moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pierwsze śmigłowce szkolne dla Dęblina

Ważą po 420 kilogramów, mogą pokonać dystans 700 kilometrów lub stale przebywać w powietrzu przez ponad cztery godziny. Dwa śmigłowce szkolno-treningowe Guimbal Cabri G2 za dwa tygodnie trafią do Szkoły Orląt. Francuskie maszyny kosztowały ponad trzy miliony złotych.


Dwa szkolno-treningowe śmigłowce Guimbal Cabri G2 do 20 października ma dostarczyć do Dęblina zwycięzca przetargu – firma JB Investments. Za nowoczesne maszyny uczelnia zapłaciła 3 miliony 196 tysięcy złotych. W cenę zostały wliczone także części zapasowe, zestawy narzędzi i dokumentacja eksploatacyjna. W ramach umowy z uczelnią dostawca przeszkolił już dwóch pilotów instruktorów oraz dwóch mechaników.

Z jednosilnikowych Cabri G2 będą korzystać przede wszystkim podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. Dotychczas nie mieli oni okazji trenować pilotażu na śmigłowcach lekkich. Loty odbywali na Diamondach z silnikami tłokowymi, a potem przesiadali się na śmigłowce SW-4 Puszczyk. Teraz ma się to zmienić. – W praktyce zanim zasiądą w Puszczykach, będą musieli wylatać około 50 godzin na śmigłowcach lekkich i zrobić licencję turystyczną – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego WSOSP. Po dostarczeniu śmigłowców do Dęblina rozpoczną się loty testowe i szkolenie instruktorów. W kabinach Cabri G2 pierwsi podchorążowie zasiądą w przyszłym roku.

Oficer przyznaje, że wykorzystanie w szkoleniu lekkich śmigłowców ma wiele zalet. – Po pierwsze pozwoli nam odciążyć śmigłowce SW-4 Puszczyk od treningu najprostszych elementów pilotażu. Po drugie kandydaci na wojskowych pilotów zdobędą więcej nalotu, a tym samym więcej doświadczenia. My z kolei na wcześniejszym niż dotąd etapie będziemy mogli ocenić ich predyspozycje do służby w powietrzu – dodaje ppłk Wilczyński. W praktyce poprzeczka w wojskowej edukacji przyszłych pilotów zostanie podniesiona.

Jaki jest jednosilnikowy śmigłowiec Cabri G2? O jego zaletach mówi dystrybutor. – Śmigłowce mają znakomite właściwości autorotacyjne, dzięki czemu są uznawane za jedne z najbezpieczniejszych na świecie. Idealnie nadają się do szkolenia pilotów, bo mają m.in. przestronną kabinę i duży wyświetlacz parametrów silnika – przekonuje Jan Borowski, prezes firmy JB Investments.


Nowoczesność śmigłowca chwalą sobie także nabywcy. – Testowali go nasi piloci. Podobało im się zastosowanie nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, świetna awionika i możliwość wykonania lądowania autorotacyjnego w różnych konfiguracjach. Maszyna jest też bezpieczna dla obsługi, bo zamiast wirnika obrotowego zastosowano kryty wentylatorowy, który poprawia też sterowność śmigłowca – tłumaczy kierownik AOSL.

Dwumiejscowy Cabri G2 może bez przerwy przebywać w powietrzu ponad cztery godziny i pokonać 700 kilometrów. Wykorzystywany jest w szkoleniu pilotów w dziesięciu krajach na świecie, w tym w Niemczech, Szwajcarii, także w Australii czy Nowej Zelandii.

To pierwsze śmigłowce szkolno-treningowe, które trafią do uczelni w Dęblinie. Do dwóch maszyn dołączą wkrótce trzy kolejne. Jakie to będą maszyny, okaże się na początku listopada. Wtedy zostanie wyłoniony zwycięzca drugiego przetargu.

PG

autor zdjęć: Helicopteres Guimbal

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznaN
1380891720
Bardzo mi się podoba, ile kosztuje, kupiłbym sobie dwa.
F9-66-6A-55

Granice są po to, by je pokonywać
 
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Nowa wersja lotniczej szachownicy
Czworonożny żandarm w Paryżu
Zrobić formę przed Kanadą
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Śmierć szwoleżera
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Atak na cyberpoligonie
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Ryngrafy za „Feniksa”
Zdarzyło się w 2024 roku – część I
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Kluczowa rola Polaków
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Zdarzyło się w 2024 roku – część III
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Za nami kolejna edycja akcji „Edukacja z wojskiem”
Ratownik, czyli morski wielozadaniowiec
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Zdarzyło się w 2024 roku – część II
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Ochrona artylerii rakietowej
Awanse dla medalistów
Wiązką w przeciwnika
Olympus in Paris
„Niedźwiadek” na czele AK
Posłowie o modernizacji armii
Rekord w „Akcji Serce”
Ruszają prace nad „Ratownikiem”
Powstanie wielkopolskie, czyli triumf jedności Polaków
Rosomaki i Piranie
Polskie Pioruny bronią Estonii
Zmiana warty w PKW Liban
Fiasko misji tajnych służb
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
Bohaterski zryw
Wzmacnianie wschodniej granicy
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Rękawice na kafelku
W drodze na szczyt
Chleb to podstawa
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Kluczowy partner
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO