moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrzębie powitały nowe Boeingi

Trzy myśliwce F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Krzesin eskortowały nowe pasażerskie Boeingi należące do Polskich Linii Lotniczych LOT. Maszyny narodowego przewoźnika mają okolicznościowe zdobienia: biało-czerwoną flagę i napis „Dumni z niepodległości Polski”. Boeing 787-9 Dreamliner wylądował na Okęciu wczoraj, a Boeing 737 – dziś.

Pasażerskie maszyny przyleciały do Polski prosto z fabryki w Everett w USA. Jastrzębie eskortowały je od granic Polski. – Wykonaliśmy dwie asysty dla pasażerskich samolotów LOT-u. Maszyny przechwytywaliśmy nad linią brzegową Bałtyku – mówi Rattler, pilot F-16 i szef sekcji szkolenia lotniczego 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Rattler był nie tylko koordynatorem obydwu eskort, lecz także pilotem jednego z samolotów biorących w nich udział. Najpierw na wysokości 31 tysięcy stóp przy Boeingach leciały trzy Jastrzębie. Później, nad Grudziądzem, jeden z myśliwców odłączył się i wrócił do bazy w Krzesinach. Pozostałe dwa skierowały się na lotnisko Okęcie. – Wykonaliśmy przejście nad pasem i wróciliśmy do Krzesin – wyjaśnia pilot.

Eskorta trwała około 20 minut, a myśliwce leciały w odległości 200 stóp od Boeingów. – Latamy w zasadzie na takich samych wysokościach jak nowoczesne samoloty pasażerskie, więc taka eskorta to dla nas normalny pułap i prędkość operacyjna – mówi Rattler.

Przygotowanie takiej operacji trwało tydzień, ale jak podkreśla pilot F-16, była ona w dużej mierze świetnie zorganizowana przez LOT. – My musieliśmy wybrać maszyny odpowiednie do takiego lotu oraz załogi i pilotów z odpowiednimi uprawnieniami – opowiada Rattler. Piloci musieli również ustalić odpowiednią dla misji konfigurację myśliwców, a to wiąże się m.in. z zabraniem odpowiedniego zapasu paliwa. – To ważne, bo od tego zależy, na jaką wysokość będzie mógł wejść samolot – tłumaczy jeden z pilotów.

Krzesińscy piloci zadbali o to, by wszystko było dopięte na ostatni guzik. – Wiem, że w Locie pracują profesjonaliści, tak samo jak w naszej bazie. Chciałem to pokazać podczas tych lotów, zwłaszcza że to wydarzenie obserwowała cała Polska – dodaje Rattler. Podczas wczorajszego lotu trzeba było jednak zmodyfikować przygotowane plany. – Dreamliner, który z fabryki w Everett w USA leciał 12 godzin, sporo nadrobił na tej długiej trasie i nieco za szybko przyleciał. Musieliśmy więc zmienić nasze plany. Nie powiem, żeby to była dla mnie nerwowa sytuacja, po prostu wymagała szybkiej reakcji – mówi wojskowy koordynator eskorty.

Misje eskortowania pasażerskich samolotów to element szkolenia i zadanie zbliżone do tego, czym zajmują się na przykład pary myśliwców podczas dyżuru bojowego. Podobne zadania piloci wykonują również podczas ćwiczeń Renegade, gdy muszą przechwycić statek powietrzny z terrorystami na pokładzie. – Tego typu misje są wykonywane na przykład w sytuacji, gdy cywilny samolot stracił łączność radiową. Wszyscy pamiętamy 2011 rok, gdy kapitan Tadeusza Wrona lądował awaryjnie na Okęciu. Wówczas pasażerskiemu Boeingowi lecącemu na warszawskie lotnisko asystowały myśliwce F-16 z pary dyżurnej – wyjaśnia pilot F-16.

Samoloty pasażerskie, które przyleciały na Okęcie – Boeing 787-9 Dreamliner oraz Boeing 737 – zasilą flotę LOT-u. Będą latały na długich, transatlantyckich trasach, m.in. do Nowego Jorku, Chicago i Toronto. Obydwa mają na sobie specjalne malowania z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości. Umieszczono na nich powiewającą biało-czerwoną flagę, kontur mapy Polski oraz napisy: „Dumni z niepodległości Polski” i „Proud of Poland's Independence”.

Ewa Korsak

autor zdjęć: 31 BLT

dodaj komentarz

komentarze


Wiązką w przeciwnika
 
Fundusze na obronność będą dalej rosły
„Czajka” na stępce
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Trzecia umowa na ZSSW-30
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Czworonożny żandarm w Paryżu
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Rosomaki i Piranie
Medycyna „pancerna”
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Zmiana warty w PKW Liban
Bohaterowie z Alzacji
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
W drodze na szczyt
Kluczowy partner
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Chirurg za konsolą
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Wybiła godzina zemsty
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Niedźwiadek” na czele AK
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
„Szczury Tobruku” atakują
Świąteczne spotkanie na Podlasiu
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Kadeci na medal
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Determinacja i wola walki to podstawa
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Wszystkie oczy na Bałtyk
Rekord w „Akcji Serce”
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Polskie Pioruny bronią Estonii
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Olympus in Paris
Polskie Casy będą nowocześniejsze
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Kluczowa rola Polaków
Awanse dla medalistów
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Ryngrafy za „Feniksa”
Posłowie o modernizacji armii
Olimp w Paryżu
Jak Polacy szkolą Ukraińców

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO