyku
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Zmiana warty na Sycylii
Wojskowe emerytury w górę
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
K9 strzelały w Ustce
Nowe legitymacje dla weteranów
Test przyjaźni na sportowych trasach
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
Drone Wars
Tropem podwodnego drona
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Wojsko Polskie pomaga nauce. Transportery dla stacji polarnej
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Zabójczy żniwiarz
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Po raz drugi zostali Mistrzem Ekstraklasy Wojskowej
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Kosiniak-Kamysz: Musimy wywierać presję na Rosję
Sowiecki podstęp
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Aby szpital był przyjazny wojsku
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Bałtyk pod parasolem
„Sokół” oficjalnie otwarty
Szwedzkie granatniki dla Czerwonych Beretów
Test wytrzymałości
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
O Ukrainie wspólnym głosem
W Limanowej oddano do użytku nowoczesne koszary
„Do obrony użyjemy każdego środka”
Podwyżki dla wojskowych wchodzą w życie
Wsparcie dla Wisły
Zryw ku wolności
Sejm za planem dozbrojenia Europy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO