moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nocny lot po serce

Z Krakowa do Warszawy i z powrotem. W międzyczasie zabieg pobrania narządów od zmarłego dawcy. Czas – niespełna dziewięć godzin – wojskowi piloci z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego po raz kolejny nieodpłatnie transportowali organy do przeszczepu w ramach „Akcji Serce”.

Wezwanie przyszło w środku nocy. O godzinie 3.39 samolot CASA C-295M należący do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie poderwał się z miejscowego lotniska i skierował w stronę Warszawy. Na pokładzie, oprócz żołnierzy, znajdowali się specjaliści od transplantologii z Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. Jana Pawła II. Mieli pobrać serce do przeszczepu. Czekał na nie jeden z pacjentów placówki. Ostatecznie organ trafił do Krakowa krótko po 12.00.

– W tym roku z pomocy wojska korzystamy już po raz trzeci – przyznaje Irena Milaniak, koordynator transplantacyjny krakowskiego szpitala. – Robimy to w najtrudniejszych, bardzo pilnych sytuacjach. Ze względów finansowych nie korzystamy z innego transportu lotniczego – dodaje.

Wojskowy samolot po organy do przeszczepu po raz pierwszy poleciał jeszcze w połowie lat 80. Od tej pory piloci wykonali niezliczoną ilość podobnych misji – łącznie w powietrzu spędzili przeszło siedem tysięcy godzin. Od niedawna loty odbywają się w ramach „Akcji Serce”. Jest ona wynikiem umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej a resortem zdrowia. – Wojskowe samoloty transportują organy za darmo – podkreśla mjr Jakub Block, zastępca rzecznika Dowództwa Sił Powietrznych.

Ze strony Sił Powietrznych w „Akcji Serce” biorą udział maszyny 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. – Kiedyś były to samoloty An-26, teraz CASY – wyjaśnia kpt. Maciej Nojek, rzecznik bazy. W każdym momencie, niezależnie od pory dnia i nocy, na sygnał do lotu oznaczonego statusem „Hospital Flight” czeka jedna załoga. – Od momentu alarmu ma ona dwie godziny na przygotowanie do misji i start – tłumaczy kpt. Nojek. Piloci z Krakowa transportowali już organy ze wszystkich stron Polski. – Lataliśmy do Warszawy, Gdańska, Wrocławia, Katowic. Bardzo często lot zahacza o kilka miast – tłumaczy kpt. Nojek.

Tym razem trasa była stosunkowo krótka, wybrała się w nią  wyjątkowo doświadczona załoga. Jej dowódcą był kpt. Jan Romanek, który po organy do przeszczepu latał jeszcze samolotem AN-26. – Na koncie mam już przeszło 20 takich misji – przyznaje. Dziś na pokładzie CASY towarzyszyli mu por. Krzysztof Kowalczuk, chor. Andrzej Kwiecień i chor. Paweł Dudek.

W „Akcji Serce” biorą też udział samoloty należące do Marynarki Wojennej.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Mirosław Cyryl Wójtowicz

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Dzień wart stu lat
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Polski „Wiking” dla Danii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Sukces Polaka w biegu z marines
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
„Zamek” pozostał bezpieczny
Torpeda w celu
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
„Horyzont” przeciw dywersji
Mity i manipulacje
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Is It Already War?
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Dostawa Homarów-K
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
My, jedna armia
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Niebo pod osłoną
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
„Road Runner” w Libanie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Ogień z Leopardów na Łotwie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ułani szturmowali okopy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Razem na ratunek
Merops wdrażany natychmiast
Plan na WAM
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Gdy ucichnie artyleria
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Marynarze podjęli wyzwanie
Militarne Schengen
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Dywersja na kolei. Są dowody
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Dodatkowe zapory
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Studenci ewakuowali szpital
Nowe zasady dla kobiet w armii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Mundurowi z benefitami
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowy bus do szczęścia
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO