moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Transportowce nad Powidzem

Loty w ugrupowaniu kilku maszyn, niskie przeloty z wykorzystaniem noktowizji, zrzut kilkutonowych ładunków i obrona przed atakującym myśliwcem. Takie zadania wykonują polscy i amerykańscy lotnicy, którzy w Powidzu szkolą się w ramach kolejnej zmiany pododdziału Aviation Detachment. Trening transportowców zakończy się 28 marca.

– To pierwsza w tym roku rotacja Aviation Detachment. Od 6 marca w Powidzu szkoli się prawie 90 amerykańskich żołnierzy. Lotnicy z 166 Airlift Wing Delaware Air National Guard przylecieli do Polski dwoma samolotami transportowymi C-130H – mówi kpt. Martyna Fedro-Samojedny, oficer prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Wśród amerykańskich lotników są piloci, nawigatorzy, technicy pokładowi oraz loadmasterzy, czyli technicy załadunku. W Polsce szkolą się także inżynierowie oraz obsługa naziemna.

Podczas trzytygodniowego pobytu Amerykanie współpracują głównie z żołnierzami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego, czyli jedynej jednostki polskich sił powietrznych, która ma w wyposażeniu samoloty C-130E. Po raz pierwszy jednak do szkolenia z pododdziałem Av-Det dołączyła także 8 Baza Lotnictwa Transportowego z Balic. Średnie transportowce C-295M z tej jednostki zajmują się ewakuacją medyczną poszkodowanych. – W składzie amerykańskiego pododdziału, który przyleciał do Polski znaleźli się także medycy. Razem z personelem Zespołu Ewakuacji Medycznej z Balic trenują przewóz poszkodowanych oraz procedury związane z opieką nad rannymi – dodaje płk pil. Krzysztof Szymaniec, dowódca 8 Bazy.

Taktyka na niebie

Każdego dnia z lotniska w Powidzu w powietrze wzbijają się dwa amerykańskie samoloty C-130H i dwa polskie C-130E Hercules. Załogi wykonują loty taktyczne w polskiej przestrzeni powietrznej. – W czasie szkolenia nie mieszamy załóg. Amerykanie wykorzystują swoje statki powietrzne, a my swoje. Ale współpracujemy ze sobą na każdym etapie misji lotniczych, od planowania operacji, przez jej wykonanie – opisuje mjr nawig. Tomasz Przecherski, oficer sekcji planowania operacji powietrznych 33 Bazy Lotnictwa Transportowego. – Szkolimy się w symulowanych warunkach wojennych. Układamy różnego rodzaju scenariusze, dotyczące zagrożeń z powietrza i ziemi – dodaje.



Codziennie lotnicy wykonują dwie kilkugodzinne misje w powietrzu. Pierwsza rozpoczyna się zwykle około 10 rano, druga po zachodzie słońca. – Wtedy możemy szkolić się w lotach taktycznych z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych – dodaje mjr Przecherski. To, jak wyjaśnia, jedno z najtrudniejszych zadań, z którymi mierzą się piloci. W zaciemnionej kabinie, bez żadnego oświetlenia, załogi wyposażone w gogle NVG uruchamiają maszynę, startują, a później wykonują trzygodzinny lot po wyznaczonej trasie. – Do najbardziej wymagających należą niskie przeloty w formacji kilku samolotów i manewry na wysokości od 90 do 150 metrów. Ale sam lot to nie wszystko. Zanim samolot wzbije się w powietrze trzeba się do takiego zadania starannie przygotować: rozpoznać trasę i znaleźć ewentualne przeszkody terenowe – przyznaje mjr Przecherski.

W programie trzytygodniowego szkolenia poza lotami z wykorzystaniem noktowizji są także loty w ugrupowaniu taktycznym na różnych wysokościach, lądowanie na pasach nieutwardzonych oraz desantowanie ludzi i ładunków. – Ze względu na złe warunki pogodowe nie udało nam się przeprowadzić desantowania spadochroniarzy 6 Brygady Powietrznodesantowej. Zrobiliśmy za to zrzut ciężkich zasobników towarowych na Pustynię Błędowską – mówi oficer sekcji planowania operacji powietrznych 33 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Rywalizacja gigantów

– Szkolenie w ramach w ramach Av-Det dobiega końca, ale nasi żołnierze nie zwalniają tempa. Przed nimi kolejne loty w ugrupowaniach kilku maszyn oraz zrzut kilkutonowych platform desantowych na Pustynię Błędowską – dodaje kpt. Martyna Fedro-Samojedny.

Podczas szkolenia piloci transportowców dwukrotnie spotkali się w powietrzu z myśliwcami MiG-29. – Ćwiczyliśmy taktykę obronną stosowaną przeciwko myśliwcom. W realnych warunkach te wszystkie skomplikowane manewry, które mają zapobiec zestrzeleniu samolotu transportowego wykonywalibyśmy nisko nad ziemią. W czasie treningu takie zadania prowadziliśmy na wysokości od 900 do 5000 m – opowiada mjr Przecherski.



To jednak nie wszystko. W piątek w Powidzu odbędą się zawody, w których wystartują dwie polskie i dwie amerykańskie załogi. Dowódcą ugrupowania będzie kpt. pil. Szymon Gajowniczek, instruktor z 33 Bazy. Pod jego nadzorem załogi będą rywalizowały w precyzyjnych zrzutach ładunków (zasobniki mają wylądować we wskazanym miejscu) oraz w celności lądowania. Podczas tej ostatniej konkurencji samoloty będą musiały wylądować w określonym punkcie, jak najbliżej linii w tzw. strefie przyziemienia.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych, tzw. Aviation Detachment (Av-Det), stacjonuje w Polsce na stałe na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia „Memorandum of Understanding” z 2011 roku. W Łasku tworzy go grupa kilku amerykańskich żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Dodatkowo, przynajmniej raz na kwartał, na ćwiczenia lotnicze w Polsce przylatują piloci i personel techniczny z USA. Szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz Baz Lotnictwa Taktycznego – 31 w Krzesinach i 32 w Łasku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Piotr Łysakowski, kpt. Martyna Fedro-Samojedny

dodaj komentarz

komentarze


Konstytucja – fundament dla pokoleń
 
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Henry Szymanski na tropie prawdy
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Więcej polskiego trotylu dla USA
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Walka pod napięciem
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Nasi czołgiści najlepsi
Ustawa bliżej żołnierzy
DriX – towarzysz okrętu
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Podniebne wsparcie sojuszników
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Historyczna umowa z Francją
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Pegaz nad Europą
Gra o kapitulację
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Wiedza na trudne czasy
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Koniec wojny, którego nie znamy
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Ogień z nabrzeża
Pierwsza misja Gripenów
Nowy prezes PGZ-etu
Początek „Burzy”
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Gdy sekundy decydują o życiu
Na pomoc po katastrofie
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Pracowity dyżur Typhoonów
Składy wysokiego ryzyka
Nowa siła uderzeniowa
Apache’e na horyzoncie
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Wspólna wola obrony
Sport kształtuje mentalność
Polskie F-16 w służbie NATO
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Więcej na mieszkanie za granicą
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Więcej amunicji do Rosomaków
Obierki z błotem
Rodzina na wagę złota
Podniebny Pegaz
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Poznać rakietowego Homara
Ukwiał z Gdańska
Szabla hubalczyków

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO