moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Garaże dla samolotów

Można w nich przygotowywać samoloty czy śmigłowce nie tylko na dyżur bojowy, lecz także przeprowadzić pełny przegląd, łącznie z demontażem skrzydeł. Ale największą zaletą lekkich hangarów jest to, że wystarczy kilka godzin, by je złożyć i przenieść w inne miejsce. Baza lotnicza w Mińsku Mazowieckim dostanie niebawem ostatni z 19 kupionych przez armię przenośnych hangarów.


23 Baza Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim dysponuje obecnie czterema „przenośnymi garażami”. To najwięcej ze wszystkich jednostek w armii. Dwa są przeznaczone dla myśliwców MiG-29, jeden dla Herculesów i jeden dla śmigłowców Mi-8. Zgodnie z podpisanym dwa lata temu kontraktem jeszcze w tym roku do Mińska trafi kolejny lekki hangar dla Mi-8.

Hangary typu lekkiego, które są również nazywane schronami lekkimi lub schronami dyżuru bojowego, przypominają wielkie namioty z metalowym (albo kompozytowym) szkieletem i lekkim pokryciem.

– Choć można w nich przez cały rok przechowywać samoloty czy śmigłowce, są wykorzystywane przede wszystkim do obsługi maszyn pełniących dyżury bojowe – mówi ppłk Marek Heller, zastępca dowódcy 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Technicy mogą wykonywać w nich wszelkie czynności związane z przygotowaniem samolotu do wylotu i obsługą po odbytym locie. Ponieważ schrony są dość duże, można używać w nich wielkogabarytowych urządzeń, np. dystrybutorów gazów sprężonych. Można wykonywać okresowy przegląd maszyny, z demontażem elementów płatowca, np. skrzydeł, włącznie.

Zastępca dowódcy 23 Bazy podkreśla, że schrony typu lekkiego mogą w razie potrzeby zastąpić główne hangary. – Kubatura schronów pozwala na bezpieczne przeprowadzenie wymiany silnika stacji radiolokacyjnej, a ze względu na wysokie umieszczenie dachu jest możliwe zastosowanie wewnątrz dźwigu, na przykład podczas wymiany fotela katapultowego – opowiada ppłk Marek Heller. W razie potrzeby lekki hangar można złożyć i przenieść w inne miejsce.

W sumie siły powietrzne mają 18 hangarów typu lekkiego dla prawie wszystkich typów użytkowanych przez siebie samolotów i śmigłowców: myśliwców MiG-29, samolotów transportowych C-130 Hercules i wielozadaniowych M-28 Bryza, śmigłowców Mi-8, W-3 Sokół i Głuszec oraz dla bezzałogowych statków powietrznych.

Dostawcą hangarów dla armii jest firma SUMMIT Polska-Systemy Halowe Sp. z o.o. Na zakup lekkich hangarów od 2008 roku wojsko wydało kilkadziesiąt milionów złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Archiwum 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1403712900
C-RAM. Choć w Mig-29 zwykły też by się przydał.
39-FF-C3-6D
~scooby
1403646000
Latem super- ale zima to ogrzać trzeba rozciągnąć specjalna folie co by zmniejszyć o 2/3 powierzchnię.
39-FF-C3-6D
~scooby
1403644200
jeszcze jakiś RAM szybki i w znacznej ilości
39-FF-C3-6D
~Luke
1403643180
Fajne cacko
89-B5-6E-3D
~ja
1403630040
Hangary po zewnętrznej stronie powinny mieć barwy maskujące- specjalne farby zmniejszające odbicie radarowe, sygnaturę cieplną i uniemożliwiające tym samym łatwe ich namierzenie. Oczywiście zamiast farb mozna stosować takie materiały.Producent o tym nie pomyślał? Takie farby są stosowane w pojazdach wojskowych
8B-7C-22-E1

Pasja i fart
Polski „Wiking” dla Danii
Medicine for Hard Times
W poszukiwaniu majora Serafina
Deterrence in Polish
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Kircholm 1605
Młodzi i bezzałogowce
Medycy na start
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Kopuła nad bewupem
Maratońskie święto w Warszawie
Pływali jak morscy komandosi
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Człowiek jest najważniejszy
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Polskie Bayraktary nad Turcją
Terytorialsi w akcji
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Abolicja dla ochotników
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dywersanci atakują
Speczespół wybierze „Orkę”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Koniec dzieciństwa
„Road Runner” w Libanie
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Priorytetowe zaangażowanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Jelcz się wzmacnia
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Drugi wojskowy most
Koniec pewnej epoki
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
W wojsku orientują się najlepiej
Czarnomorski szlif minerów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Kawaleria w szkole
Mity i manipulacje
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO