moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Amfibia, która pływa tyłem

Choć wszystkie amfibie – pojazdy lądowo-wodne – sprawnie pokonują wodę, to na twardym gruncie nie idzie im już tak dobrze. Niemieccy inżynierowie opracowali konstrukcję, która łamie ten schemat. Wóz APVT sprawnie przeprawia się przez rzekę i jezioro i bez problemu przemierza szutrową drogę. Tajemnica sukcesu tkwi w konstrukcji silnika i sylwetce.

APVT, czyli Amphibious Protected Vehicle Tracked, to amfibia zbudowana przez inżynierów niemieckiego koncernu Krauss-Maffei Wegmann (produkującego m.in. czołgi Leopard 2). Na pierwszy rzut oka przypomina ona zdecydowaną większość konstrukcji tej klasy. Pojazd porusza się na gąsienicach, napędzany jest silnikiem Diesla o mocy ponad 800 koni mechanicznych, ma długość prawie 9,5 metra, 3 metry szerokości, 2,7 metra wysokości i waży około 25 ton.

Wóz uzbrojony jest w zdalnie sterowany moduł KMW RWCS 200+, którego podstawowy oręż stanowi 20 mm armata automatyczna, jednak na życzenie użytkowników może ona być zamieniona na dwa karabiny maszynowe – 7,62 mm oraz 12,7 mm oraz 40 mm granatnik.

Konstruktorzy deklarują, że APVT w wodzie może poruszać z prędkością 13–14 km na godzinę (używane przez polską armię amfibie PTS – około 10 km/h). Na lądzie niemiecka konstrukcja może osiągnąć prędkość aż około 70 km/h (PTS-y maksymalnie 40 km/h). To wyjątkowa zdolność, bo tego typu pojazdy dobrze radzą sobie w rzece czy jeziorze, ale na szutrowej drodze większość z nich wyraźnie odstaje od wozów stricte lądowych.

Niemieccy inżynierowie twierdzą, że w prosty sposób rozwiązali ten problem. Wszystko zależy od kierunku poruszania się. – Jedna strona APVT jest przystosowana bardziej do zadań amfibijnych, a druga do zadań lądowych  – wyjaśnia Heiner Oehlen, szef programu APVT w koncernie KMW.

W praktyce wygląda to tak, że amfibia podczas pokonywania przeszkody wodnej, płynie tyłem. Tył pojazdu został specjalnie uformowany i wyposażony w wysoki falochron. Dzięki takiej sylwetce opór wody jest znacznie mniejszy, tym samym uzyskana prędkość pływania, znacznie większa. Kiedy amfibia dotrze już na brzeg, pojazd zatrzymuje się, kierowca przesiada się do przodu (albo dla oszczędności czasu jego miejsce zajmuje drugi operator) i rusza w teren.

– To jest naprawdę wyjątkowa konstrukcja, gdyż udało nam się w pojeździe amfibijnym zastosować wysokie zdolności trakcyjne. Osiągnęliśmy to m.in. dzięki schowaniu we wnętrzu całego silnika strumieniowego, który napędza pojazd w wodzie. W innych amfibiach elementy napędu śrubowego najczęściej są na wierzchu i łatwo je uszkodzić – podkreśla Heiner Oehlen.

Konstruktorzy APVT podkreślają, że pojazd, który może zabrać na pokład 8 żołnierzy desantu, zachowuje pełną zdolność pływania przy 31 tonach. Oznacza to, że amfibię można albo jeszcze znacząco dozbroić, albo wzmocnić jej opancerzenie, gdyż ma około 5–6 ton zapasu ładunkowego.

APVT po raz pierwszy została pokazana publicznie podczas tegorocznych paryskich targów Eurosatory.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
 
Pierwsze Homary-K w Wojsku Polskim
Mocny sygnał od NATO
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
„Nie” dla wojskowej misji w Ukrainie
Po Hucie Pieniackiej nie został ślad
Podwójny Półmaraton Komandosa
Lista trupich główek
F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
Nagroda dla reporterów „Polski Zbrojnej”
Andrzej Grzyb: Ws. obrony cywilnej liczę na porozumienie ponad podziałami
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
Operacja „Gryf” i „Rengaw” na Podlasiu
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Szczury Pustyni dotarły do Polski
Zmiany w dowództwie Żandarmerii Wojskowej
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Żołnierze NATO nie pojadą do Ukrainy
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Jaką drogą po wojskowy indeks?
Zamiana po włosku
Wojenny bohater na szubienicy
Priorytety dla armii
Polska przystań brytyjskich jeńców
Ostrożnie! Czołgi na drodze
Bruksela przed szczytem
„Brilliant Jump 2024”: finał długiego marszu
Dobrowolsi – czas start!
Air Show ’25 – do zobaczenia
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Kleszcze dla wojska
Leopardy jadą na poligon
Jakie podwyżki dla żołnierzy
Będzie za co kupić koreańską broń
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Zachód przeciwko „korsarzom”
Tajna misja polskiej agentki
Offset dla „Wisły”
Palmiry – miejsce kaźni
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Nowoczesna łączność dla armii
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Telefon zaufania dla żołnierzy
Rozmowy w Pałacu Prezydenckim o bezpieczeństwie
Eurofightery znowu w Polsce
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
Brak perspektyw na szybką zmianę sytuacji w Ukrainie
Zimowy sprawdzian podchorążych
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Wielki test w West Point coraz bliżej
Nowoczesny system IBCS dla Wojska Polskiego
Szwecja kolejnym członkiem NATO
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Wojna o porządek świata
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Nowy szef CWCR
Którą drogą do armii?
Abramsy pod dobrą opieką

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO