moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Komandosi uczą licealistów

Jak przetrwać w terenie trzy doby, gdy jest zimno, pada śnieg, nie ma ani ciepłych posiłków, ani ciepłej wody. Jaki sprzęt ze sobą zabrać? Tego między innymi uczyli się uczniowie lublinieckiego liceum, którzy przyszli na lekcję z bytowania do Jednostki Wojskowej Komandosów.

W zajęciach teoretycznych udział wzięli uczniowie z klas mundurowych lublinieckiego liceum. Szkoła ta od kilku lat współpracuje z jednostką komandosów. Zajęcia z młodzieżą prowadzą byli lub obecni żołnierze. – Chodziło o rozbudzenie w młodzieży ciekawości i inicjatywy. Jako przyszli żołnierze muszą wiedzieć, czym się różni bytowanie od przetrwania i jaki podczas niego sprzęt jest potrzebny. Uczyłem ich, jak dobierać umundurowanie i wreszcie, jak działać, by w niedogodnych warunkach terenowych i pogodowych wykonać swoje zadanie – mówi Jaco, były komandos z Lublińca, członek Stowarzyszenia Żołnierzy Wojsk Specjalnych – Grupa Raptor. Stowarzyszenie działa od kilku lat. Zrzesza żołnierzy rezerwy z lublinieckiej jednostki.

Kurs bytowania powinien trwać kilka dni, z czego przynajmniej jedną dobę uczestnicy szkolenia powinni spędzić w terenie. Tylko w ten sposób można sprawdzić, jak ludzie zachowają się w zetknięciu z długotrwałymi niewygodami, mrozem lub deszczem. Lekcja w JWK była jedynie przedsmakiem realnego treningu. Uczniowie zapoznali się ze sprzętem, jaki żołnierze wykorzystują, np. gdy muszą przez kilka dni prowadzić obserwację w górach. Obejrzeli między innymi specjalistyczne umundurowanie i odzież (goreteksową, polarową i termoaktywną), plecaki wojskowe o różnej pojemności, zbiorniki na wodę, śpiwory, namioty jednoosobowe, pasoszelki i plecak z wyposażeniem do działania i bytowania podczas operacji specjalnej oraz oporządzenie bojowe, kamizelki kuloodporne i przeciwodłamkowe. Dla uczniów takie zajęcia to prawdziwa gratka. – Dostają wiarygodny przekaz. Mówi do nich obecny lub były żołnierz, oglądają prawdziwe uzbrojenie, to działa na wyobraźnię – dodaje inny z instruktorów lublinieckiej jednostki.


Szybko okazało się, że uczniowie muszą jeszcze się sporo nauczyć. – Przyszli nie najlepiej przygotowani i ubrani na zajęcia. Było bardzo zimno, więc po dwóch godzinach byli już wyziębieni. Czapka, rękawice i dobre buty do podstawa – tłumaczy Jaco.

Kolejne lekcje z mundurową młodzieżą odbędą się w Lublińcu za kilka tygodni. Czego jeszcze będą się mogli nauczyć uczniowie? Między innymi podstaw dotyczących rodzaju broni, poznają wyposażenie i typy umundurowania. Przejdą też kursy wspinaczkowe, nauczą się obsługi sprzętu łączności. Poznają także elementy szkolenia medycznego z ratownikami z jednostki i jak prawidłowo się zachować w razie znalezienia niewybuchu lub gdy mają do czynienia z osobą, która ma broń.

– Współpraca ze szkołami jest dla nas ważna. Uczniowie mogą być przecież potencjalnymi kandydatami do służby w Wojskach Specjalnych. Takie zajęcia pozwalają ich lepiej przygotować. My zaś budujemy trwałe więzi ze społeczeństwem przy okazji ćwicząc jedną z najważniejszych misji Wojsk Specjalnych – wsparcie wojskowe – mówi płk Wiesław Kukuła, dowódca Jednostki Wojskowej Komandosów.

Obecnie JWK współpracuje z dwiema szkołami średnimi. Placówkom, które chciały nawiązać współpracę, jednostka postawiła kilka warunków. Dotyczą one m.in. zatrudniania w szkole jednego z byłych żołnierzy jednostki oraz rozszerzenia tematyki wybranych przedmiotów (historia, wiedza o społeczeństwie, edukacja dla bezpieczeństwa i wf). Każdy z uczniów takiej szkoły musi przynajmniej raz w czasie nauki odwiedzić Muzeum Powstania Warszawskiego lub Muzeum Armii Krajowej. Ponadto uczniowie z klas mundurowych (ale nie tylko) przed maturą mogą przystąpić do egzaminu wojskowego. Jak on wygląda? Zainteresowani służbą wojskową licealiści będą zdawać egzamin z wychowania fizycznego (zgodnie z normami dla kandydatów do JWK) oraz test z wiedzy o społeczeństwie, bezpieczeństwie narodowym i historii Polski i sił zbrojnych. Najlepszym wysiłek się opłaci: otrzymają listy polecające (podpisane przez dyrektora szkoły i byłego żołnierza), a dzięki temu dodatkowe punkty. Przydadzą się, gdy będą się ubiegali o możliwość służby w jednostce.

MKS

autor zdjęć: Arch. JWK

dodaj komentarz

komentarze


Zrobić formę przed Kanadą
 
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Olimp w Paryżu
Rehabilitacja poprzez sport
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
W drodze na szczyt
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Zmiana warty w PKW Liban
Chirurg za konsolą
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Czworonożny żandarm w Paryżu
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Ochrona artylerii rakietowej
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Ryngrafy za „Feniksa”
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Polskie Pioruny bronią Estonii
Fiasko misji tajnych służb
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Awanse dla medalistów
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Wiązką w przeciwnika
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Olympus in Paris
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Więcej powołań do DZSW
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Wybiła godzina zemsty
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Rosomaki i Piranie
Posłowie o modernizacji armii
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
„Niedźwiadek” na czele AK
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Rekord w „Akcji Serce”
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Podchorążowie lepsi od oficerów
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Kluczowy partner
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Kluczowa rola Polaków
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO