Od nowego roku 16 wojewódzkich sztabów wojskowych i 86 wojskowych komend uzupełnień jest bezpośrednio podporządkowanych ministrowi obrony narodowej. Ich działalnością będzie kierował szef Sztabu Generalnego WP. Zmiany nie mają wpływu na załatwianie spraw w komendach uzupełnień.
Zmiany w podporządkowaniu terenowych organów administracji wojskowej (TOAW) wynikają ze znowelizowanych ustaw: o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej i urzędzie Ministra Obrony Narodowej oraz reformy systemu kierowania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi.
– Od 1 stycznia 2015 roku wojewódzkimi sztabami wojskowymi i podległymi im wojskowymi komendami uzupełnień zamiast szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych będzie kierował w imieniu ministra obrony szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – mówi płk Janusz Jurczuk, szef Oddziału Administracji Wojskowej w Zarządzie Organizacji i Uzupełnień P-1 Sztabu Generalnego.
30 grudnia ubiegłego roku gen. Mieczysław Gocuł, szef Sztabu Generalnego WP oraz gen. broni pilot Lech Majewski, dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych podpisali protokoły przekazania terenowych organów administracji wojskowej. – Postrzegam was jako ambasadorów sił zbrojnych w terenie. To wy dajecie świadectwo tego jak jesteśmy postrzegani w społeczeństwie – mówił wówczas gen. Gocuł, zwracając się do szefów WSzW.
Zmiany te wpisują się w ogólne zasady funkcjonowania administracji publicznej. Według ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie, szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych i wojskowi komendanci uzupełnień są organami administracji niezespolonej, czyli takiej, która powinna podlegać właściwemu ministrowi.
Krótsze procedury
Wprowadzone zmiany pozwolą odciążyć Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych –odpowiedzialny za logistykę armii – który do tej pory kierował organami administracji wojskowej. – Dotychczas nadzorowaliśmy pracę TOAW, ale zawsze organem pośrednim był Inspektorat Wsparcia. Teraz „łańcuch dowodzenia” będzie krótszy, bo zamiast jednej informacji zbiorczej o działalności organów administracji z Inspektoratu Wsparcia będziemy otrzymywać bezpośrednio dane z 16 wojewódzkich sztabów wojskowych – tłumaczy płk Jurczuk.
Sztab Generalny będzie też koordynował uzupełnienie rezerw osobowych w jednostkach na czas pokoju, wojny i mobilizacji. – Dotychczas, gdy wojskowy komendant uzupełnień miał kłopoty z nadaniem przydziału, zgłaszał sprawę do wojewódzkiego sztabu wojskowego, a następnie do Inspektoratu Wsparcia. Teraz znajdzie się to w naszych kompetencjach – dodaje pułkownik.
Interaktywna mapa admnistracji wojskowej na stronie internetowej Sztabu Generalnego WP.
Adresy i kompetencje – po staremu
Przedstawiciele Sztabu Generalnego uspakajają, że wprowadzone zmiany nie będą miały wpływu na załatwianie spraw w wojskowych komendach uzupełnień. Chodzi np. o osoby zainteresowane służbą przygotowawczą, wstąpieniem do Narodowych Sił Rezerwowych czy służbą zawodową. Struktura, adresy i zakres odpowiedzialności wojskowych komend uzupełnień nie zmienią się. – Jedyna zmiana zakłada, że organem odwoławczym od postanowień i decyzji wydanych w pierwszej instancji przez szefów wojewódzkich sztabów wojskowych będzie szef Sztabu Generalnego zamiast szefa Inspektoratu – dodaje płk Jurczuk.
Choć Sztabowi Generalnemu przybędzie zadań, liczba etatów w instytucji nie zostanie zwiększona.
Terenowe organy administracji wojskowej są odpowiedzialne m.in. za przygotowanie i mobilizację rezerw obronnych. Administrują zasobami, prowadzą ewidencję wojskową, nadają przydziały mobilizacyjne. Żołnierze służący w wojskowych komendach uzupełnień pełnią rolę doradców zawodowych dla ochotników do służby. Spotykają się z młodzieżą szkolną, przedsiębiorcami, weteranami i kombatantami, władzami samorządowymi.
autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik / Combat Camera DORSZ, ppłk Sławomir Ratyński
komentarze