moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nocny lot po serce

Z Krakowa do Warszawy i z powrotem. W międzyczasie zabieg pobrania narządów od zmarłego dawcy. Czas – niespełna dziewięć godzin – wojskowi piloci z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego po raz kolejny nieodpłatnie transportowali organy do przeszczepu w ramach „Akcji Serce”.

Wezwanie przyszło w środku nocy. O godzinie 3.39 samolot CASA C-295M należący do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie poderwał się z miejscowego lotniska i skierował w stronę Warszawy. Na pokładzie, oprócz żołnierzy, znajdowali się specjaliści od transplantologii z Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. Jana Pawła II. Mieli pobrać serce do przeszczepu. Czekał na nie jeden z pacjentów placówki. Ostatecznie organ trafił do Krakowa krótko po 12.00.

– W tym roku z pomocy wojska korzystamy już po raz trzeci – przyznaje Irena Milaniak, koordynator transplantacyjny krakowskiego szpitala. – Robimy to w najtrudniejszych, bardzo pilnych sytuacjach. Ze względów finansowych nie korzystamy z innego transportu lotniczego – dodaje.

Wojskowy samolot po organy do przeszczepu po raz pierwszy poleciał jeszcze w połowie lat 80. Od tej pory piloci wykonali niezliczoną ilość podobnych misji – łącznie w powietrzu spędzili przeszło siedem tysięcy godzin. Od niedawna loty odbywają się w ramach „Akcji Serce”. Jest ona wynikiem umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej a resortem zdrowia. – Wojskowe samoloty transportują organy za darmo – podkreśla mjr Jakub Block, zastępca rzecznika Dowództwa Sił Powietrznych.

Ze strony Sił Powietrznych w „Akcji Serce” biorą udział maszyny 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. – Kiedyś były to samoloty An-26, teraz CASY – wyjaśnia kpt. Maciej Nojek, rzecznik bazy. W każdym momencie, niezależnie od pory dnia i nocy, na sygnał do lotu oznaczonego statusem „Hospital Flight” czeka jedna załoga. – Od momentu alarmu ma ona dwie godziny na przygotowanie do misji i start – tłumaczy kpt. Nojek. Piloci z Krakowa transportowali już organy ze wszystkich stron Polski. – Lataliśmy do Warszawy, Gdańska, Wrocławia, Katowic. Bardzo często lot zahacza o kilka miast – tłumaczy kpt. Nojek.

Tym razem trasa była stosunkowo krótka, wybrała się w nią  wyjątkowo doświadczona załoga. Jej dowódcą był kpt. Jan Romanek, który po organy do przeszczepu latał jeszcze samolotem AN-26. – Na koncie mam już przeszło 20 takich misji – przyznaje. Dziś na pokładzie CASY towarzyszyli mu por. Krzysztof Kowalczuk, chor. Andrzej Kwiecień i chor. Paweł Dudek.

W „Akcji Serce” biorą też udział samoloty należące do Marynarki Wojennej.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Mirosław Cyryl Wójtowicz

dodaj komentarz

komentarze


Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
 
30 mld zł z KPO na wydatki na obronność
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Fabryki schronów wzmocnią „Tarczę Wschód”
Pora na „trójki”
Nowe odkrycia na Westerplatte
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Zapiski z „Dzika” – unikat w Muzeum MW
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Prawdziwi invictus!
Strzelanie w Orzyszu, czyli Leopardy w akcji
Premier Tusk: Zaczynamy wyścig o bezpieczeństwo
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
„Feniks” w Niedźwiedzicy
Roboty rozpoznawcze dla Wojska Polskiego
„Baltic Sentry” na polskich wodach
Zobaczyć, dotknąć, opowiedzieć
Jak zostać partnerem PGZ?
Musimy zwiększyć zdolności produkcyjne
Raport o wojennym okrucieństwie
1 Brygada Pancerna zdobywa teren zurbanizowany
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Misje w pigułce
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Opanować „bestię”
Nowy inspektorat w Dowództwie Generalnym
Prezydent Duda z wizytą w NATO
Wojny dronów
FlyEye daje przewagę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Mieliśmy rok rekordowych podwyżek. Czy będzie powtórka?
Transport 12 czołgów K2 w Polsce
Potrzeba wsparcia i dialogu
Borsuki w Prokuratorii Generalnej
Polska nadal będzie wspierać Ukrainę
Fight in Partial Shade
Adam Małysz i Sebastian Chmara o współpracy z wojskiem
Panczeniści nie zawiedli
Czas przełomu
Foch stawia warunki
Mirage’e w obronie Ukrainy
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Walka w półcieniu
Szer. rez. Jakub Szymański mistrzem Europy
Pancerni z Braniewa i ich Czarne Pantery
Szybkość reakcji i bezpieczeństwo to podstawa
„Byliśmy żołnierzami wymazanymi z historii”
Zmiana warty na Sycylii
Trump przed Kongresem o Ukrainie
Inwestycja MON-u szansą dla lokalnej społeczności
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Medalowy weekend reprezentantów Wojska Polskiego
Wojskowe emerytury w górę
Półmaraton Komandosa – pękła bariera tysiąca
Inwestycje w zbrojeniówkę to priorytet
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Trzy kierunki ku bezpieczeństwu
Przebiegła, dywersyjna operacja Rosjan na ukraińskich tyłach
Zasady doręczania powołań – co się zmieniło?
Przerwany lot „Orlika”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO