moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wybiorą następcę Honkera

MON chce kupić 882 samochody ciężarowo-osobowe wysokiej mobilności. Wozy będą w dwóch wersjach – nieopancerzone mają mieć co najmniej tonę ładowności, a te w wersji opancerzonej minimum 600 kilogramów. Pierwsze pojazdy mają trafić do armii w przyszłym roku. Zastąpią używane obecnie przez wojsko terenowe Honkery.

Inspektorat Uzbrojenia kilka dni temu ogłosił przetarg na dostawę nowych samochodów. Postępowanie prowadzone jest pod kryptonimem „Mustang”.

Armia chce kupić 882 pojazdy z dwoma rodzajami nadwozia. Czterdzieści jeden ma być opancerzonych, a 841 – w wersji nieopancerzonej. Te pierwsze będą mogły zabrać czterech pasażerów i kierowcę. Nieopancerzone wozy będą większe – mają być przeznaczone do przewozu ośmiu osób z kierowcą.

Firmy zainteresowane przetargiem mogą do 8 września zgłaszać się do Inspektoratu Uzbrojenia. Postępowanie prowadzone będzie w trybie negocjacji, do których MON planuje zaprosić kilka podmiotów. O wyborze ostatecznej oferty zdecydują m.in. cena i okres gwarancyjny.

Kuloodporne i ładowne

Po co żołnierzom nowe samochody? – Tego rodzaju pojazdy, które armia ma obecnie w wyposażeniu, mają już przestarzałą konstrukcję i ograniczone możliwości modernizacji. Poza tym wojsku potrzebne jest nowoczesne podwozie samochodu ciężarowo-osobowego. Na jego bazie będzie mogła powstać cała gama wersji specjalnych pojazdów dla różnych rodzajów wojsk i służb – wyjaśnia płk Jacek Sońta, rzecznik MON.

Szczegółowa specyfikacja zamówienia nie została ujawniona, będzie przekazana tylko tym wykonawcom, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert. Wiadomo jednak, że pojazdy w wersji nieopancerzonej mają mieć ładowność nie mniejszą niż 1000 kg, a te w wersji opancerzonej – minimum 600 kilogramów. Wszystkie powinny mieć napęd na cztery koła, silnik o zapłonie samoczynnym oraz powinny posiadać wyciągarkę i linę. Ponadto pojazdy opancerzone mają być wyposażone w koła z wkładkami umożliwiającymi jazdę przy braku ciśnienia w ogumieniu (np. typu Run-Flat). Muszą mieć też odpowiedni poziom kuloodporności i zabezpieczenia na wypadek wybuchu.

Zamiast Honkerów

Zwycięzca przetargu będzie dostarczać nowe pojazdy w latach 2016–2022. Sukcesywnie będą one zastępować Honkery użytkowane we wszystkich jednostkach wojskowych w kraju i poza granicami. Tego rodzaju samochodów armia ma najwięcej – około 1600 Honkerów w wersji transportowej i około 600 wozów zbudowanych na podwoziu samochodu tej marki. – Honkery, którym skończą się resursy, będą sukcesywnie wycofywane z eksploatacji i przekazywane do Agencji Mienia Wojskowego – zapowiada płk Sońta.

Wojsko nie ujawnia wartości przetargu na nowe wozy. Ich zakup to część Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych w latach 2013–2022.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Śmierć przyszła po wojnie
 
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Wsparcie MON-u dla studentów
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Oczy na Kijów
Prezydent Zełenski w Warszawie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Olimp gotowy na igrzyska!
Strzelnice dla specjalsów
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Walka – tak, ale tylko polityczna
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
RBN przed szczytem NATO
Pancerny sznyt
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Sportowa rywalizacja weteranów misji
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Polsko-litewskie konsultacje
Spędź wakacje z wojskiem!
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Mark Rutte pokieruje NATO
Ostatnia niedziela…
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Lato pod wodą
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Szkolenie do walk w mieście
Jak usprawnić działania służb na granicy
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Pancerniacy trenują cywilów
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Szkolenie na miarę czasów
Za zdrowie utracone na służbie
Roczny dyżur spadochroniarzy
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Szpital u „Troski”
Serwis bliżej domu
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czujemy się tu jak w rodzinie
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Spadochroniarze na warcie w UE
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Biało-czerwona nad Wilnem
„Oczko” wojskowych lekkoatletów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO