moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe śmigłowce dla Szkoły Orląt

Dęblińska uczelnia chce kupić dwa lekkie śmigłowce i stać się pierwszą wyższą uczelnią w Polsce, która w swojej flocie będzie miała wiropłaty. Szkolić się i trenować będą na nich podchorążowie. Pierwsi usiądą za ich sterami w przyszłym roku.

SW-4 Puszczyk – szkolny śmigłowiec dla podchorążych z Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie.

Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie ogłosiła przetarg na dwa śmigłowce szkolno-treningowe. Do końca lipca mają one trafić do Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego. Pierwsi studenci w mundurach usiądą za sterami tych maszyn już w przyszłym roku. – Loty nowymi śmigłowcami będą selekcją dla podchorążych. Sprawdzimy, w kogo warto dalej inwestować i szkolić na wojskowych maszynach – wyjaśnia ppłk pilot Maciej Wilczyński, kierownik AOSL w Dęblinie.

Jednosilnikowe śmigłowce szkolno-treningowe posłużą podchorążym Szkoły Orląt do nauki latania i treningów. W nowych śmigłowcach podchorążowie spędzą pięćdziesiąt godzin. Będą też mogli zdobyć podstawowe uprawnienia cywilne pilota – licencję turystyczną. Dopiero wówczas przesiądą się na wojskowe Puszczyki.

– Dla śmigłowca najbardziej obciążającymi elementami podczas lotu są start, lądowanie i zawis. Wtedy zespół napędowy pracuje blisko granicznych parametrów. Trening w wykonywaniu tych elementów na SW-4 obciąża znacznie droższy turbinowy silnik. Zatem studenci będą się uczyć podstaw pilotażu na nowych, tłokowych śmigłowcach, które są dużo prostsze w obsłudze i jednocześnie ekonomiczniejsze – wyjaśnia ppłk Wilczyński.

Oprócz śmigłowców Szkoła ma otrzymać także pakiet logistyczny, czyli między innymi części zapasowe, zestawy narzędzi i niezbędną dokumentację eksploatacyjną.

Dostawca nowych śmigłowców będzie musiał ponadto przeszkolić dwóch pilotów instruktorów z Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego oraz przygotować do pracy dwóch techników obsługi.

Zakup nowych maszyn dla WSOSP wiążę się ze zmienionym w ubiegłym roku systemem studiów. Dotychczas studenci jesienią i zimą uczyli się teorii oraz trenowali w szkole na symulatorach, a latem i wiosną latali śmigłowcami i samolotami w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego. Według nowego modelu piloci będą się uczyć w Szkole Orląt przez trzy i pół roku bez przerwy, a kolejne półtora roku poświęcą na trening w powietrzu.

By tego typu rozwiązanie się sprawdziło, Szkoła potrzebuje więcej maszyn. WSOSP jest obecnie właścicielem sześciu samolotów: trzech Diamondów DA20 oraz trzech Zlinów 143LSI i 242L. Zakupione w przetargu maszyny będą pierwszymi śmigłowcami w wyposażeniu dęblińskiej uczelni. W przyszłości planuje ona zakup podobnych wiropłatów. Poza tym stara się o pięć samolotów do szkolenia podstawowego.

 


O inwestycjach w dęblińskiej Szkole Orląt czytaj na portalu polska-zbrojna.pl:

 
Nowe symulatory w Szkole Orląt   Iskry na pół roku odlecą z Dęblina
MKS

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1359747600
Poważne plany zakupowe aż 2 śmigłowce a jak daleko z przetargiem na 26 śmigieł że o 70 już nie wspomnę ale tu jeszcze jeden " HIT Tygodnia" pewien P.generał mówi już o 200 to dopiero plany ale za 25 lat śmiechu warte co ci ludzie wygadują, to pogrąża nasz kraj coraz bardziej, żenada i to za nasze podatki.....
58-1D-91-F4
~scoobydoopoznan
1359636000
Jak ja lubię takie wiadomości... . Miód.
00-B3-ED-57

Brytyjczycy na wschodniej straży
Sportowcy na poligonie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Mity i manipulacje
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Starcie pancerniaków
Polski „Wiking” dla Danii
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Niespokojny poranek pilotów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Odznaczenia za wzorową służbę
Wellington „Zosia” znad Bremy
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Koniec dzieciństwa
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kaman – domknięcie historii
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Kolejny kontrakt Dezametu
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Mundurowi z benefitami
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Abolicja dla ochotników
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Rusza program „wGotowości”
Sukces Polaka w biegu z marines
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Arteterapia dla weteranów
Zasiać strach w szeregach wroga
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Marynarze podjęli wyzwanie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pięściarska uczta w Suwałkach
Męska sprawa: profilaktyka
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Kircholm 1605
Marynarze mają nowe motorówki
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Szansa na nowe życie
„Road Runner” w Libanie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Pomnik nieznanych bohaterów
Inwestycja w bezpieczeństwo
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nie daj się zhakować
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Standardy NATO w Siedlcach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO