W czwartek w Dowództwie Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych zakończyło się ćwiczenie taktyczno-specjalne pk.: SAREX-15-I, mające na celu sprawdzenie stanu gotowości służb poszukiwania i ratownictwa lotniczego ASAR (Aeronautical Search and Rescue).
Ćwiczenie odbywało się jednocześnie na terenie województwa mazowieckiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. W działaniach uczestniczyli: dyżurna służba operacyjna DORSZ, Ośrodek Koordynacji Poszukiwań i Ratownictwa Lotniczego Centrum Operacji Powietrznych – DKP, Centrum Ratownictwa Morskiego i Lotniczego Centrum Operacji Morskich – DKM, Dowództwo Generalne RSZ, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności Państwowej Straży Pożarnej, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Komenda Główna Policji, Straż Graniczna, dyżurne siły i środki wydzielone do realizacji zadań w ramach służby ASAR – śmigłowce ratownicze Mi-8 i W-3 oraz służby medyczne.
Wszystko po to, aby sprawdzić i doskonalić stan gotowości, a także współpracę resortowych służb ratownictwa lotniczego i morskiego z organami, instytucjami i jednostkami układu pozamilitarnego podczas procesu uruchomienia oraz prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych. Głównym celem szkoleniowym było zgrywanie i sprawdzenie funkcjonowania elementów wydzielonych do realizacji zadań w zakresie utrzymania nakazanych norm gotowości procesu uruchamiania oraz kierowania akcją poszukiwawczo-ratowniczą. Ćwiczenie miało także na celu koordynację systemu ostrzegania i alarmowania, łączności oraz wymiany i obiegu informacji.
Po raz pierwszy podczas ćwiczeń korzystano również z funkcji EKSPERTA i SPECJALISTY opracowującego oceny i opinie oraz sposoby realizacji wybranych zadań reagowania kryzysowego.
Wśród epizodów, które ćwiczono realnie, należy wymienić awarie statków powietrznych i akcje poszukiwawczo-ratownicze rozbitków lotniczych w obszarze lądowym, kierowane przez OKPiRL COP-DKP oraz CRMiL COM-DKM zakończone podjęciem pasażerów rozbitków.
Wszelkie podjęte działania zostały zrealizowane bezpiecznie i zgodnie z założeniami, kierownikiem ćwiczenia był szef sztabu Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych generał dywizji pilot Sławomir Kałuziński, a koordynował je szef Obrony Powietrznej DORSZ pułkownik Robert Stachurski.
Służby Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego – ASAR
Zadaniem służb poszukiwania i ratownictwa lotniczego ASAR jest poszukiwanie i ratowanie statków powietrznych znajdujących się w niebezpieczeństwie, udzielanie pomocy załogom i pasażerom statków powietrznych oraz innym osobom poszkodowanym w wyniku zdarzeń lotniczych, bez względu na przynależność państwową tych statków i osób. Służby te zapewniają poszukiwanie i ratownictwo wszystkich statków powietrznych znajdujących się w polskiej przestrzeni powietrznej oraz działają na obszarze lądowym w rejonie poszukiwania i ratownictwa lotniczego pokrywającym się z granicami odpowiadających mu rejonów informacji powietrznej.
Do zadań służby ASAR należy również prowadzenie działań polegających na przeszukaniu wyznaczonego obszaru w celu ustalenia miejsca położenia statku powietrznego oraz osób poszkodowanych w zdarzeniach lotniczych, określenia ich stanu oraz podejmowanie działań ratowniczych na miejscu zdarzenia, zwanych dalej „działaniami poszukiwawczo-ratowniczymi”, z zachowaniem uprawnień Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR) oraz innych wyspecjalizowanych służb ratowniczych.
W skład służby ASAR wchodzą następujące jednostki:
1) cywilno-wojskowy ośrodek koordynacji poszukiwania i ratownictwa lotniczego;
2) lotnicze zespoły poszukiwawczo-ratownicze;
3) punkty alarmowe.
Tekst: major Agnieszka Kossowska
autor zdjęć: st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek
komentarze