moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nocny lot po serce

Z Krakowa do Warszawy i z powrotem. W międzyczasie zabieg pobrania narządów od zmarłego dawcy. Czas – niespełna dziewięć godzin – wojskowi piloci z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego po raz kolejny nieodpłatnie transportowali organy do przeszczepu w ramach „Akcji Serce”.

Wezwanie przyszło w środku nocy. O godzinie 3.39 samolot CASA C-295M należący do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie poderwał się z miejscowego lotniska i skierował w stronę Warszawy. Na pokładzie, oprócz żołnierzy, znajdowali się specjaliści od transplantologii z Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. Jana Pawła II. Mieli pobrać serce do przeszczepu. Czekał na nie jeden z pacjentów placówki. Ostatecznie organ trafił do Krakowa krótko po 12.00.

– W tym roku z pomocy wojska korzystamy już po raz trzeci – przyznaje Irena Milaniak, koordynator transplantacyjny krakowskiego szpitala. – Robimy to w najtrudniejszych, bardzo pilnych sytuacjach. Ze względów finansowych nie korzystamy z innego transportu lotniczego – dodaje.

Wojskowy samolot po organy do przeszczepu po raz pierwszy poleciał jeszcze w połowie lat 80. Od tej pory piloci wykonali niezliczoną ilość podobnych misji – łącznie w powietrzu spędzili przeszło siedem tysięcy godzin. Od niedawna loty odbywają się w ramach „Akcji Serce”. Jest ona wynikiem umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej a resortem zdrowia. – Wojskowe samoloty transportują organy za darmo – podkreśla mjr Jakub Block, zastępca rzecznika Dowództwa Sił Powietrznych.

Ze strony Sił Powietrznych w „Akcji Serce” biorą udział maszyny 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. – Kiedyś były to samoloty An-26, teraz CASY – wyjaśnia kpt. Maciej Nojek, rzecznik bazy. W każdym momencie, niezależnie od pory dnia i nocy, na sygnał do lotu oznaczonego statusem „Hospital Flight” czeka jedna załoga. – Od momentu alarmu ma ona dwie godziny na przygotowanie do misji i start – tłumaczy kpt. Nojek. Piloci z Krakowa transportowali już organy ze wszystkich stron Polski. – Lataliśmy do Warszawy, Gdańska, Wrocławia, Katowic. Bardzo często lot zahacza o kilka miast – tłumaczy kpt. Nojek.

Tym razem trasa była stosunkowo krótka, wybrała się w nią  wyjątkowo doświadczona załoga. Jej dowódcą był kpt. Jan Romanek, który po organy do przeszczepu latał jeszcze samolotem AN-26. – Na koncie mam już przeszło 20 takich misji – przyznaje. Dziś na pokładzie CASY towarzyszyli mu por. Krzysztof Kowalczuk, chor. Andrzej Kwiecień i chor. Paweł Dudek.

W „Akcji Serce” biorą też udział samoloty należące do Marynarki Wojennej.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Mirosław Cyryl Wójtowicz

dodaj komentarz

komentarze


Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Norwegowie budują na polskim poligonie
Beret „na rekinka” lub koguta
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
„Był twarzą sił powietrznych”
Nocne ataki na Ukrainę
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Na motocyklach śladami historii
Nowe K2 i K9 już w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Brytyjczycy żegnają Malbork
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cisza przed wojną
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
„Tarcze” dla Jastrzębi
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Poradnik na czas kryzysu gotowy!
Flytrap, czyli młot na drony
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
„Road Runner” w Libanie
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Strzelanina w bazie US Army
Wielkie zbrojenia za Odrą
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Inwestycja w rozwój narodowych zdolności
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Hekatomba na Woli
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Orlik na Alfę
Z najlepszymi na planszy
Warszawo, do broni!
Wypadek przed Air Show
Wsparcie dla Husarza
Nowe Kraby na Śląsku
Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Zwycięska batalia o stolicę
Świetne występy polskich żołnierzy
Dwie agresje, dwie okupacje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO