Od poniedziałku, 8 lipca, grupa podchorążych należąca do sekcji S3 WAT rozpocznie praktyczny kurs spadochronowy AFF (Accelerated FreeFall) pod kryptonimem „LOT II”.
Jest to druga edycja kursu spadochronowego organizowanego przez Fundację „Teraz Wojsko Polskie” i Związek Polskich Spadochroniarzy I Oddział Warszawa, a finansowanego w tym roku przez spółkę TRMEW Obrót S.A. W kursie tym biorą udział podchorążowie WAT, którzy przeszli selekcję do sekcji S3 WAT. Wybrańcy musieli zaliczyć: dystans 3000 m w czasie min. 12.10, bieg 10x10m w czasie min. 29,2s, podciąganie na drążku nachwytem min. 16 razy, bieg OSF (Ośrodek Sprawności Fizycznej) w czasie min. 1.35 min. Powyższe minima związane są z wymaganiami stosowanymi w wojskach powietrzno – desantowych. Osoby, które pozytywnie przeszły testy sprawnościowe zakwalifikowały się do drugiego etapu selekcji jakim są testy psychologiczne dla kandydatów do wojsk specjalnych. Finalnie selekcję przeszło26 podchorążych, którzy stali się członkami Sekcji Skoków Spadochronowych S3 WAT.
Szkolenie nowych adeptów spadochroniarstwa zaczęło się kilka miesięcy temu od 10 godzinnych zajęć teoretycznych z: skoku spadochronowego, prawa lotniczego, bezpieczeństwa skoków, wiedzy o spadochronie i określania miejsca zrzutu Następnie realizowano przygotowania naziemne obejmujące naukę układania spadochronu, techniki wyjścia z samolotu symulacje awaryjnego wypięcia czaszy głównej i otwarcia spadochronu zapasowego w uprzęży spadochronu, technikę lądowania. Teraz przyszedł czas na prawdziwe skoki spadochronowe, które zostaną poprzedzone dwudniowym szkoleniem w tunelu aerodynamicznym. Każdy z podchorążych spędzi w nim 40 minut. Przyszli skoczkowie pierwszy raz w życiu zderzą się ze strugami powietrza w symulowanym spadku swobodnym. Tutaj będą uczyć się, jak utrzymać stabilną sylwetkę podczas swobodnego spadania oraz jak poruszać się w trójwymiarowej przestrzeni, a to już jest sztuka latania. Podchorążowie w tunelu będą również ćwiczyć symulowane otwieranie spadochronu i kontrolowanie wysokości oraz procedury związane z sytuacjami awaryjnymi przy dużej prędkości spadania.
Po szkoleniu w tunelu rozpocznie się ośmiodniowy okres skoków spadochronowych na lotnisku Aeroklubu Warszawskiego w Chrcynnie. Kursanci będą skakali z wysokości 4000m z samolotu Cessna 208B. Cały kurs realizowany jest w systemie AFF (Accelerated FreeFall). Jest to przyspieszona nauka swobodnego spadania mająca na celu przygotowanie ucznia-skoczka do wykonywania samodzielnych skoków z opóźnionym otwarciem spadochronu z wysokości 4000m. W czasie skoków podchorążowie S3 WAT będą musieli wykazać się niezwykłym opanowaniem i odwagą, bowiem stojąc pierwszy raz w drzwiach samolotu będą musieli oddać swój pierwszy w życiu skok. Praktyczna część kursu AFF obejmuje 5 poziomów, które podchorążowie muszą zaliczyć. Zazwyczaj udaje się to wykonać w 5 skokach, lecz liczba skoków zależy od postępów czynionych przez uczestnika kursu. Każdy skok jest nagrywany. Po wylądowaniu następuje jego dokładne omówienie, na podstawie których uczeń otrzymuje informacje o swoich postępach oraz błędach. W trakcie pierwszych skoków podchorążowie będą skakać z dwoma instruktorami, a w każdym kolejnym z jednym. Aby zakończyć kurs AFF, student musi opanować umiejętność poprawnego wyjścia z samolotu, kontroli wysokości i czasu, utrzymywania stabilnej sylwetki, obrotów, przemieszczania się do przodu i tyłu, powracania do stabilnej pozycji po wytrąceniu jej z równowagi, samodzielnego otwierania spadochronu, pracy na spadochronie oraz lądowania w określonym miejscu. Każdy kurs kończy się egzaminem, po którym skoczek-uczeń będzie mógł wykonywać samodzielne skoki pod opieką instruktora. Warto dodać, że niezwykle ważną rolę odgrywa instruktor, który prowadzi ucznia od początku kursu, aż do jego zakończenia.
Kursu spadochronowy „LOT II” dla podchorążych sekcji S3 WAT odbędzie się w tym roku dzięki spółce TRMEW Obrót S.A., która sfinansuje całe przedsięwzięcie. Decyzję tę podjął Pan Sebastian Jabłoński, prezes Zarządu spółki TRMEW Obrót S.A. Ta niezwykle szlachetna i patriotyczna postawa wpisuje się we wspieranie obronności kraju. Dzięki niej podchorążowie S3 WAT będą mogli sprawdzić się w ekstremalnych warunkach, doświadczyć niesamowitych przeżyć oraz rozwinąć umiejętności, które przydadzą się w służbie ojczyźnie.
Serdecznie zapraszamy, wszystkich chętnych do obserwowania postępów podchorążych podczas kursu. Szkolenie w tunelu aerodynamicznym (8 i 9 lipca) będzie odbywać się w podwarszawskich Morach w „Flyspot – Indoor Skydiving” od godziny 8:00 do godziny 23:00 pierwszego dnia oraz od 8:00 do 18:00 drugiego dnia. Na skoki spadochronowe zapraszamy od 10 do 19 lipca na podwarszawskie lotnisko Aeroklubu Warszawskiego w Chrcynnie w godzinach 9:00-20:00.
Tekst: sierż. pchor. Jakub Fonfara
autor zdjęć: WAT
komentarze