2 lipca 2013 roku, na terenie 1 Dywizjonu Lotniczego w Leźnicy Wielkiej odbyła się uroczystość zawieszenia ,,wiechy”, która zgodnie z tradycją budowlaną oznacza zakończenie ważnego etapu budowy, jakim jest położenie ostatniego elementu konstrukcji na tunelu aerodynamicznym.
Z tej okazji wykonawca, firma Elekatrotim S.A., zaprosiła przedstawicieli inwestora, przyszłych użytkowników, projektantów oraz przedstawicieli władz lokalnych do udziału w uroczystości. Wojsko Polskie reprezentowane było między innymi przez szefa Wojsk Aeromobilnych generała brygady pilota Dariusza Wrońskiego, dowódcę 25 Brygady Kawalerii Powietrznej pułkownika dyplomowanego Adama Grelę, szefa Rejonowego Zarządu Infrastruktury w Bydgoszczy (inwestora) pułkownika Krzysztofa Szykulskiego. Ponadto w uroczystości wziął udział prezes Związku Polskich Spadochroniarzy generał dywizji w stanie spoczynku Jan Kempara
Uroczystość „wiechy” poprzedziło 9 sierpnia 2012 roku wmurowanie Aktu Erekcyjnego, którego dokonał dowódca 25 Brygady Kawalerii Powietrznej generał brygady Marek Sokołowski.
Historia symulatora skoków w garnizonie Leźnica Wielka rozpoczyna się 28 grudniu 2011 roku, kiedy to inwestor RZI Bydgoszcz podpisał umowę z wykonawcą − firmą Elektrotim S.A. na realizację przedsięwzięcia. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia zakładała wykonanie symulatora skoków, którego parametry pozwalałyby na szkolenie skoczków w warunkach zbliżonych do tych, jakie występują w trakcie wykonywania skoków spadochronowych w tak zwanym „wolnym systemie otwarcia”.
Zgodnie z założeniami symulator musi między innymi być przystosowany do pracy w okresie całego roku, a temperatura powietrza w komorze roboczej powinna utrzymywać się w granicach 22–38 °C. Tunel musi odzwierciedlać warunki wykonywania skoku spadochronowego z wolnym systemem otwarcia, jak również umożliwiać wykonywanie treningu skoczków w standartowym ubiorze skoczka oraz umożliwiać wykonywanie treningu skoczka z pełnym wyposażeniem o wadze łącznej min. 130 kg.
Tunel wraz z infrastrukturą towarzyszącą zajmuje działkę o powierzchni 4660 m2 i składa się z dwóch budynków: symulatora skoków oraz budynku zaplecza socjalno-technicznego.
Wysokość budynku symulatora sięga 30 m, z czego 23 m nad powierzchnię gruntu oraz 7 m w jego głąb.
Symulator – tunel aerodynamiczny pionowy budowany w Ośrodku Szkolenia Aeromobilno-Spadochronowego ma zabezpieczyć szkolenie przygotowujące żołnierzy do wykonywania skoków spadochronowych z wolnym otwarciem spadochronu, z pełnym oporządzeniem w różnych warunkach atmosferycznych, w dzień i w nocy. Korzystać z niego będą żołnierze Wojska Polskiego z różnych jednostek i formacji.
Wysokie standardy techniczne dobranego urządzenia technologicznego (bazującego na czeskiej technologii) gwarantują wysokie walory bezpieczeństwa użytkowników oraz racjonalnie niskie koszty eksploatacji, wynikające szczególnie ze zużycia energii elektrycznej.
Szkolenie w tunelu jest bardzo efektywne zarówno pod wzglądem szkoleniowym, jak i ekonomicznym. Jest ono wielokrotnie tańsze niż szkolenie z wykorzystaniem statków powietrznych, choć nie może go całkowicie zastąpić. W symulatorze nie jesteśmy w stanie nauczyć szybowania na otwartej czaszy spadochronu oraz lądowania na niej. Pozostałe czynności związane z płaskim spadaniem zapewnia tunel.
Termin oddania do eksploatacji wyznaczony jest na koniec listopada 2013 roku, a z początkiem 2014 roku. rozpocznie się w nim szkolenie. Obecnie inwestycja zrealizowana jest w ok. 70 procentach i jak zapewnia wykonawca nie ma zagrożeń z terminowym ukończeniem inwestycji.
Źródło: kpt. Ewelina Osuchowska-Rybka
autor zdjęć: archiwum OSAS
komentarze