moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańskie Herculesy wylądowały w Powidzu

Cztery samoloty transportowe C-130 Hercules oraz niemal 130 amerykańskich lotników przyleciało do Polski na ćwiczenia w ramach drugiej w tym roku zmiany pododdziału Aviation Detachment. Wspólnie z Polakami będą się szkolić w desantowaniu ludzi i ładunków, w lądowaniu na nieutwardzonych pasach oraz w lotach nocnych.

– Już po raz drugi w tym roku polskie i amerykańskie załogi spotkały się na wspólnym szkoleniu w ramach rotacji pododdziału Aviation Detachment. Szkolenie rozpoczęło się 13 października, a zakończy 10 listopada. Zatem przed załogami cztery tygodnie intensywnych powietrznych treningów – zapowiada kpt. Martyna Fedro-Samojedny, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Amerykanie, którzy kilka dni temu wylądowali w Powidzu, służą na co dzień w 934 Skrzydle Transportowym w Minneapolis w Stanach Zjednoczonych oraz w 86 Skrzydle Transportowym w niemieckim Ramstein. Lotnicy USAF przylecieli do Polski czterema transportowcami C-130 Hercules w wersji „J” i „H”. W treningu w Polsce będą uczestniczyć piloci, nawigatorzy, technicy pokładowi, technicy załadunku, tzw. loadmasterzy, oraz logistycy, łącznościowcy, medycy i specjaliści, którzy zajmują się zabezpieczeniem zrzutów osobowych i towarowych. W Polsce szkolić się będą wspólnie z załogami z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego, czyli jedynej jednostki, w której są samoloty transportowe C-130 Hercules.

– Polskie i amerykańskie załogi będą się szkolić razem, ale nie oznacza to, że będziemy mieszać składy załóg. Podczas lotów amerykańskich transportowców na pokładzie w roli obserwatorów będą Polacy. I odwrotnie: Amerykanie będą obserwować sposób działania naszych lotników – mówi kpt. Fedro-Samojedny. – Poza tym załogi będą wspólnie przygotowywać się do misji powietrznych oraz brać udział w planowaniu zadań.

Zgodnie z założeniami każdy z samolotów wykorzystywanych podczas szkolenia spędzi w powietrzu około 60 godzin. Oznacza to, że przez przynajmniej 5 godzin dziennie transportowce będą wykonywać zadania w przestrzeni powietrznej. Loty będą się odbywać niemal nad całym obszarem Polski, ale Herculesy będzie można zobaczyć przede wszystkim nad Wickiem Morskim, Pustynią Błędowską, Toruniem i Powidzem.

W programie powietrznych ćwiczeń przewidziano m.in.: loty dzienne oraz nocne z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych, trening startów i lądowań na pasach nieutwardzonych oraz loty w ugrupowaniu kilku maszyn. Dodatkowo piloci przećwiczą także współdziałanie z myśliwcami. Do pododdziału Av-Det i szkolących się z nim Polaków dołączą myśliwce F-16 i MiG-29. – Załogi będą ćwiczyć na przykład taktykę unikania ataków samolotów myśliwskich. Będziemy trenować manewry na wysokości od 900 do 5000 m. W realnych warunkach, by uniknąć zestrzelenia, transportowce musiałaby latać znacznie niżej – mówi mjr Tomasz Przecherski, nawigator z 33 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Załogi przećwiczą także desantowanie żołnierzy 6 Brygady Powietrznodesantowej oraz precyzyjne zrzuty ciężkich ładunków, czyli tzw. tary desantowej. Zasobniki towarowe CDS (Container Delivery System) ważą zwykle około 500 kg. – Pogoda jest na razie dobra, mam więc nadzieję, że cały plan szkolenia uda się zrealizować. Rozpoczynamy od desantowania wojska na Pustynię Błędowską. Spadochroniarze będą skakać z pokładu polskich i amerykańskich samolotów – dodaje rzecznik 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego.

Po raz drugi wspólnie z pododdziałem Av-Det w Powidzu szkolić się będzie także 8 Baza Lotnictwa Transportowego z Balic. Mniejsze transportowce C-295M nie będą rywalizować w powietrzu z Herculesami, ale zajmą się trenowaniem procedur związanych z ewakuacją medyczną poszkodowanych. Taki podział obowiązków wynika między innymi z tego, że w składzie balickiej jednostki działa Zespół Ewakuacji Medycznej, który na pokładzie Casy transportuje rannych i poszkodowanych żołnierzy do Polski. – Szkolenie z Amerykanami tradycyjnie podsumujemy udziałem w lotniczych zawodach. 25 października załogi z obu krajów będą rywalizowały w precyzyjnych zrzutach ładunków oraz w celności lądowania – mówi kpt. Martyna Fedro-Samojedny.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych, tzw. Aviation Detachment (Av-Det), stacjonuje w Polsce na stałe na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia Memorandum of Understanding z 2011 roku. W Łasku tworzy go grupa kilku amerykańskich żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Dodatkowo na ćwiczenia lotnicze do Polski przylatują piloci i personel techniczny z USA. Szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i 32 Bazy w Łasku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podchorążowie lepsi od oficerów
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Awanse dla medalistów
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Wybiła godzina zemsty
Fiasko misji tajnych służb
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Kluczowy partner
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Rekord w „Akcji Serce”
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
„Niedźwiadek” na czele AK
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Wiązką w przeciwnika
Chirurg za konsolą
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Polskie Pioruny bronią Estonii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Więcej powołań do DZSW
Olympus in Paris
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Rehabilitacja poprzez sport
W drodze na szczyt
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Ochrona artylerii rakietowej
Rosomaki i Piranie
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Zrobić formę przed Kanadą
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Kluczowa rola Polaków
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Posłowie o modernizacji armii
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Czworonożny żandarm w Paryżu
Zmiana warty w PKW Liban
Olimp w Paryżu
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Ryngrafy za „Feniksa”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO