moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mosty szturmowe dla czołgów Leopard

Brygady pancerne uzbrojone w czołgi Leopard 2A4 i Leopard 2A5 będą miały nowe mosty szturmowe na podwoziu gąsienicowym: MG-20 Daglezja. Inspektorat Uzbrojenia MON szuka firmy, która zbuduje partię próbną. Armia potrzebuje około trzydziestu gąsienicowych Daglezji.  


Zakup nowych mostów szturmowych to jeden z priorytetów modernizacji sił pancernych. Dzięki nim czołgi mogą  pokonywać przeszkody o szerokości kilkunastu metrów, takie jak: kanały, rowy, wąskie rzeki czy jeziora.

Obecnie polskie wojsko ma kilka mostów AVLB Biber, z których mogą korzystać czołgi Leopard 2A4, lecz żadnego mostu szturmowego dla niedawno zakupionych czołgów Leopard 2A5. Te są bowiem za ciężkie dla przepraw AVLB Biber.

Inżynierowie z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych (OBRUM) oraz Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej już od kilku lat pracują na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej nad nowymi mostami szturmowymi na podwoziu gąsienicowym. Prototypowa przeprawa MG-20 Daglezja została zbudowana w 2011 roku i przez dwa lata przechodziła wojskowe próby i testy. Zakończyły się one pomyślnie. Pomimo to resort obrony, który jest właścicielem dokumentacji technicznej MG-20 Daglezji, nie może zlecić OBRUM-owi wyprodukowania pożądanej liczby przepraw. Przeszkodą są zmiany w przepisach. Jak mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzeczniczka prasowa Inspektoratu Uzbrojenia MON, w marcu 2013 roku weszły w życie nowe przepisy, które wymagają od producenta opracowania dodatkowej dokumentacji technicznej dla partii próbnej. Wcześniej wystarczała dokumentacja prototypu uzupełniona poprawkami naniesionymi przez wojsko w trakcie prób kwalifikacyjnych i testów.  

Przetarg na wykonanie „pracy wdrożeniowej”, której efektem ma być nie tylko partia próbna mostów MG-20 Daglezja (składająca się z dwóch przepraw), ale również dokumentacja techniczna do ich produkcji seryjnej, został już ogłoszony.  

Inspektorat Uzbrojenia MON na zgłoszenia od zainteresowanych podmiotów czeka do 20 listopada. Zwycięzca przetargu będzie miał dwa lata – do 17 listopada 2016 roku – na wywiązanie się z kontraktu. Umowa jest warta kilka milionów złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: OBRUM

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1413818520
zestaw powinien składać się z 2 mostów i jednego wspornika ich połączenia. Jeden przejeżdża po dnie rzeki - pomocna może być wyciągarka i się rozkłada , drugi wjeżdża na środek rzeki i wysuwając wsporniki , trzeci podaje początek . i tak z 14 m zrobi się 27 m.b..
D5-2C-7D-95

Planowano zamach na Zełenskiego
 
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ratownik w akcji
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
NATO przechodzi do działania
GROM’s DNA
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Wypadek Rosomaka
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Nowa dostawa Homarów-K
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Święto sportów walki w Warendorfie
The Power of Infrastructure
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Drukowanie dronów
Podejrzane manewry na Bałtyku
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
„Różycki” zwodowany
Strażnicy polskiego nieba
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Pionierski dron
Dzień, który zmienił bieg wojny
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Kajakami po medale
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Inwestycja w żołnierzy
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Policjanci w koszarach WOT
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Świat F-35
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Śmierć gorsza niż wszystkie
Pancerny kot w polskim wojsku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Specjalsi pod nowym dowództwem
Rakiety dla polskich FA-50
Flyer, zdobywca przestworzy
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
K2. Azjatycka pantera
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Ewakuacja Polaków z Izraela
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Wyższe stawki dla niezawodowych
Podróż w ciemność

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO