moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drugie życie „Kubusia”

„Kubuś”, najstarszy zachowany polski samochód pancerny, został odrestaurowany. Odnowiono jego wnętrze, zmieniono malowanie, a przede wszystkim zamontowano układ hamulcowy i zreperowano silnik, dzięki czemu „Kubuś” może jeździć. Odrestaurowany samochód można było zobaczyć w Warszawie podczas biegu imienia rotmistrza Pileckiego. 


Renowacją „Kubusia” zajęli się Artur Marciniak i Jakub Nowicki, mechanicy z programu Discovery Channel „Retro Reanimacja”. Odrestaurowali już m.in. niemiecki motocykl DKW NZ 250, sowiecki samochód terenowy GAZ 67 Czapajew oraz polskiego „Kubusia”. Efekty swojej pracy na początku września zaprezentowali dziennikarzom, a podczas niedzielnego biegu im. rotmistrza Pileckiego odrestaurowanego „Kubusia” mogli zobaczyć wszyscy zainteresowani. Bieg odbył się 13 września o godzinie 11.45 w parku Kępa Potocka.

Renowacja tego zabytkowego pojazdu nie była łatwym zadaniem, dlatego mechanikom pomagali specjaliści z Muzeum Wojska Polskiego, w którym na co dzień można „Kubusia” oglądać. – Trzeba było działać bardzo ostrożnie, w końcu „Kubuś” to zabytek, perła Muzeum Wojska Polskiego – mówi Andrzej Tułowiecki, rzecznik prasowy Muzeum. 

Remont trwał miesiąc. W tym czasie mechanicy odnowili wnętrze samochodu. Do środka wstawili fotele oraz ławkę dla pasażerów i strzelca. – Została też usunięta farba, którą w latach 60. pokryto wóz. To nie było oryginalne malowanie „Kubusia”, więc teraz, po renowacji, jest bardziej zbliżony do oryginału niż przed remontem – wyjaśnia Wiesław Zajdler, specjalista do spraw sprzętu ciężkiego Muzeum Wojska Polskiego.

Usunięto jeszcze jeden błąd, który popełniono podczas remontu w latach 60. – Zostały usunięte metalowe elementy zabudowy tylnej osi, których w oryginalnym pojeździe nie było – przyznaje Zajdler. Mechanicy z „Retro Reanimacji” wstawili również układ hamulcowy i wyremontowali silnik „Kubusia”. Dzięki temu samochód może sprawnie jeździć.

Niektóre części zostały sprowadzone z zagranicy. Na przykład z Niemiec przywieziono opony w bardzo nietypowym rozmiarze, na Ukrainie kupiono cylindry hamulcowe.

Widzowie będą mogli zobaczyć „Kubusia”i proces jego restaurowania 11 listopada na kanale Discovery Channel. Wtedy zostanie wyemitowany premierowy odcinek nowej serii „Retro Reanimacji” opowiadający o odnawianiu „Kubusia”. Na co dzień samochód można oglądać w Muzeum Wojska Polskiego.

Konstruktorem pojazdu był żołnierz Armii Krajowej Józef Ryszard Fernik. Nazwał go na cześć swojej żony zamordowanej przez żołnierzy Wehrmachtu 4 sierpnia 1944 roku. Jej pseudonim powstańczy brzmiał „Kubuś”. Pojazd był konstruowany od 15 do 22 sierpnia 1944 roku w warsztacie Daszyńskiego i Kwiatkowskiego. Powstał na bazie samochodu ciężarowego Chevrolet 155, należącego do Elektrowni Warszawskiej. „Kubuś” dwukrotnie brał udział w próbach zdobycia przez powstańców ze zgrupowania „Krybar” Uniwersytetu Warszawskiego: 23 sierpnia i 2 września 1944 roku. Żadna z tych prób się nie powiodła. Dla współczesnych warszawiaków samochód jest jednym z symboli  walki o Warszawę. Jego replika znajduje się w Muzeum Powstania Warszawskiego.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Ewa Korsak

dodaj komentarz

komentarze

~brick
1442148120
Jak sami nie zadbany o swoje zabytki, to zostaniemy z niczym.
3B-3B-A1-91

Czworonożny żandarm w Paryżu
 
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Awanse dla medalistów
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Bohaterowie z Alzacji
Polskie Casy będą nowocześniejsze
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Kadeci na medal
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Wybiła godzina zemsty
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kluczowa rola Polaków
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Wszystkie oczy na Bałtyk
Trzecia umowa na ZSSW-30
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Olimp w Paryżu
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
„Szczury Tobruku” atakują
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Determinacja i wola walki to podstawa
Medycyna „pancerna”
Olympus in Paris
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Świąteczne spotkanie na Podlasiu
Rekord w „Akcji Serce”
W drodze na szczyt
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Posłowie o modernizacji armii
Zmiana warty w PKW Liban
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Chirurg za konsolą
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Ryngrafy za „Feniksa”
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Polskie Pioruny bronią Estonii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Niedźwiadek” na czele AK
„Czajka” na stępce
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Kluczowy partner
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Rosomaki i Piranie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Wiązką w przeciwnika
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO