moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrzębie powitały nowe Boeingi

Trzy myśliwce F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Krzesin eskortowały nowe pasażerskie Boeingi należące do Polskich Linii Lotniczych LOT. Maszyny narodowego przewoźnika mają okolicznościowe zdobienia: biało-czerwoną flagę i napis „Dumni z niepodległości Polski”. Boeing 787-9 Dreamliner wylądował na Okęciu wczoraj, a Boeing 737 – dziś.

Pasażerskie maszyny przyleciały do Polski prosto z fabryki w Everett w USA. Jastrzębie eskortowały je od granic Polski. – Wykonaliśmy dwie asysty dla pasażerskich samolotów LOT-u. Maszyny przechwytywaliśmy nad linią brzegową Bałtyku – mówi Rattler, pilot F-16 i szef sekcji szkolenia lotniczego 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Rattler był nie tylko koordynatorem obydwu eskort, lecz także pilotem jednego z samolotów biorących w nich udział. Najpierw na wysokości 31 tysięcy stóp przy Boeingach leciały trzy Jastrzębie. Później, nad Grudziądzem, jeden z myśliwców odłączył się i wrócił do bazy w Krzesinach. Pozostałe dwa skierowały się na lotnisko Okęcie. – Wykonaliśmy przejście nad pasem i wróciliśmy do Krzesin – wyjaśnia pilot.

Eskorta trwała około 20 minut, a myśliwce leciały w odległości 200 stóp od Boeingów. – Latamy w zasadzie na takich samych wysokościach jak nowoczesne samoloty pasażerskie, więc taka eskorta to dla nas normalny pułap i prędkość operacyjna – mówi Rattler.

Przygotowanie takiej operacji trwało tydzień, ale jak podkreśla pilot F-16, była ona w dużej mierze świetnie zorganizowana przez LOT. – My musieliśmy wybrać maszyny odpowiednie do takiego lotu oraz załogi i pilotów z odpowiednimi uprawnieniami – opowiada Rattler. Piloci musieli również ustalić odpowiednią dla misji konfigurację myśliwców, a to wiąże się m.in. z zabraniem odpowiedniego zapasu paliwa. – To ważne, bo od tego zależy, na jaką wysokość będzie mógł wejść samolot – tłumaczy jeden z pilotów.

Krzesińscy piloci zadbali o to, by wszystko było dopięte na ostatni guzik. – Wiem, że w Locie pracują profesjonaliści, tak samo jak w naszej bazie. Chciałem to pokazać podczas tych lotów, zwłaszcza że to wydarzenie obserwowała cała Polska – dodaje Rattler. Podczas wczorajszego lotu trzeba było jednak zmodyfikować przygotowane plany. – Dreamliner, który z fabryki w Everett w USA leciał 12 godzin, sporo nadrobił na tej długiej trasie i nieco za szybko przyleciał. Musieliśmy więc zmienić nasze plany. Nie powiem, żeby to była dla mnie nerwowa sytuacja, po prostu wymagała szybkiej reakcji – mówi wojskowy koordynator eskorty.

Misje eskortowania pasażerskich samolotów to element szkolenia i zadanie zbliżone do tego, czym zajmują się na przykład pary myśliwców podczas dyżuru bojowego. Podobne zadania piloci wykonują również podczas ćwiczeń Renegade, gdy muszą przechwycić statek powietrzny z terrorystami na pokładzie. – Tego typu misje są wykonywane na przykład w sytuacji, gdy cywilny samolot stracił łączność radiową. Wszyscy pamiętamy 2011 rok, gdy kapitan Tadeusza Wrona lądował awaryjnie na Okęciu. Wówczas pasażerskiemu Boeingowi lecącemu na warszawskie lotnisko asystowały myśliwce F-16 z pary dyżurnej – wyjaśnia pilot F-16.

Samoloty pasażerskie, które przyleciały na Okęcie – Boeing 787-9 Dreamliner oraz Boeing 737 – zasilą flotę LOT-u. Będą latały na długich, transatlantyckich trasach, m.in. do Nowego Jorku, Chicago i Toronto. Obydwa mają na sobie specjalne malowania z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości. Umieszczono na nich powiewającą biało-czerwoną flagę, kontur mapy Polski oraz napisy: „Dumni z niepodległości Polski” i „Proud of Poland's Independence”.

Ewa Korsak

autor zdjęć: 31 BLT

dodaj komentarz

komentarze


Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Niemiecki plan zniszczenia Polski
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Z najlepszymi na planszy
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
„Road Runner” w Libanie
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Rekompensaty na nowych zasadach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Czołgiści w ogniu
Black Hawki nad Warszawą
Brytyjczycy na wschodniej straży
Brytyjczycy żegnają Malbork
Orlik na Alfę
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Wielkie zbrojenia za Odrą
Defendery skompletowane
Największy transport Abramsów w tym roku
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Świetne występy polskich żołnierzy
Pożegnanie z Columbią
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
NATO – jesteśmy z Polską
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Kurs dla najlepszych w SERE
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Premier: prowokacja bez precedensu
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Dwie agresje, dwie okupacje
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Zwycięska batalia o stolicę
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Hekatomba na Woli
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Krok ku niezależności
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Husarz z polskim instruktorem
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Terytorialsi na pętli
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Tukan na smyczy
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Święto Wojsk Lądowych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO