moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe pojazdy do desantu

Nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony, muszą mieć przynajmniej 1200 kilogramów ładowności, silnik o minimalnej mocy 75 koni mechanicznych oraz napęd na wszystkie osie. Armia szuka dla wojsk aeromobilnych nowych pojazdów, które będą przystosowane do desantowania techniką spadochronową. MON chce kupić 80 takich wozów oraz 160 przyczep.


Żołnierze z wojsk aeromobilnych, czyli z 6 Brygady Powietrznodesantowej oraz 25 Brygady Kawalerii Powietrznej, do holowania 98-mm moździerzy i zestawów przeciwlotniczych ZUR-23-2 używają samochodów Honker, polskiej produkcji, albo amerykańskich HMMWV.

Jednak zdecydowana większość honkerów i HMMWV za kilka lat zostanie wycofana z eksploatacji. Powodem jest pogarszający się stan techniczny samochodów i rosnące koszty napraw, dlatego armia chce kupić nowe wozy.

Inspektorat Uzbrojenia MON czeka do 16 stycznia 2015 roku na zgłoszenia od firm, które są zainteresowanie takim zleceniem. Armia szuka „Pojazdów wojsk aeromobilnych o wysokiej mobilności przeznaczonych do desantowania techniką spadochronową” oraz „Przyczep specjalnych do pojazdu wojsk aeromobilnych o wysokiej mobilności”.

Z producentami, którzy się zgłoszą, MON rozpocznie wiosną rozmowy o szczegółach technicznych. Firmy mają szansę przekonać armię do swoich konstrukcji, ale wstępne wymagania zostały już ogłoszone.

Ponieważ pojazdy mają być m.in. desantowane z samolotów przy użyciu dwunastostopowej platformy PDS „V”, muszą mieć ściśle określone wymiary. Ich wysokość nie powinna przekraczać 2,3 m, długość – 3,6 m, a szerokość – 2,1 metra.


Armia oczekuje ponadto, że auta nie będą ważyły więcej niż 3,5 tony i będą w stanie zabrać 1200 kilogramów ładunku. Ich silnik ma mieć moc przynajmniej 75 KM. Wozy powinny osiągać prędkość co najmniej 60 kilometrów na godzinę i mieć napęd na wszystkie osie (w systemie 4x4 lub 6x6).

Wymagania wobec przyczep nie są tak restrykcyjne. Maksymalna masa przyczepy to 750 kilogramów, a minimalna ładowność – 450 kilogramów. Nie mogą one być szersze niż – 2,10 m, a długość ich części ładunkowej musi mieć co najmniej metr.

Inspektorat uzbrojenia MON planuje zakończyć dialog techniczny z producentami w marcu, ale nie wyklucza, że w razie potrzeby termin zostanie przesunięty.

Natomiast kiedy zostanie ogłoszony przetarg zakup pojazdów i przyczep – dokładnie nie wiadomo. Jednak 80 aut oraz 160 przyczep ma trafić do jednostek do 2022 roku, czyli w ramach obowiązującego planu modernizacji technicznej sił zbrojnych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt Marcin Gil, Piotr Rams

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1417523760
.. żel na włosy - by fajnie wygladać, nową szmatkę na głowę z Zary i okulary, tanie suplementy diety, zniżkę na siłownię, pakiet full HD i to w tojocie, trenera fitnes, darmowej to na froncie : kręgle, masaż , suszi i talon do Auchan, więcej śmietany w kawie . 2 razy w miesiąc mizianie za uchem ...
4B-26-E9-39
~Katol
1417523400
Każdy "specjals" powinien mieć : plejstejszon portable, psycholożkę , wakacje w Tunezji, wypastowane buty - najlepiej prze szeregowych, drapaczkę, lep na muchy i gaśnicę... . .
4B-26-E9-39

Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
 
Formoza. Za kulisami
Jaki będzie czołg przyszłości?
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Londyn o „Tarczy Wschód”
Nie wierzę panu, mister Karski!
Hala do budowy Mieczników na finiszu
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Medycy na poligonie
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
Partyzanci z republiki
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Za zdrowie utracone na służbie
Terytorialsi w gotowości do pomocy
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Prezydent Zełenski w Warszawie
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
„Armia mistrzów” – sporty walki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Włoski Centauro na paryskim salonie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
The Suwałki Gap in the Game
Posłowie o efektach szczytu NATO
Spadochroniarze na warcie w UE
Z parlamentu do wojska
Lotnicy pamiętają o powstaniu
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
Na ratunek… komandos
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Pioruny dla sojuszników
Optymistyczne prognozy znad Wisły
Most III, czyli lot z V2
Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?
Silniejsza obecność sojuszników z USA
Olimp gotowy na igrzyska!
International Test
Sejm podziękował za służbę na granicy
Operacja „Wschodnia zorza”
„Armia mistrzów” – sporty wodne
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Roczny dyżur spadochroniarzy
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Feniks – następca Mangusty?
Jak usprawnić działania służb na granicy
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
„Operacja borelioza”
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO