moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nocny lot po serce

Z Krakowa do Warszawy i z powrotem. W międzyczasie zabieg pobrania narządów od zmarłego dawcy. Czas – niespełna dziewięć godzin – wojskowi piloci z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego po raz kolejny nieodpłatnie transportowali organy do przeszczepu w ramach „Akcji Serce”.

Wezwanie przyszło w środku nocy. O godzinie 3.39 samolot CASA C-295M należący do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie poderwał się z miejscowego lotniska i skierował w stronę Warszawy. Na pokładzie, oprócz żołnierzy, znajdowali się specjaliści od transplantologii z Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. Jana Pawła II. Mieli pobrać serce do przeszczepu. Czekał na nie jeden z pacjentów placówki. Ostatecznie organ trafił do Krakowa krótko po 12.00.

– W tym roku z pomocy wojska korzystamy już po raz trzeci – przyznaje Irena Milaniak, koordynator transplantacyjny krakowskiego szpitala. – Robimy to w najtrudniejszych, bardzo pilnych sytuacjach. Ze względów finansowych nie korzystamy z innego transportu lotniczego – dodaje.

Wojskowy samolot po organy do przeszczepu po raz pierwszy poleciał jeszcze w połowie lat 80. Od tej pory piloci wykonali niezliczoną ilość podobnych misji – łącznie w powietrzu spędzili przeszło siedem tysięcy godzin. Od niedawna loty odbywają się w ramach „Akcji Serce”. Jest ona wynikiem umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej a resortem zdrowia. – Wojskowe samoloty transportują organy za darmo – podkreśla mjr Jakub Block, zastępca rzecznika Dowództwa Sił Powietrznych.

Ze strony Sił Powietrznych w „Akcji Serce” biorą udział maszyny 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. – Kiedyś były to samoloty An-26, teraz CASY – wyjaśnia kpt. Maciej Nojek, rzecznik bazy. W każdym momencie, niezależnie od pory dnia i nocy, na sygnał do lotu oznaczonego statusem „Hospital Flight” czeka jedna załoga. – Od momentu alarmu ma ona dwie godziny na przygotowanie do misji i start – tłumaczy kpt. Nojek. Piloci z Krakowa transportowali już organy ze wszystkich stron Polski. – Lataliśmy do Warszawy, Gdańska, Wrocławia, Katowic. Bardzo często lot zahacza o kilka miast – tłumaczy kpt. Nojek.

Tym razem trasa była stosunkowo krótka, wybrała się w nią  wyjątkowo doświadczona załoga. Jej dowódcą był kpt. Jan Romanek, który po organy do przeszczepu latał jeszcze samolotem AN-26. – Na koncie mam już przeszło 20 takich misji – przyznaje. Dziś na pokładzie CASY towarzyszyli mu por. Krzysztof Kowalczuk, chor. Andrzej Kwiecień i chor. Paweł Dudek.

W „Akcji Serce” biorą też udział samoloty należące do Marynarki Wojennej.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Mirosław Cyryl Wójtowicz

dodaj komentarz

komentarze


Wellington „Zosia” znad Bremy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Brytyjczycy na wschodniej straży
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Czy to już wojna?
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Awanse w dniu narodowego święta
Mundurowi z benefitami
Gdy ucichnie artyleria
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
„Zamek” pozostał bezpieczny
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Arteterapia dla weteranów
Torpeda w celu
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Polski „Wiking” dla Danii
Sukces Polaka w biegu z marines
Zasiać strach w szeregach wroga
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Plan na WAM
Standardy NATO w Siedlcach
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Kosmiczna wystawa
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Abolicja dla ochotników
Mity i manipulacje
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Im ciemniej, tym lepiej
Marynarze podjęli wyzwanie
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Starcie pancerniaków
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Sportowcy na poligonie
OPW budują świadomość obronną
„Road Runner” w Libanie
Ułani szturmowali okopy
Dzień wart stu lat
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Jesteśmy dziećmi wolności
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Ku wiecznej pamięci
Kaman – domknięcie historii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Grecka walka z sabotażem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO