moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nocny lot po serce

Z Krakowa do Warszawy i z powrotem. W międzyczasie zabieg pobrania narządów od zmarłego dawcy. Czas – niespełna dziewięć godzin – wojskowi piloci z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego po raz kolejny nieodpłatnie transportowali organy do przeszczepu w ramach „Akcji Serce”.

Wezwanie przyszło w środku nocy. O godzinie 3.39 samolot CASA C-295M należący do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie poderwał się z miejscowego lotniska i skierował w stronę Warszawy. Na pokładzie, oprócz żołnierzy, znajdowali się specjaliści od transplantologii z Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. Jana Pawła II. Mieli pobrać serce do przeszczepu. Czekał na nie jeden z pacjentów placówki. Ostatecznie organ trafił do Krakowa krótko po 12.00.

– W tym roku z pomocy wojska korzystamy już po raz trzeci – przyznaje Irena Milaniak, koordynator transplantacyjny krakowskiego szpitala. – Robimy to w najtrudniejszych, bardzo pilnych sytuacjach. Ze względów finansowych nie korzystamy z innego transportu lotniczego – dodaje.

Wojskowy samolot po organy do przeszczepu po raz pierwszy poleciał jeszcze w połowie lat 80. Od tej pory piloci wykonali niezliczoną ilość podobnych misji – łącznie w powietrzu spędzili przeszło siedem tysięcy godzin. Od niedawna loty odbywają się w ramach „Akcji Serce”. Jest ona wynikiem umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej a resortem zdrowia. – Wojskowe samoloty transportują organy za darmo – podkreśla mjr Jakub Block, zastępca rzecznika Dowództwa Sił Powietrznych.

Ze strony Sił Powietrznych w „Akcji Serce” biorą udział maszyny 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. – Kiedyś były to samoloty An-26, teraz CASY – wyjaśnia kpt. Maciej Nojek, rzecznik bazy. W każdym momencie, niezależnie od pory dnia i nocy, na sygnał do lotu oznaczonego statusem „Hospital Flight” czeka jedna załoga. – Od momentu alarmu ma ona dwie godziny na przygotowanie do misji i start – tłumaczy kpt. Nojek. Piloci z Krakowa transportowali już organy ze wszystkich stron Polski. – Lataliśmy do Warszawy, Gdańska, Wrocławia, Katowic. Bardzo często lot zahacza o kilka miast – tłumaczy kpt. Nojek.

Tym razem trasa była stosunkowo krótka, wybrała się w nią  wyjątkowo doświadczona załoga. Jej dowódcą był kpt. Jan Romanek, który po organy do przeszczepu latał jeszcze samolotem AN-26. – Na koncie mam już przeszło 20 takich misji – przyznaje. Dziś na pokładzie CASY towarzyszyli mu por. Krzysztof Kowalczuk, chor. Andrzej Kwiecień i chor. Paweł Dudek.

W „Akcji Serce” biorą też udział samoloty należące do Marynarki Wojennej.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Mirosław Cyryl Wójtowicz

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze pomagają w akcji na torach
Ogień z Leopardów na Łotwie
Niebo pod osłoną
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Militarne Schengen
Mundurowi z benefitami
The Darker, the Better
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Marynarze podjęli wyzwanie
Początek „Ratownika”
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Obywatele chcą być #wGotowości
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Formoza – 50 lat morskich komandosów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Wojskowy bus do szczęścia
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polska, Litwa – wspólna sprawa
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Polski „Wiking” dla Danii
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Bezzałogowy nurek
Nowe Kraby w Sulechowie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nowe zasady dla kobiet w armii
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Razem na ratunek
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Krajowa produkcja amunicji
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Okręt skrojony na Bałtyk
W krainie Świętego Mikołaja
Pociski rakietowe dla Husarzy
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Pancerniacy jadą na misję
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Komplet medali wojskowych na ringu
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Pilica w linii
Kapral Bartnik mistrzem świata
Gdy ucichnie artyleria
„Horyzont” przeciw dywersji
AW149 made in Poland
Plan na WAM
Orka po szwedzku
Dzień wart stu lat
Wojsko na Horyzoncie
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Udany start Peruna

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO