moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drugie życie „Kubusia”

„Kubuś”, najstarszy zachowany polski samochód pancerny, został odrestaurowany. Odnowiono jego wnętrze, zmieniono malowanie, a przede wszystkim zamontowano układ hamulcowy i zreperowano silnik, dzięki czemu „Kubuś” może jeździć. Odrestaurowany samochód można było zobaczyć w Warszawie podczas biegu imienia rotmistrza Pileckiego. 


Renowacją „Kubusia” zajęli się Artur Marciniak i Jakub Nowicki, mechanicy z programu Discovery Channel „Retro Reanimacja”. Odrestaurowali już m.in. niemiecki motocykl DKW NZ 250, sowiecki samochód terenowy GAZ 67 Czapajew oraz polskiego „Kubusia”. Efekty swojej pracy na początku września zaprezentowali dziennikarzom, a podczas niedzielnego biegu im. rotmistrza Pileckiego odrestaurowanego „Kubusia” mogli zobaczyć wszyscy zainteresowani. Bieg odbył się 13 września o godzinie 11.45 w parku Kępa Potocka.

Renowacja tego zabytkowego pojazdu nie była łatwym zadaniem, dlatego mechanikom pomagali specjaliści z Muzeum Wojska Polskiego, w którym na co dzień można „Kubusia” oglądać. – Trzeba było działać bardzo ostrożnie, w końcu „Kubuś” to zabytek, perła Muzeum Wojska Polskiego – mówi Andrzej Tułowiecki, rzecznik prasowy Muzeum. 

Remont trwał miesiąc. W tym czasie mechanicy odnowili wnętrze samochodu. Do środka wstawili fotele oraz ławkę dla pasażerów i strzelca. – Została też usunięta farba, którą w latach 60. pokryto wóz. To nie było oryginalne malowanie „Kubusia”, więc teraz, po renowacji, jest bardziej zbliżony do oryginału niż przed remontem – wyjaśnia Wiesław Zajdler, specjalista do spraw sprzętu ciężkiego Muzeum Wojska Polskiego.

Usunięto jeszcze jeden błąd, który popełniono podczas remontu w latach 60. – Zostały usunięte metalowe elementy zabudowy tylnej osi, których w oryginalnym pojeździe nie było – przyznaje Zajdler. Mechanicy z „Retro Reanimacji” wstawili również układ hamulcowy i wyremontowali silnik „Kubusia”. Dzięki temu samochód może sprawnie jeździć.

Niektóre części zostały sprowadzone z zagranicy. Na przykład z Niemiec przywieziono opony w bardzo nietypowym rozmiarze, na Ukrainie kupiono cylindry hamulcowe.

Widzowie będą mogli zobaczyć „Kubusia”i proces jego restaurowania 11 listopada na kanale Discovery Channel. Wtedy zostanie wyemitowany premierowy odcinek nowej serii „Retro Reanimacji” opowiadający o odnawianiu „Kubusia”. Na co dzień samochód można oglądać w Muzeum Wojska Polskiego.

Konstruktorem pojazdu był żołnierz Armii Krajowej Józef Ryszard Fernik. Nazwał go na cześć swojej żony zamordowanej przez żołnierzy Wehrmachtu 4 sierpnia 1944 roku. Jej pseudonim powstańczy brzmiał „Kubuś”. Pojazd był konstruowany od 15 do 22 sierpnia 1944 roku w warsztacie Daszyńskiego i Kwiatkowskiego. Powstał na bazie samochodu ciężarowego Chevrolet 155, należącego do Elektrowni Warszawskiej. „Kubuś” dwukrotnie brał udział w próbach zdobycia przez powstańców ze zgrupowania „Krybar” Uniwersytetu Warszawskiego: 23 sierpnia i 2 września 1944 roku. Żadna z tych prób się nie powiodła. Dla współczesnych warszawiaków samochód jest jednym z symboli  walki o Warszawę. Jego replika znajduje się w Muzeum Powstania Warszawskiego.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Ewa Korsak

dodaj komentarz

komentarze

~brick
1442148120
Jak sami nie zadbany o swoje zabytki, to zostaniemy z niczym.
3B-3B-A1-91

PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pancerniacy jadą na misję
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Trzy „Duchy" na Bałtyk
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Wojsko ma swojego satelitę!
Polski „Wiking” dla Danii
Artylerzyści mają moc!
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Przygotowani znaczy bezpieczni
Dzień wart stu lat
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Uczelnie łączą siły
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojskowa łączność w Kosmosie
Holenderska misja na polskim niebie
Borsuki jadą do wojska!
Nowe zdolności sił zbrojnych
Komplet medali wojskowych na ringu
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
W krainie Świętego Mikołaja
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Po co wojsku satelity?
Wojsko przetestuje nowe technologie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Zwrot na Bałtyk
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Z Su-22 dronów nie będzie
Plan na WAM
Kapral Bartnik mistrzem świata
Czwarta dostawa Abramsów
Razem na ratunek
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Militarne Schengen
Czas na polskie Borsuki
Mundurowi z benefitami
Najdłuższa noc
Szwedzi w pętli
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Don’t Get Hacked
Nadchodzi era Borsuka
Niebo pod osłoną
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Gdy ucichnie artyleria
F-35 z Norwegii znowu w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO