moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkolenie spadochronowe podchorążych WAT

Od poniedziałku, 8 lipca, grupa podchorążych należąca do sekcji S3 WAT rozpocznie praktyczny kurs spadochronowy AFF (Accelerated FreeFall) pod kryptonimem „LOT II”.

Jest to druga edycja kursu spadochronowego organizowanego przez Fundację „Teraz Wojsko Polskie” i Związek Polskich Spadochroniarzy I Oddział Warszawa, a finansowanego w tym roku przez spółkę TRMEW Obrót S.A. W kursie tym biorą udział podchorążowie WAT, którzy przeszli selekcję do sekcji S3 WAT. Wybrańcy musieli zaliczyć: dystans 3000 m w czasie min. 12.10, bieg 10x10m w czasie min. 29,2s, podciąganie na drążku nachwytem min. 16 razy, bieg OSF (Ośrodek Sprawności Fizycznej) w czasie min. 1.35 min. Powyższe minima związane są z wymaganiami stosowanymi w wojskach powietrzno – desantowych. Osoby, które pozytywnie przeszły testy sprawnościowe zakwalifikowały się do drugiego etapu selekcji jakim są testy psychologiczne dla kandydatów do wojsk specjalnych. Finalnie selekcję przeszło26 podchorążych, którzy stali się członkami Sekcji Skoków Spadochronowych S3 WAT.

Szkolenie nowych adeptów spadochroniarstwa zaczęło się kilka miesięcy temu od 10 godzinnych zajęć teoretycznych z: skoku spadochronowego, prawa lotniczego, bezpieczeństwa skoków, wiedzy o spadochronie i określania miejsca zrzutu Następnie realizowano przygotowania naziemne obejmujące naukę układania spadochronu, techniki wyjścia z samolotu symulacje awaryjnego wypięcia czaszy głównej i otwarcia spadochronu zapasowego w uprzęży spadochronu, technikę lądowania. Teraz przyszedł czas na prawdziwe skoki spadochronowe, które zostaną poprzedzone dwudniowym szkoleniem w tunelu aerodynamicznym. Każdy z podchorążych spędzi w nim 40 minut. Przyszli skoczkowie pierwszy raz w życiu zderzą się ze strugami powietrza w symulowanym spadku swobodnym. Tutaj będą uczyć się, jak utrzymać stabilną sylwetkę podczas swobodnego spadania oraz jak poruszać się w trójwymiarowej przestrzeni, a to już jest sztuka latania. Podchorążowie w tunelu będą również ćwiczyć symulowane otwieranie spadochronu i kontrolowanie wysokości oraz procedury związane z sytuacjami awaryjnymi przy dużej prędkości spadania.

Po szkoleniu w tunelu rozpocznie się ośmiodniowy okres skoków spadochronowych na lotnisku Aeroklubu Warszawskiego w Chrcynnie. Kursanci będą skakali z wysokości 4000m z samolotu Cessna 208B. Cały kurs realizowany jest w systemie AFF (Accelerated FreeFall). Jest to przyspieszona nauka swobodnego spadania mająca na celu przygotowanie ucznia-skoczka do wykonywania samodzielnych skoków z opóźnionym otwarciem spadochronu z wysokości 4000m. W czasie skoków podchorążowie S3 WAT będą musieli wykazać się niezwykłym opanowaniem i odwagą, bowiem stojąc pierwszy raz w drzwiach samolotu będą musieli oddać swój pierwszy w życiu skok. Praktyczna część kursu AFF obejmuje 5 poziomów, które podchorążowie muszą zaliczyć. Zazwyczaj udaje się to wykonać w 5 skokach, lecz liczba skoków zależy od postępów czynionych przez uczestnika kursu. Każdy skok jest nagrywany. Po wylądowaniu następuje jego dokładne omówienie, na podstawie których uczeń otrzymuje informacje o swoich postępach oraz błędach. W trakcie pierwszych skoków podchorążowie będą skakać z dwoma instruktorami, a w każdym kolejnym z jednym. Aby zakończyć kurs AFF, student musi opanować umiejętność poprawnego wyjścia z samolotu, kontroli wysokości i czasu, utrzymywania stabilnej sylwetki, obrotów, przemieszczania się do przodu i tyłu, powracania do stabilnej pozycji po wytrąceniu jej z równowagi, samodzielnego otwierania spadochronu, pracy na spadochronie oraz lądowania w określonym miejscu. Każdy kurs kończy się egzaminem, po którym skoczek-uczeń będzie mógł wykonywać samodzielne skoki pod opieką instruktora. Warto dodać, że niezwykle ważną rolę odgrywa instruktor, który prowadzi ucznia od początku kursu, aż do jego zakończenia.

Kursu spadochronowy „LOT II” dla podchorążych sekcji S3 WAT odbędzie się w tym roku dzięki spółce TRMEW Obrót S.A., która sfinansuje całe przedsięwzięcie. Decyzję tę podjął Pan Sebastian Jabłoński, prezes Zarządu spółki TRMEW Obrót S.A. Ta niezwykle szlachetna i patriotyczna postawa wpisuje się we wspieranie obronności kraju. Dzięki niej podchorążowie S3 WAT będą mogli sprawdzić się w ekstremalnych warunkach, doświadczyć niesamowitych przeżyć oraz rozwinąć umiejętności, które przydadzą się w służbie ojczyźnie.

Serdecznie zapraszamy, wszystkich chętnych do obserwowania postępów podchorążych podczas kursu. Szkolenie w tunelu aerodynamicznym (8 i 9 lipca) będzie odbywać się w podwarszawskich Morach w „Flyspot – Indoor Skydiving” od godziny 8:00 do godziny 23:00 pierwszego dnia oraz od 8:00 do 18:00 drugiego dnia. Na skoki spadochronowe zapraszamy od 10 do 19 lipca na podwarszawskie lotnisko Aeroklubu Warszawskiego w Chrcynnie w godzinach 9:00-20:00.

Tekst: sierż. pchor. Jakub Fonfara

red. PZ

autor zdjęć: WAT

dodaj komentarz

komentarze


Wojna w świętym mieście, część trzecia
 
Tragiczne zdarzenie na służbie
Posłowie dyskutowali o WOT
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Daglezje poszukiwane
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
W obronie wschodniej flanki NATO
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
NATO na północnym szlaku
Weterani pod wszechstronną opieką
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
NATO on Northern Track
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Pływacy i maratończycy na medal
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wojna w świętym mieście, epilog
W Italii, za wolność waszą i naszą
Szybki marsz, trudny odwrót
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Święto stołecznego garnizonu
25 lat w NATO – serwis specjalny
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Awanse na Trzeciego Maja
Pytania o europejską tarczę
Pierwsi na oceanie
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pilecki ucieka z Auschwitz
Dumni z munduru
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wytropić zagrożenie
Pod skrzydłami Kormoranów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Gunner, nie runner
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Barwy Ojczyzny
Husarz na straży nieba
Zmiany w dodatkach stażowych
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ameryka daje wsparcie
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Wioślarze i triatlonistka na podium

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO