moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wybiorą następcę Honkera

MON chce kupić 882 samochody ciężarowo-osobowe wysokiej mobilności. Wozy będą w dwóch wersjach – nieopancerzone mają mieć co najmniej tonę ładowności, a te w wersji opancerzonej minimum 600 kilogramów. Pierwsze pojazdy mają trafić do armii w przyszłym roku. Zastąpią używane obecnie przez wojsko terenowe Honkery.

Inspektorat Uzbrojenia kilka dni temu ogłosił przetarg na dostawę nowych samochodów. Postępowanie prowadzone jest pod kryptonimem „Mustang”.

Armia chce kupić 882 pojazdy z dwoma rodzajami nadwozia. Czterdzieści jeden ma być opancerzonych, a 841 – w wersji nieopancerzonej. Te pierwsze będą mogły zabrać czterech pasażerów i kierowcę. Nieopancerzone wozy będą większe – mają być przeznaczone do przewozu ośmiu osób z kierowcą.

Firmy zainteresowane przetargiem mogą do 8 września zgłaszać się do Inspektoratu Uzbrojenia. Postępowanie prowadzone będzie w trybie negocjacji, do których MON planuje zaprosić kilka podmiotów. O wyborze ostatecznej oferty zdecydują m.in. cena i okres gwarancyjny.

Kuloodporne i ładowne

Po co żołnierzom nowe samochody? – Tego rodzaju pojazdy, które armia ma obecnie w wyposażeniu, mają już przestarzałą konstrukcję i ograniczone możliwości modernizacji. Poza tym wojsku potrzebne jest nowoczesne podwozie samochodu ciężarowo-osobowego. Na jego bazie będzie mogła powstać cała gama wersji specjalnych pojazdów dla różnych rodzajów wojsk i służb – wyjaśnia płk Jacek Sońta, rzecznik MON.

Szczegółowa specyfikacja zamówienia nie została ujawniona, będzie przekazana tylko tym wykonawcom, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert. Wiadomo jednak, że pojazdy w wersji nieopancerzonej mają mieć ładowność nie mniejszą niż 1000 kg, a te w wersji opancerzonej – minimum 600 kilogramów. Wszystkie powinny mieć napęd na cztery koła, silnik o zapłonie samoczynnym oraz powinny posiadać wyciągarkę i linę. Ponadto pojazdy opancerzone mają być wyposażone w koła z wkładkami umożliwiającymi jazdę przy braku ciśnienia w ogumieniu (np. typu Run-Flat). Muszą mieć też odpowiedni poziom kuloodporności i zabezpieczenia na wypadek wybuchu.

Zamiast Honkerów

Zwycięzca przetargu będzie dostarczać nowe pojazdy w latach 2016–2022. Sukcesywnie będą one zastępować Honkery użytkowane we wszystkich jednostkach wojskowych w kraju i poza granicami. Tego rodzaju samochodów armia ma najwięcej – około 1600 Honkerów w wersji transportowej i około 600 wozów zbudowanych na podwoziu samochodu tej marki. – Honkery, którym skończą się resursy, będą sukcesywnie wycofywane z eksploatacji i przekazywane do Agencji Mienia Wojskowego – zapowiada płk Sońta.

Wojsko nie ujawnia wartości przetargu na nowe wozy. Ich zakup to część Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych w latach 2013–2022.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


W drodze na szczyt
 
Zdarzyło się w 2024 roku – część III
Siedząc na krawędzi
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Wzmacnianie wschodniej granicy
Miliardy na obronność w 2024 roku
Wiązką w przeciwnika
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Ruszają prace nad „Ratownikiem”
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Żołnierzowi grozi dożywocie
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
Zdarzyło się w 2024 roku – część II
Bohaterski zryw
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Awanse dla medalistów
Rosomaki i Piranie
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Zdarzyło się w 2024 roku – część IV
TOP 10 z wideoteki ZbrojnejTV
Śmierć szwoleżera
Czworonożny żandarm w Paryżu
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Lektury na czas świąt i nie tylko
Ochrona artylerii rakietowej
Powstanie wielkopolskie, czyli triumf jedności Polaków
Zmiana warty w PKW Liban
Ratownik, czyli morski wielozadaniowiec
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
Atak na cyberpoligonie
Kluczowy partner
Chleb to podstawa
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Polskie Pioruny bronią Estonii
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
2024! To był rok!
Zrobić formę przed Kanadą
Zmiany w prawie 2025
Nowa wersja lotniczej szachownicy
Olympus in Paris
Za nami kolejna edycja akcji „Edukacja z wojskiem”
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Fiasko misji tajnych służb
Granice są po to, by je pokonywać
Posłowie o modernizacji armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO